...
پنجشنبه 30 فروردین 1403
روانشناسی

سلامت عاطفی، ۷ روش برای ارتقا و افزایش سلامت عاطفی

بهبود سلامت عاطفی

سلامت عاطفی چیست؟ چگونه سلامت عاطفی خود را بهبود بخشیم؟ این مقاله را بخوانید و بهبود سلامت عاطفی خود را از همین حالا شروع کنید.

شما برای بهبود یک زخم از یک باند استفاده می‌کنید و یا برای درمان عفونت آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، درست است؟ در حقیقت، در صورت لزوم، از کمک‌های اولیه استفاده می‌کنید. پس چرا همین مسئله در مورد سلامت روان ما صدق نمی‌کند؟ فقط از ما انتظار می‌رود که از پس زخم‌های روان‌شناختی بربیاییم اما چرا و چگونه کنار آمدن با این زخم‌ها را معمولاً به ما یاد نمی‌دهند. وقتی کسی همیشه طردشده یا از یک شکست رنجیده‌خاطر شده باشد، خیلی خوب می‌داند که صدمات عاطفی می‌توانند به همان اندازه صدمات جسمی فلج‌کننده باشند. ما باید یاد بگیریم که چگونه کمک‌های اولیه عاطفی را برای ترمیم زخم‌های روان‌شناختی تمرین کنیم.

روانشناس گای وینچ، هفت راه مفید برای بهبود سلامت عاطفی به شما ارائه می‌دهد. با چرا همراه باشید با تا آموختن این 7 مهارت، سلامت عاطفی خود را بهبود ببخشید.

1. به درد عاطفی خود توجه کنید.

هنگام بروز درد عاطفی آن را بشناسید و قبل از اینکه احساس‌های بد ناشی از این درد فراگیر شود، برای درمان آن تلاش کنید.

بدن ما احساس درد جسمی را بروز می‌دهد تا به ما هشدار دهد که مشکلی پیش‌آمده است و باید آن را برطرف کنیم. درد روحی نیز همین‌طور است. اگر احساسات بد ناشی از طرد، شکست یا بدخلقی بهتر نمی‌شود. این بدان معناست که شما یک زخم روانی عمیق متحمل شده‌اید و باید آن را درمان کنید. به‌عنوان‌مثال، تنهایی می‌تواند به‌طور مخربی به‌ سلامت روان‌شناختی و جسمی شما آسیب برساند. بنابراین وقتی شما یا دوست یا عزیزتان احساس می‌کنید از نظر اجتماعی یا عاطفی منزوی هستید، باید این عارضه را درمان کنید.

2. در صورت عدم موفقیت، از واکنش پس‌روی اجتناب کنید.

ماهیت زخم‌های روان‌شناختی باعث می‌شود که شخص به خودش آسیب دیگری برساند. عدم موفقیت اغلب می‌تواند شما را بر آن داشته باشد تا به‌جای تمرکز بر آنچه می‌توانید، روی آنچه نمی‌توانید انجام دهید تمرکز کنید. این حالت می‌تواند احتمال عملکرد شما در بهترین حالت را کم کرده و باعث می‌شود بیشتر روی کاستی‌های خود تمرکز کنید.

برای متوقف کردن این واکنش پس از شکست، احساس ناتوانی و ضعف روحی را نادیده بگیرید و فهرستی از عواملی را که می‌توانید در صورت امکان برای کسب موفقیت دوباره انجام دهید، تهیه کنید. به‌عنوان‌مثال، در مورد آماده‌سازی و برنامه‌ریزی و چگونگی بهبود هر یک از آن‌ها فکر کنید. این نوع ورزش ذهنی، احساس ناتوانی را کاهش داده و شانس موفقیت شما را در آینده بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: چگونه کارها را به صورت کارآمد انجام دهیم؟

3. عزت‌نفس خود را کنترل و محافظت کنید.

در لحظاتی که شکست‌خورده‌اید و با احساسات بدی دست‌به‌گریبانید، نسبت به خود دلسوز باشید.

عزت‌نفس مانند یک سیستم ایمنی عاطفی است که شما را از درد عاطفی دور می‌کند و تاب‌آوری احساسی شما را تقویت می‌کند. به همین ترتیب، بسیار مهم است که آن را کنترل کنید و از ناامیدی خودداری کنید. یکی از راه‌های “بهبود” عزت‌نفس آسیب‌دیده، تمرین شفقت به خود است. هنگامی‌که نسبت به خود احساس انتقاد می‌کنید، تمرین زیر را انجام دهید:

تصور کنید یک دوست عزیز به دلایل مشابه، به خودش احساس بدی دارد و برای ابراز دلسوزی و پشتیبانی برای او یک پیام بنویسید. سپس این پیام را برای خودتان بخوانید. این همان پیامی است که باید به خودتان بدهید و به‌وسیله آن حال خودتان را خوب کنید.

4. وقتی افکار منفی شما را تسخیر می‌کنند، حواس خود را به سمت افکار و موضوعات مثبت پرت کنید.

