...
دوشنبه 6 فروردین 1403
سلامتی

چقدر از کرم ضد آفتاب باید استفاده کنیم؟ نحوه صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

کرم ضد افتاب

دقیقاً چقدر از کرم ضد آفتاب باید استفاده کنیم تا از پوست ما به صورت مطلوب محافظت کند؟ روش صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب چیست؟

آفتاب سوختگی و برنزه شدن با اینکه زیبا به نظر می‌رسد، اما می‌تواند دردناک باشد. اگرچه برخی افراد آفتاب سوختگی را به عنوان یک روند آرایشی و زیبایی می‌دانند اما برای برخی دیگر آفتاب سوختگی ممکن است آنها را نسبت به ظاهرشان حساس کند. در این مواقع کرم ضد آفتاب وارد می‌شود. اما چقدر باید از ضد آفتاب برای محافظت مطلوب پوست استفاده کنیم؟ SPF ضد آفتاب چقدر باید باشد؟ هر چندوقت یکبار باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟ استفاده از اسپری ضد آفتاب به چه صورت است؟

ما در چرا، در این مقاله سعی داریم تا به شما کمک کنیم تا جواب این سوال‌ها را بیابید و در مراقبت از پوست خودتان موفق تر عمل کنید. با چرا همراه باشید.

چقدر از کرم ضد آفتاب باید استفاده کنیم ؟

استفاده از کرم ضد آفتاب ایده خوبی است. زیرا یک مقاله معتبر در سال 2016 سابقه سوختگی شدید را با احتمال بیشتر ابتلا به سرطان پوست در آینده مرتبط دانست. به گفته بنیاد سرطان پوست یکی از موثر ترین راه‌ها برای محافظت از پوست استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع است که در برابر اشعه UVA و UVB از پوست محافظت کند.

اروم الیاس (Erum. N Ilyas) دارنده مدرک دکترای پزشکی و عضو والا مقام امپراطوری بریتانیا و همچنین متخصص پوست و مدیرعامل و بنیانگذار برند پوشاک ضد آفتاب AmberNoon، می‌گوید:

ما می‌توانیم از چیزهایی که می‌توانند پیری زودرس و خطر سرطان پوست را افزایش دهند جلوگیری کنیم. اما استفاده از مقدار مناسب ضد آفتاب یک گام مهم در کاهش خطر آسیب ناشی از نور خورشید است.

میزان استفاده از ضد آفتاب بسیار مهم است

زیرا اگر بیشتر از آن استفاده کنید می‌تواند مفید باشد اما اگر کمتر از مقدار استاندارد استفاده کنید هیچ تاثیری روی پوست شما نخواهد داشت. و این مسئله برای در مقابل نور خورشید قرار گرفتن به مدت طولانی برای پوست شما مضر است. در هر صورت در مصرف ضد آفتاب نباید خساست به خرج داد و هرچقدر بیشتر از آن استفاده کنید بهتر است.

اما در پاسخ به این مسئله که چقدر از کرم ضد آفتاب باید استفاده کنیم ، مقدار توصیه شده برای استفاده از کرم ضد آفتاب توسط این متخصص پوست 28گرم (1 اونس) برای کل صورت و بدن است. سر و گردن شما 4 درصد از مساحت بدن شما را تشکیل می‌دهند. بنابراین با یک محاسبه می‌توان پی برد که 1.13 گرم (0.04 اونس) یا اندازه کف لیوانی کوچک از ضد آفتاب را باید بر روی صورت خود بمالید.

هربار استفاده از ضد آفتاب به هر نقطه از بدن شما که توسط لباس پوشیده نشده است باید به این میزان باشد. هرچند اگر پوست شما حساس است و یا در منطقه ای قرار گرفتید که نور آفتاب بسیار شدید است مصرف ضد افتاب نیز به همان میزان باید بیشتر باشد و حتی به اندازه دو بند انگشت می‌تواند برسد.

این مقدار هیچ ربطی به رنگی بودن یا نبودن، برند ضد آفتاب شما و حتی SPF آن ندارد و در هر صورت باید از همین مقدار ضد آفتاب یا به میزان بیشتر استفاده کرد. این مسئله یکی از مهمترین روتین های پوست شما باید باشد چه در فصول گرم و آفتابی سال و چه در زمستان. زیرا در فصل زمستان نیز اشعه خورشید می‌تواند برای پوست شما بسیار مضر باشد.

چه قدر ضد آفتاب کافی است ؟

به صور خلاصه و با یک تبدیل سریع مقدار استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت زیر است. اما طی تحقیقات و مقالات این حداقل میزان استفاده است. بنابراین اگر خواستید بیشتر از این مقدار را مصرف کنید هیچ مانعی نیست و حتی توصیه شده که بیشتر از این مقدار استفاده شود.

