...
پنجشنبه 30 فروردین 1403
روانشناسی

اندوه و افسردگی ناشی از ویروس کرونا

افسردگی و کرونا

چگونه با ازدست‌ رفتن شیوه روتین زندگی در طی همه‌گیری کرونا ویروس کنار بیاییم؟ بیماری همه‌گیر کووید-19 زندگی مردم را از بسیاری جهات تغییر داده است. مردم به خاطر تغییر روال عادی زندگی خود، غمگین و مضطرب می‌شوند. برای مقابله با اندوه و افسردگی ناشی از کرونا چه راهکارهایی وجود دارد؟

درک غم و اندوه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا

تلاش‌ها برای جلوگیری از شیوع کووید-19 بر شغل افراد، محل کار افراد، مدرسه رفتن و بازی کردن کودکان و همچنین دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه، تأثیر گذاشته است. این اقدامات همچنین نحوه خرید، عبادت، ورزش، غذا خوردن، سرگرمی و جشن گرفتن تعطیلات و رویدادهای خاص را نیز تغییر داده است. درنتیجه، همه‌گیری تأثیرات عمده روان‌شناختی به همراه داشته و باعث شده است که مردم احساس امنیت، پیش‌بینی زندگی، کنترل، آزادی خود را از دست بدهند.

چرا ازدست‌دادن روال همیشگی زندگی شما این‌قدر ناراحت‌کننده است؟

قطع وابستگی که در طی این‌همه گیری احساس می‌کنید صرفاً مختص خانواده و دوستانتان نیست. بلکه این قطع وابستگی می‌تواند مربوط به شغل و محل کار و مکان‌ها و چیزهای دیگر باشد.

همچنین ممکن است دریابید که تغییراتی که توسط همه‌گیری ایجادشده است، بر احساس خود شما تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، اگر هویت شما با شغل شما گره‌خورده باشد، ازدست‌دادن این شغل می‌تواند بحران هویتی برای شما ایجاد کند.

علائم و نشانه‌های غم و اندوه و افسردگی

غم و اندوه ممکن است باعث بی‌حس یا تهی شدن، عصبانیت یا عدم توانایی در ایجاد احساس شادی شود. همچنین ممکن است علائم فیزیکی و جسمانی مانند اختلال در خواب یا غذا خوردن، خستگی مفرط، ضعف عضلانی یا لرزش داشته باشید و یا کابوس ببینید.

به یاد داشته باشید، این اندوه و افسردگی ناشی از کرونا می‌تواند تأثیرات مثبتی نیز داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است از افراد شجاع و دلسوز در جامعه خود سپاسگزار باشید. شما ممکن است قدردانی بیشتری از روابط خود داشته باشید و تمایل بیشتری برای کمک به دیگرانی که تلفات این ویروس را تجربه می‌کنند، پیدا کنید.

کنار آمدن با افسردگی ناشی از ویروس کرونا

غم و اندوه یک نشانه و یک هشدار مهم است و به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که نیاز به انطباق و کمک دارید. برای مقابله با غم و اندوه خود:

• به احساسات خود توجه کنید

آنچه را که به دلیل همه‌گیری کرونا ازدست‌داده‌اید، فهرست کنید و به خود اجازه دهید غمگین شوید یا گریه کنید.

• به نقاط قوت و مهارت‌های خود برای کنار آمدن با این اندوه فکر کنید

مشکلات گذشته خود مانند تغییر شغل یا طلاقتان را به یاد آورید و کارهایی را که برای بهبودی خود انجام داده بودید در نظر بگیرید و در صورت امکان دوباره انجام دهید.

• با دیگران در ارتباط باشید

اجازه ندهید رعایت فاصله اجتماعی باعث جدایی شما از سایرین و مانعی برای گرفتن حمایت از آن‌ها شود. برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان صمیمی از تماس‌های تلفنی، پیام کوتاه، گفتگوی ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. با کسانی که در شرایط مشابه هستند تماس بگیرید.

• یک روال سازگار در زندگی خود ایجاد کنید

علی‌رغم اینکه ممکن است شرایط زندگی‌تان تغییر کرده باشد، این امر می‌تواند به حفظ حس نظم و هدفمندی شما کمک کند. علاوه بر کار یا یادگیری آنلاین، فعالیت‌هایی را نیز انجام دهید که به شما در کنار آمدن با شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا کمک کند، مانند ورزش، عبادت یا سرگرمی. یک برنامه خواب منظم داشته باشید و سعی کنید یک رژیم غذایی سالم را نیز دنبال کنید.

• توجه به اخبار را محدود کنید

صرف زمان زیاد برای خواندن یا گوش‌دادن به اخبار مربوط به بیماری کرونا می‌تواند باعث شود تا تمرکز زیادی بر آنچه ازدست‌داده‌اید، داشته باشید و این موضوع باعث افزایش اضطراب شما می‌شود.

• خاطرات خوب را به‌خاطر بسپارید و مرور کنید

اگر شغل خود را ازدست‌داده‌اید، مجبور نیستید که کل تجربه تلخ اتمام آن را به‌خاطر بسپارید. بلکه بهتر است فقط برخی از خاطرات خوب و تصویر کلی آن را در نظر بگیرید.

• خلاق باشید

آشپزی، باغبانی، یا کارهای خلاقانه دیگر باعث می‌شود حس بهتری در زندگی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: عوارض و اثرات بلند مدت کرونا

اگر در کنار آمدن با غم، اندوه و افسردگی خود نسبت به تغییرات ناشی از همه‌گیری کرونا مشکل دارید، به دنبال کمک از یک فرد متخصص در این زمینه باشید.


بیشتر بخوانید

چرا نوجوانان تمایل به گذراندن وقت با خانواده را ندارند؟

صحرا

7 علامت هشدار دهنده در روابط: آیا شریک زندگیتان پنهانی خواهان جدایی است؟

صحرا

جلوگیری از نشخوار فکری (overthinking) با 10 نکته کاربردی

نفیسه محمدی

سلامت عاطفی، ۷ روش برای ارتقا و افزایش سلامت عاطفی

پدرام

افسردگی چیست؟

صحرا

کنترل خشم و عصبانیت با 10 روش کاربردی

پدرام

ارسال دیدگاه