هنگامی‌که حوادث ناراحت‌کننده را در ذهن خود مرور می‌کنید بدون اینکه به دنبال بصیرت جدید باشید یا سعی در حل مسئله داشته باشید، فقط اقدام به تخریب روحیه‌ی خود می‌کنید. این، به‌ویژه هنگامی‌که تبدیل به یک عادت شود، می‌تواند منجر به درد روانی عمیق‌تری شود. بهترین راه برای ایجاد اختلال در نشخوار فکری ناسالم این است که با انجام کاری که نیاز به تمرکز دارد، حواس خود را از افکار منفی پرت کنید. (به‌عنوان‌مثال، یک سودوکو انجام دهید، یک جدول کلمات متقاطع را کامل کنید، سعی کنید نام بچه‌های کلاس پنجم کلاس خود را به یاد بیاورید). مطالعات نشان می‌دهد که حتی دو دقیقه حواس‌پرتی تمایل تمرکز ناسالم روی افکار منفی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ایجاد تغییرات مثبت در زندگی با روانشناسی انرژی

5. در ازدست دادن‌های زندگی خود معنی‌هایی را پیدا کنید.

از دست دادن بخشی از زندگی است. اما اگر زخم‌های عاطفی ایجادشده را درمان نکنیم، می‌تواند ما را بیمار و ناتوان کرده و مانع حرکت ما به جلو بشود. اگر از یک شکست زمان زیادی گذشته و شما هنوز در حال دست‌وپا زدن برای پیشرفت و جبران هستید ولی نتیجه‌ای نگرفتید باید طرز فکر جدیدی اتخاذ کنید. به‌طور خاص، مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای تسکین درد و بهبودی خود انجام دهید یافتن معنی در این ضرر و به دست آوردن هدف از آن شکست است.

ممکن است سخت باشد، اما فکر کنید که ممکن است سود دیگری را از این ضرر به دست بیاورید. (به‌عنوان‌مثال، “من همسرم را از دست دادم اما به بچه‌هایم خیلی نزدیک‌تر شده‌ام”). در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید از دیگران در زندگی قدردانی کرده و یا به آن‌ها کمک کنید و تجربیات شکست‌های خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و به درمان زخم‌های روحی آن‌ها کمک کنید.

بیشتر بخوانید: آیا احساس شکست می کنید؟ 10 نکته برای شروعی دوباره

6. اجازه ندهید که احساس گناه در ذهن شما بیش‌ازحد طولانی شود.

گناه می‌تواند مفید باشد. به‌طوری‌که در دزهای کم، به شما هشدار می‌دهد که برای رفع مشکلی در روابط خود با دیگران، باید اقدام کنید. اما احساس گناه بیش‌ازحد سمی است، به این دلیل که انرژی عاطفی و فکری شما را هدر می‌دهد. شما را از رسیدن به سایر کارها و اهدافتان منحرف می‌کند و مانع لذت بردن شما از زندگی می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای رفع احساس گناه طولانی‌مدت ارائه عذرخواهی مؤثر است. بله ممکن است قبلاً عذرخواهی کرده باشید، اما معذرت‌خواهی پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

عنصر اساسی که هر عذرخواهی مؤثر به آن نیاز دارد – و اکثر عذرخواهی‌های معمولی فاقد آن هستند – “بیانیه همدلی” است. به‌عبارت‌دیگر، عذرخواهی شما باید بیشتر معطوف به توضیح این باشد که چرا کار خاصی که باعث ایجاد احساس گناه در شما شده در حق دیگری انجام داده‌اید. وقتی احساس می‌کنید شخصی واقعاً می‌فهمد، بخشیدن شما توسط او بسیار راحت‌تر است. با اینگونه عذرخواهی (حتی اگر برای بار دوم باشد)، شخص دیگر به‌مراتب بخشش واقعی‌تر و بیشتری نسبت به شما دارد و به برطرف شدن احساس گناه در شما کمک می‌کند.

7. بیاموزید که چه روش‌های درمانی برای التیام زخم‌های عاطفی برای شما مفید است.

به خودتان توجه کنید و یاد بگیرید چگونه شخصاً با زخم‌های عاطفی خود کنار بیایید.

از این تجزیه‌وتحلیل استفاده کنید تا به خود کمک کنید بفهمید کدام روش‌های درمانی عاطفی در موقعیت‌های مختلف برای شما بهتر است. (دقیقاً همان‌طور که تشخیص می‌دهید کدام‌یک از انواع داروهای مسکن که در قفسه داروها هستند دردهای جسمی شما را بهتر تسکین می‌دهد). در انعطاف‌پذیری عاطفی نیز همین امر وجود دارد. تکنیک‌های مختلف را امتحان کنید و بفهمید کدام‌یک از آن‌ها برای شما آسان‌تر و مؤثرتر هستند. سعی کنید تا خود را عادت دهید که به‌طور منظم و به‌ویژه پس از یک موقعیت استرس‌زا، دشوار یا عاطفی دردناک، از سلامت روان‌شناختی خود اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش امیدواری به آینده با 10 روش

بله رعایت بهداشت عاطفی کمی وقت و تلاش می‌برد، اما به‌طورجدی کیفیت زندگی شما را بالا می‌برد.


بیشتر بخوانید

10 ویژگی کلیدی افراد درونگرا با هوش عاطفی بالا

صحرا

نگرانی ها موقتی هستند، مانند ابرهای آسمان

میهمان

7 علامت هشدار دهنده در روابط: آیا شریک زندگیتان پنهانی خواهان جدایی است؟

صحرا

اندوه و افسردگی ناشی از ویروس کرونا

نفیسه محمدی

چگونه با احساس طرد شدن مقابله کنیم؟

صحرا

ایجاد تغییرات مثبت در زندگی با روانشناسی انرژی

پدرام

ارسال دیدگاه