  • 0.04 اونس
  • 1/3 قاشق چای خوری
  • 1-2 میلی لیتر
  • 1-2 گرم
  • یک بند انگشت
  • یک کف لیوان شات
  • یک سکه 500 ریالی

از آنجایی که وقت مصرف ضد آفتاب قطعا ترازو در کنارمان نیست پس چگونه باید این مقدار را بدانیم و اندازه بگیریم؟

مسلما تجسم 0.04 اونس یا 1.13 گرم زمانی که روی صندلی ساحلی نشسته‌اید و انگشتان پایتان را در شن و ماسه قرار داده‌اید، دشوار است. اما می‌توان که از اقلام روزمره برای اندازه گیری میزان استفاده از کرم ضد آفتاب روی صورتتان استفاده کنید.

با قاشق چای‌خوری

قاشق‌های اندازه گیری فقط برای آشپزی نیستند. همچنین می‌توانید از آن‌ها برای اطمینان از میزان مطلوب ضد آفتاب استفاده کنید.

دکتر ایلیاس می‌گوید اندازه‌گیری ضد آفتاب با یک قاشق چای‌خوری ممکن است ساده‌ترین راه برای انجام این کار باشد.

او می‌گوید: “به میزان یک چهارم قاشق چای‌خوری یا یک سوم قاشق چای‌خوری کرم را روی صورت توصیه می‌کنیم.”

بر حسب گرم

برخی از افراد هنگام ارزیابی چیزی با استفاده از وزن راحت‌تر هستند.

ایلیاس می‌گوید گرم به میلی لیتر تبدیل یک به یک است، بنابراین شما باید 1 تا 2 گرم ضد آفتاب را روی صورت خود بمالید.

با این وجود، او می‌گوید استفاده از این روش می‎تواند کمی مشکل باشد. زیرا محصولی که استفاده میکنید می‌تواند مایع، اسپری، لوسیون یا کرم باشد که وزن آنها متفاوت است و در نتیجه مبنا قرار دادن آن سخت است.

با انگشتان

ممکن است سرنگ یا قاشق اندازه‌گیری را در کیف ساحل خود حمل نکنید، اما می‌توانید میزان استفاده از کرم ضد آفتاب را که به صورت خود می‌زنید، با دستان خود بسنجید.

ایلیاس توضیح می‌دهد: “واحد نوک انگشتان واحدی است که ما به عنوان واحد اندازه‌گیری خود از آن استفاده می کنیم. این زمانی است که شما به اولین چین و چروک نوک انگشت خود تا انتهای نوک انگشت نگاه می‌کنید. این به طور کلی اندازه دو نخود میزان محصول مورد نیاز شما برای صورت است.”

توسط سکه

از خورده پول‌های خود به خوبی استفاده کنید. به اندازه یک سکه کوچک 500 ریالی می‌توان از ضد آفتاب استفاده کرد.

با درجه SPF

متخصص پوست دکتر ایلیاس پیشنهاد می‌کند که یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و حداقل SPF 30 انتخاب کنید.

او می‌گوید: “با کمتر از آن، در SPF 15 ، شما حدود 93 درصد از UVB را مسدود می‌کنید. در SPF 30، حدود 97درصد و در SPF 50 ، 98 درصد را مسدود می‌کنید. به همین دلیل اگر از SPF 30 هم استفاده کنید درصد مناسبی خواهد بود.”

اما آیا می‌توانید مقدار SPF 15 را دو برابر کنید و آن را SPF 30 بنامید؟

این سوالی است که دکتر ایلیاس بیش از یک بار به آن رسیدگی کرده است. او می‌گوید: “ما واقعاً نمی‌توانیم اینطور قضاوت کنیم. ممکن است یکی را به طور مساوی اعمال نکنید. شما نمی‌توانید این امر را تضمین کنید که به SPF30 برسد و همه جا را کاور کند. “

او می‌گوید بهترین گزینه این است که حداقل از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید و مقدار 1.13 گرم را با هر وسیله‌ یا ابزار تجسمی که برای شما کاربردی است محاسبه کنید و روی پوست خود قرار بمالید.

چگونه ضد آفتاب را به صورت خود بزنید؟

نحوه استفاده از ضد آفتاب می‌تواند اطمینان حاصل کند که حداکثر پوشش را دریافت می‌کنید. دکتر ایلیاس قبول دارد که بهترین راه برای قرار دادن کرم ضد آفتاب بر روی صورت است به شرح زیر است:

  1. در ابتدا اگر محصولات مراقبتی از پوست دارید، آنها را روی پوست خود اعمال کنید.
  2. پس از انجام کارهای مراقبتی پوست، از ضد آفتاب استفاده کنید.
  3. سپس اگر تمایل دارید که از لوازم آرایشی استفاده کنید، مرحله آخر می‌توانید به این امر بپردازید.

