...
یکشنبه 26 فروردین 1403
کتاب و کتابخوانی

معروف ترین رمان های فرانسوی

معروف ترین و بهترین رمان های فرانسوی

فرانسه ازجمله کشورهایی است که ادبیات جهان تا حد زیادی مدیون اوست. می‌توان گفت فرانسه خاک خوبی برای پروراندن نویسنده‌ها و رمان‌های تاثیرگذار دارد. بسیاری از رمان‌های معروف دنیا به زبان فرانسوی منتشر و راهی کشورهای دیگر برای ترجمه شده اند. ما در ادامه تعدادی از معروف ترین رمان های فرانسوی را به شما معرفی می کنیم.

مادام بواری

معروف ترین و بهترین رمان های فرانسوی مادام بوواری

نویسنده: گوستاو فلوبر
مترجم: مهدی سهابی
انتشارات:
مرکز
تعداد صفحه:
۳۸۸

مادام بواری یکی از معروف ترین رمان های فرانسوی است. اِما بواری شخصیت اصلی داستان گوستاو فلوبر است. او یک زن خانه‌دار با رویاها و آرزوهایی بزرگ است. اما که از روزمرگی و زندگی معمولی‌اش به ستوه آمده به دنبال آرزوهایش محدوده امن خود را ترک می‌کند تا به سطح بالاتری از زندگی دست پیدا کند. بی‌شک شخصیت نمادین اِما نماینده زنان بسیاری در جهان است و همین دلیل تاثیرگذاری و محبوبیت کتاب در میان رمان های کلاسیک قرن ۱۹ است.

هر صبح که بیدار می شد، امیدوار بود که آن روز سر رسیده است؛ به همه ی صداها گوش می داد، با شروع روز از جایش می پرید و به این فکر می کرد که آن روز نیامده است؛ سپس در زمان غروب خورشید، همیشه اندکی غمگین تر از دیروز، منتظر فردا می شد. 

آدم‌ خواران

از معروف ترین رمان های فرانسوی آدم خواران

نویسنده: ژان تولی
مترجم: احسان کرم ویسی
انتشارات: چشمه
تعداد صفحه:
۱۱۴

آدم‌خواران اثری دیگر از نویسندهٔ رمان معروف مغازه خودکشی است. داستان براساس یک ماجرای واقعی نوشته شده است و قرار است حسابی مخاطب را غافلگیر کند چرا که تمامی ماجراهای داستان در چند ساعت رخ می‌دهند. واقعی بودن داستان روایت ترسناکی که می‌خوانیم را ترسناک‌تر می‌کند. از این رو اگر از علاقه‌مندان داستان‌های ترسناک هستید این کتاب انتخاب مناسبی است. کل داستان در یک دهکده رخ می‌دهد. روایت با جزئیات و داستانی زان تولی تصویری ترسناک از یکی از وحشتناک‌ترین جنایت‌های فرانسه در قرن ۱۹ به ما می‌دهد. روایت ژان‌ تولی نشان می‌دهد که انسان‌ها تا چه اندازه می‌توانند خطرناک باشند.

شبیه سگان تازی که شکارشان را بو می کشند، مردم هم به دنبال آلن می دویدند و رگباری از فحش و ناسزا به سویش حواله می کردند. زبان تیزشان فس‌فس می‌کرد و کلمات زهردار بیرون می ریخت. چنین رفتار شرم آور و ننگینی تا به حال از انسان ها سر نزده بود. آلن دیگر از این جنگ، از این جامعه و از این بازی کشت و کشتار جانش به لب رسیده بود و دیگر تحمل حمله ای تازه را نداشت. با کلماتی نامفهوم کمک خواست.

بینوایان

معروف ترین رمان فرانسوی بینوایان

نویسنده: ویکتور هوگو
مترجم:
نسرین تولایی، ناهید ملکوتی
انتشارات:
نگاه
تعداد صفحه:
۸۹۵

بینوایان رمانی ريالیستی و شاهکار ادبی ویکتور هوگو است. از بهترین و معروف ترین رمان های فرانسوی است. در این داستان زیبا و پر کشش، هوگو ما را به دل زندگی مردمان عادی شهر پاریس می برد. شخصیت‌های نام‌آشنای ژان وال ژان، تناردیه و کوزت همگی نمادهایی از هزاران نفر در دنیا هستند، انسان‌هایی آشنا که وجوه شخصیتیشان را در خود یا اطرافیانمان می‌بینیم. نویسنده با این داستان به زیبایی وضعیت اجتماعی و سیاسی فرانسه قرن نوزدهم را به‌ویژه پاریس را برای مخاطب تصویر می‌کند.

