...
یکشنبه 26 فروردین 1403
بیماری ها

فشار خون بالا چیست؟ هر آنچه که باید درباره فشار خون بالا بدانیم

فشار خون بالا و هر آنچه که باید بدانید

هر آنچه که باید در مورد فشار خون بالا (Hypertension) بدانید.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یا Hypertension زمانی رخ می‌دهد که فشار خون شما به سطح ناسالمی افزایش یابد. اندازه‌گیری فشار خون به این معناست که چه مقدار خون از رگ‌های خونی بدن شما عبور می‌کند و میزان مقاومتی است که خون، هنگام پمپاژ قلب از خود نشان می‎دهد.

عروق باریک مقاومت را افزایش می‌دهند. هرچه عروق شما باریک‌تر باشند، فشار خون شما نیز بیشتر می‌شود. در بلند مدت، افزایش فشار خون می‌تواند باعث مشکلاتی در سلامتی، از جمله بیماری‌های قلبی شود.

فشار خون بسیار شایع است. در واقع، از آنجا که دستورالعمل‌ها به تازگی تغییر کرده‌اند، انتظار می‌رود که تقریباً نیمی از بزرگسالان آمریکایی با این بیماری تشخیص داده شوند.

فشار خون بالا معمولاً در طول چند سال ایجاد می‌شود. معمولاً هیچ علائمی را متوجه نمی‌شوید. اما حتی بدون علائم، فشار خون بالا می‌تواند به عروق و اندام‌های شما به ویژه مغز، قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها آسیب برساند.

تشخیص زودهنگام مهم و حیاتی است. بررسی منظم فشار خون می‌تواند به شما و پزشک شما در مشاهده هرگونه تغییر کمک کند. اگر فشار خون شما بالا رفته باشد، پزشک ممکن است از شما بخواهد فشار خون خود را طی چند هفته بررسی کنید تا ببینید آیا این عدد بالا می‌ماند یا به سطح طبیعی برمی‌گردد.

درمان فشار خون بالا شامل داروهای تجویزی و تغییر سبک زندگی سالم است. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

چه چیزی منجر به فشار خون بالا می‌شود؟

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد. هر نوع علت متفاوتی دارد.

فشار خون اولیه

فشار خون اولیه را فشار خون اساسی نیز می‌نامند. این نوع پرفشاری خون در طول زمان بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد می‌شود. اکثر افراد دارای این نوع فشار خون بالا هستند.

هنوز مشخص نیست چه مکانیسم‌هایی باعث می‌شود فشار خون به آرامی افزایش یابد. ترکیبی از عوامل ممکن است نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

  • ژن ها: برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند. این ممکن است ناشی از جهش‌های ژنی یا ناهنجاری‌های ژنتیکی باشد که از والدین شما به ارث رسیده است.
  • تغییرات جسمی: اگر چیزی در بدن شما تغییر کند، ممکن است با مشکلاتی در سراسر بدن خود مواجه شوید. فشار خون بالا ممکن است یکی از این موارد باشد. به عنوان مثال، تصور می‌شود که تغییرات در عملکرد کلیه به دلیل افزایش سن ممکن است تعادل طبیعی نمک و مایعات بدن را بر هم بزند. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون بدن شما شود.
  • محیط: با گذشت زمان، انتخاب سبک زندگی ناسالم مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد. انتخاب شیوه زندگی می‌تواند منجر به مشکلات وزن شود. اضافه وزن یا چاقی می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

فشار خون ثانویه

فشار خون ثانویه اغلب به سرعت رخ می‌دهد و می‌تواند شدیدتر از فشار خون اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است باعث فشار خون ثانویه شوند عبارتند از:

  • بیماری کلیوی
  • آپنه انسدادی خواب
  • نقایص مادرزادی قلب
  • مشکلات تیروئید
  • عوارض جانبی داروها
  • استفاده از داروهای غیرقانونی
  • سوء مصرف الکل یا استفاده مزمن
  • مشکلات غده فوق کلیوی
  • تومورهای غدد درون ریز خاص

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا به طور کلی یک حالت خاموش است. بسیاری از مردم هیچ علامتی را تجربه نخواهند کرد. ممکن است سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد تا وضعیت به اندازه کافی شدید شود تا علائم آشکار شود. حتی در آن صورت، این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود.