روتین مراقبت از پوست خود را انجام دهید

اگرچه استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت شما بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست شما است، اما اگر می‌خواهید از محصولات مراقبتی دیگر نیز استفاده کنید، ابتدا از آن‌ها استفاده کنید. همیشه بعد از سایر محصولات مراقبتی، مانند داروهای ضد آکنه و مرطوب‌کننده‌ها، از ضد آفتاب استفاده کنید.

بقیه محصولات مراقبتی نیاز دارند که از بافت پوست شما عبور کنند. اما ضد آفتاب باید روی پوست شما قرار بگیرد تا از عبور نور خورشد جلوگیری کند.

سپس به طور کامل پوست خودتان را آغشه به ضد آفتاب کنید

شما کرم ضد آفتاب را برداشته و روی کف دست خود میریزید. با نوک انگشتتان کرم را برداشته و نقطه نقطه بر روی صورت، پیشانی، گونه و چانه خود بمالید. کل صورت شما باید تحت حفاظت کرم ضد آفتاب قرار بگیرد.

مناطقی وجود دارد که اغلب مردم فراموش می‌کنند و می‌تواند مستعد لکه های خورشیدی و سلول‌های سرطانی باشد. آن نقاط را فراموش نکنید.

  • خط مو
  • شقیقه‌ها
  • ناحیه پشت گوش
  • پشت دست ها
  • روی پاها
  • پلک ها
  • قفسه سینه و خط گردن
  • پوست اطراف چشم

آرایش کردن، مرحله آخر است

بهترین کار این است که برای جلوگیری از ایجاد لکه روی صورت خود در آخر از محصولات آرایشی استفاده کنید. بسیاری از محصولات آرایشی معدنی دارای SPF هستند که می‌تواند به مقابله با آسیب ناشی از آفتاب کمک کند. اما شما نمی‌توانید کمیت آن را تعیین کنید. این ممکن است افراد را نسبت به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مردد کند. بهترین کار این است که ابتدا کرم ضد آفتاب با SPF مورد نظر را استفاده کنید و سپس آرایش کنید.

استفاده مداوم از اسپری ضد آفتاب چطور است؟

برخی از افراد استفاده از اسپری‌های ضد آفتاب را آسان‌تر می‌دانند، زیرا به اندازه لوسیون‌ها به مالش نیازی ندارند. و اگر به درستی از آن استفاده کنید، می‌تواند پوشش یکنواخت و خوبی داشته باشد.

اما اغلب مردم به روش صحیحی از اسپری ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند. اکثرا مانند اسپری مو از آن استفاده می‌کنند که پوشش خوبی روی پوست ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این انجمن آکادمی پوست آمریکا توصیه میکند از استنشاق کرم های ضد آفتاب یا اسپری کردم محصول در نزدیکی صورت و دهن جلوگیری کنید.

بهترین کار این است که طبق مقادیر گفته شده، اسپری ضد آفتاب را روی دست خود بپاشید و آن را روی صورت خود بمالید تا از استنشاق آن جلوگیری شود. برای بدن خود می‌توانید اسپری را مستقیما روی پوست اسپری کنید تا همه جا را آغشته کند.

اگر ضد آفتاب شما بافت ژله مانند دارد بهتر است از مقدار بیشتری ضد آفتاب استفاده کنید.

گردن و قسمت بالاتنه خود را فراموش نکنید

اکثر مردم ناحیه گردن و بالا تنه را فراموش می‌کنند، اما اغلب تا زمانی که پوست آن‌ها شروع به پیر شدن نمی‌کند متوجه آسیب آن نمی‌شوند. این امر اغلب یکی از اولین مواردی است که مردم در مورد مبارزه با پیری از دکتر پوست می‌پرسند.

این منطقه در پیری حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و همیشه نمی‌توان تغییری برای آن انجام داد زیرا این یک تغییر ساختاری پوست است. لباس های ما نیز اکثرا گردن و دکلته را نمیپوشاند به خصوص اگر لباس یعقه V بپوشیم.

بنابر این بهتر است هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب آن را به مناطق گردن و پایین گردن نیز بمالید.

هر چند وقت یکبار لازم است که کرم ضد آفتاب را دوباره به صورت خود بزنید!

اگر قرار است در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید، باید بیش از یک بار از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. نیم ساعت قبل از خروج از خانه، هر گوشه از پوستتان که توسط لباس پوشیده نمی‌شود را آغشته به ضد آفتاب کنید.

هر 2 ساعت یکبار بعد از تعریق یا شنا مجدداً کرم ضد آفتاب استفاده کنید. دلیل استفاده مجدد این است که ضد آفتاب در حال تجزیه شدن است حتی اگر شنا یا عرق نکنید. به علاوه، هر مقدار از کرم ضد آفتاب با هربار مسدود کردن اشعه خورشید، خودش از بین میرود.