هر آنچه آموخته‌اید به آنان که نمی‌دانند آموزش دهید، جامعه‌ای که در آن آموزش رایگان وجود ندارد مقصر است. اجتماعی که نادانی در آن پرده‌ای از تیرگی کشیده باشد، تقصیر دارد. مقصر آن نیست که در مغاک تیره گناه درمی‌غلتد، بلکه آن است که جامعه را مالامال از تاریکی کرده است

خداحافظ گری کوپر

از معروف ترین رمان های فرانسوی خداحافظ گری کوپر

نویسنده: رومن گاری
مترجم:
سروش حبیبی
انتشارات:
نیلوفر
تعداد صفحه:
۲۸۸

داستان درمورد جوانی آریکایی به‌نام لنی است. او از واقعیت‌های جهان مدرن بیزار است و از آن فرار می‌کند. لنی برای اینکه به جنگ ویتانام نرود به سوئیس می‌رود تا در کنار دوستش باگ مورن زندگی تازه‌ای را شروع کند. اما این اقدام تازه آغاز تمام چالش‌ها و سختی‌های اوست. لنی و باگ تنها شخصیت‌های کتاب نستند و ما شاهد حضور افراد دیگری نیز هستیم که هرکدام نماد قشر خاصی از جامعه هستند. کتاب محتوایی فلسفی و البته سیاسی دارد. نویسنده با لحنی تند سیاست و همه دولت‌های بزرگ به‌ویژه کشورها ی درگیر جنگ را مورد انتقاد قرار می‌دهد. از این رو کتاب پر از جملات فلسفی پر مغز و قابل تامل است.

باگ می‌گفت حماقت بزرگترین نیروی روحانی تمام تاریخ بشرست. می‌گفت باید در برابر آن سر تعظیم فرود آورد، چون همه جور معجزه‌ای از آن ساخته است.

ژان کریستف

از معروف ترین و بهترین رمان های فرانسوی ژان کریستوف

نویسنده: رومن رولان
مترجم: محمود اعتماد زاده (آذین)
انتشارات:
فردوس
تعداد صفحه:
۲۱۷۸

“ژان کریستف”. همانطور که از عنوان کتاب هم مشخص است، ژان کریستف شخصیت اصلی داستان است. ماجرای کتاب حول ماجرای عاشقانه آن می‌چرخد. ژان یک موسیقی‌دان آلمانی است که در این خانواده اهل موسیقی به دنیا آمده است. او بنا به دلایلی مجبور به مهاجرت از کشور خود به فرانسه است. زان کریستف در سراسر زندگی پر فراز و نشیبش به دنبال حقیقت راستی و درستی است. او یک قهرمان واقعی است. شخصیت‌پردازی این رمان در نوع خود بی نظیر است و نویسنده آن، رومن رولان به خاطر این اثر موفق به دریافت جوایز مختلف ادبی ازجمله نوبل شده است.

هر نژادی، هر هنری، ریاکاری خاصی دارد. خوراک این جهان اندکی حقیقت است و بسیاری دروغ. روح آدمی ناتوان است و تاب حقیقت ندارد؛ دین او، اخلاق او، سیاست او، شاعران و هنرمندان او باید آن را در لفافه‌ای از دروغ بپوشانند و پیش او بگذارند. این دروغ‌ها با روح هر نژادی سازگاری دارد، و در هر یک متفاوت است؛ و همان است که سبب می‌شود ملت‌ها اینقدر به دشواری یکدیگر را بفهمند و این‌قدر به آسانی همدیگر را تحقیر کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال هایی که بر اساس واقعیت ساخته شده‌ اند

کنت منت کریستو

از معروف ترین و بهترین رمان های فرانسوی کنت مونت کریستو

نویسنده: الکساندر دوما
مترجم: ذبیح الله منصوری
انتشارات:
نگاه
تعداد صفحه:
1704

«کنت مونت کریستو» نوشته ی الکساندر دوما یکی دیگر از معروف ترین رمان های فرانسوی است که حتما اسم آن را شنیده اید. این کتاب از شاهکارهای کلاسیک ژانر ماجراجویی است. محتوای اصلی کتاب کنت مونت کریستو (The Count of Monte Cristo) نشان دادن تقابل انتقام و بخشش و از سویی قدرت و ضعف است. داستان کتاب از دوره ی قدرت گیری مجدد “ناپلئون” شروع می شود و ماجرای زندگی “ادموند دانتس”، دریانوردی جوان، را روایت می کند. ادموند دانتس به اتهام جرمی که مرتکب نشده است به تبعید و زندانی شدن محکوم می شود. ما در این رمان از دوران طولانی زندانی بودن دانتس، فرار دراماتیک او و انتقام خاص و نفس گیر او می خوانیم.