دکتر ایلیاس پیشنهاد می‌کند در صورت تعریق یا شنا هر یک ساعت یکبار از آن استفاده کنید. اگر مستعد فراموشی هستید، توصیه می‌کند یادآوری را روی تلفن خود قرار دهید.

چه چیز دیگری را باید در نظر داشت ؟

دکتر ایلیاس علاوه بر استفاده اولیه از کرم ضد آفتاب، می‌گوید چند راه دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید از صورت خود در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کنید.

برنامه‌ی استفاده از کرم را بخشی از برنامه معمول روزانه خود کنید.

به یاد داشته باشید: تنها در روزهای ساحلی و رفتن به استخر در معرض آفتاب قرار ندارید. مردم فقط هنگامی به فکر استفاده از کرم ضد افتاب هستند که در کنار ساحل باشند و به آفتاب روزانه فکر نمیکنند. هنگام پیاده روی یا ورزش در هوای آزاد یا رفتن به پارک، نور آفتاب همچنان به پوست شما می‌تواند آسیب بزند. همه این موراد تاثیر گذار هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت زمان و برنامه ریزی

لباس‌هایتان نیز باید مناسب با شدت آفتاب باشد

کرم ضد آفتاب تنها چیزی نیست که می‌توانید برای کاهش خطر آسیب ناشی از نور خورشید از آن استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید لباس‌های ضد آفتاب بپوشید. با پوشیدن کلاه بر روی صورت خود سایه ایجاد کنید. پوست سر نیز دچار سرطان می‌شود. اما حتی قرار گرفتن در سایه هم نباید مانع از این شود که شما ضد آفتاب استفاده نکنید

اگر قصد غواصی در اعماق آب را دارید، ضد آفتاب مقاوم در برابر آب بزنید.

اگر شنا می‌کنید یا تمریناتی که باعث تعریق می‌شوند انجام می‌دهید، بیلی پیشنهاد می‌کند کرم ضد آفتابی مقاوم در برابر آب پیدا کنید که 80 دقیقه دوام داشته باشد. استفاده از کرم ضد آفتاب روی صورت شما یک گام مهم در جلوگیری از آسیب‌های کوتاه مدت و بلند مدت آفتاب، از جمله سوختگی و سرطان پوست است.

بیشتر بخوانید: در تعطیلات و سفرهای خود ورزش کنید و فعال بمانید

سخن پایانی

استفاده از کرم ضد آفتاب روی صورت شما یک گام مهم برای جلوگیری از آسیب های کوتاه مدت و طولانی مدت خورشید، از جمله سوختگی و سرطان پوست است.

چقدر از کرم ضد آفتاب باید استفاده کنیم ؟ شما می‌توانید از حدود 0.04 اونس ضد آفتاب برای صورت خود استفاده کنید، که برابر با اندازه یک سکه یا 1/4 تا 1/3 قاشق چای خوری و 1.13 گرم است. اما در استفاده از ضد آفتاب سخاوتمند باشید. بسیاری از بزرگسالان به 1 اونس کامل ضد آفتاب نیاز دارند. اگر در محیطی هستید که نور آفتاب شدید است بهتر است میزان بیشتری از ضد آفتاب استفاده کنید تا تاثیر بگذارد.

علاوه بر پوست صورت، گردن، ناحیه پشت گوش، شقیقه ها یا خط رویش مو را فراموش نکنید. این نواحی اغلب نادیده گرفته می‌شوند و متخصصان پوست متوجه می‌شوند که آنها نقطه اصلی پیری زودرس و سلول‌های سرطانی هستند.

هر 2 ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید. اما در صورت شنا کردن و یا تعریق زیاد حتی اگر ضد آفتاب شما، ضد آب باشد، همچنان نیاز است که تجدید شود.

راه های دیگر برای کاهش آسیب های ناشی از نور خورشید شامل پوشیدن لباس های محافظ در برابر آفتاب، مانند کلاه یا شال است.

بیشتر بخوانید

بهترین حرکات یوگا برای قبل از خواب

صحرا

چگونه سریع بخوابیم؟ بهترین روش‌های مدیتیشن برای خوابیدن در کمتر از 10 دقیقه

صحرا

بهترین ورزش ها برای افراد مسن: با افزایش سن این ورزش ها را باید در الویت قرار دهید

صحرا

مغز به چه مقدار اکسیژن نیاز دارد؟

پدرام

خواب خوب چه تاثیری بر بدن دارد ؟

صحرا

همه چیز درباره مصونیت جمعی در برابر ویروس کرونا

نفیسه محمدی

ارسال دیدگاه