ادموند به طرف خانۀ دلال جواهرات و سنگ‌های گران‌ قیمت به راه افتاد و چهار قطعه الماس کوچک را برای فروش به او نشان داد. دلال عادت کرده بود در مقابل آنچه به او پیشنهاد می‌شود چهرۀ بی‌تفاوتی داشته باشد، اما با دیدن آن چهار قطعه الماس چشمانش برق زد. هیچ سوالی از ادموند نکرد. حتی اینکه قایق‌ران بی‌چیزی مثل او این جواهرات را از کجا آورده. بلافاصله مبلغ چهل هزار فرانک به ادموند داد و گفت هر وقت جواهری برای فروش داشت به او مراجعه کند.

شازده کوچولو

از معروف ترین و بهترین رمان های فرانسوی شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری
مترجم: احمد شاملو
انتشارات:
نگاه
تعداد صفحه:
103

شازده کوچولو یکی از شناخته شده ترین آثار ادبی در سراسر دنیا است که تقریبا به تمامی زبان های زنده دنیا ترجمه شده است. این کتاب قطعا یکی از معروف ترین رمان های فرانسوی است که حتما اسم آن را شنیده اید و بسیاری نیز چندین بار آن را خوانده اند. شازده کوچولو داستان تقریبا کوتاهی است که اتفاقات شگفت‌انگیز آن گاه رنگ و بوی فلسفی به خود می‌گیرد. فلسفه‌ای از جنس سادگی یک کودک که به زبان ساده و خیال‌انگیز توصیف می‌شود.داستان جذاب در سال 1943 منتشر شده است و تاکنون بیش از 140 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. شازده کوچولو روایتی تمثیلی و اخلاقی از پسرکی فضایی (از سیاره ی بی-612) و روباهی سخن گو است. محوریت اصلی داستان را گفتگوهای این دو شخصیت تشکیل می دهد و بر خلاف ظاهر کودکانه اش، به مسائل عمیقی مانند عشق، دوستی و مسئولیت می پردازد.

اگر به آدم‌بزرگ‌ها بگویید یک‌خانه‌ی قشنگ دیدم از آجر قرمز که جلوپنجره‌اش غرق شمعدانی و بامش پر از کبوتر بود محال است بتوانند مجسمش کنند. باید حتماً به شان گفت یک‌خانه‌ی صدمیلیونی دیدم تا صداشان بلند بشودکه: وای چه قشنگ! یا مثلا اگر به شان بگویید«دلیل وجود شازده کوچولو این است که تودل برو بود و می‌خندید و دلش یک بره می‌خواست و بره خواستن، خودش بهترین دلیل وجود داشتن هر کسی است» شانه بالا می‌اندازند و باتان عین بچه‌ها رفتار می‌کنند! اما اگر به‌شان بگویید«سیاره‌ای که ازش آمده بود اخترک ب ۶۱۲ است» بی‌معطلی قبول می‌کنند و دیگر هزار جور چیز ازتان نمی‌پرسند. این‌جوری‌اند دیگر نباید ازشان دلخور شد. بچه‌ها باید نسبت به آدم‌بزرگ‌ها گذشت داشته باشند.

کلام آخر

ادبیات فرانسه تعداد زیادی کتاب تاثیرگذار و مهم در دنیای ادبیات دارد که نویسندگان و مخاطبان زیادی را در سراسر دنیا تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. شما نیز عنوان معروف‌ترین و تاثیرگذارترین کتابی که در ادبیات فرانسه خوانده‌اید برایمان بنویسید.


بیشتر بخوانید

معرفی بهترین کتاب های فانتزی دنیا

صحرا

معرفی بهترین کتاب‌های دارک آکادمیا

صحرا

لیستی از بهترین کتاب‌های بیوگرافی به انتخاب کاربران

صحرا

همه چیز درباره تلماسه (Dune) براساس کتاب

صحرا

چرا کتاب بخوانیم؟ فواید مهم کتاب خواندن

صحرا

ارسال دیدگاه