علائم فشار خون شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خون دماغ
  • سرخ شدن
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تغییرات بصری
  • وجود خون در ادرار

این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. آن‌ها در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا مشاهده نمی‌شوند، اما انتظار برای بروز علائم این بیماری می‌تواند کشنده باشد.

بهترین راه برای آگاهی از فشار خون بالا، اندازه‌گیری منظم فشار خون است. در مطب اکثر پزشکان فشار خون را در هر ملاقات اندازه‌گیری می‌کنند.

اگر در سال فقط یکبار آزمایش می‌دهید، با پزشک خود در مورد خطرات خود برای فشار خون بالا و سایر مواردی که ممکن است به شما در کنترل فشار خون نیاز داشته باشد، مشورت کنید.

به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید یا عوامل خطر برای ایجاد این بیماری دارید، پزشک ممکن است توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال چک کنید. این به شما و پزشک شما کمک می‌کند تا قبل از ایجاد مشکل، از مشکلات احتمالی مطلع شوید.

تشخیص فشار خون بالا

تشخیص فشار خون بالا به سادگی اندازه‌گیری فشار خون است. مطب اکثر پزشکان فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول بررسی می‌کنند. اگر در ملاقات بعدی خود فشار خونتان اندازه‌گیری نشد، آن را درخواست کنید.

اگر فشار خون شما بالا رفته باشد، ممکن است پزشک در طی چند روز یا چند هفته از شما بخواهد که مراقبت بیشتری داشته باشید. تشخیص فشار خون بالا به ندرت تنها پس از یک بار مطالعه انجام می‌شود. پزشک شما باید شواهدی از یک مشکل پایدار را مشاهده کند. این به این دلیل است که محیط شما می‌تواند به افزایش فشار خون کمک کند، مانند استرسی که ممکن است با حضور در مطب پزشک احساس کنید. همچنین، سطح فشار خون در طول روز تغییر می‌کند.

اگر فشار خون شما همچنان بالا باشد، احتمالاً پزشک آزمایشات بیشتری را برای رد بیماری‌های زمینه‌ای انجام می‌دهد. این آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش ادرار
  • غربالگری کلسترول و سایر آزمایشات خون
  • آزمایش فعالیت الکتریکی قلب با الکتروکاردیوگرام (EKG، که گاهی اوقات به عنوان ECG نیز نامیده می‌شود)
  • سونوگرافی قلب یا کلیه

این آزمایشات می‌تواند به پزشک شما در تشخیص هرگونه مشکل ثانویه‌ای که باعث افزایش فشار خون شما می‌شود، کمک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند تأثیرات فشار خون بالا بر اندام‌های شما را بررسی کنند.

در این مدت، پزشک ممکن است درمان فشار خون بالا را شروع کند. درمان زودهنگام ممکن است خطر آسیب دائمی شما را کاهش دهد.

نخوه خواندن فشار خون بالا

چگونه خواندن فشار خون بالا را درک کنیم

اندازه‌گیری فشار خون شامل دو عدد می‌شود:

  • فشار سیستولیک: این اولین یا بالاترین عدد است. این نشان دهنده فشار در شریان‌های شما در هنگام ضربان قلب و پمپاژ خون است.
  • فشار دیاستولیک: این عدد دوم یا پایین است. این عدد فشار در شریان‌های شما بین ضربان قلب شما است.

پنج دسته اندازه‌گیری فشار خون برای بزرگسالان تعریف شده است:

  1. سالم: فشار خون سالم کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه است.
  2. بالا: عدد سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و عدد دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه است. پزشکان معمولاً فشار خون بالا را با دارو درمان نمی‌کنند. در عوض، پزشک ممکن است شما را به تغییر سبک زندگی تشویق کند تا فشار خون شما را کاهش دهد.
  3. فشار خون مرحله یک: عدد سیستولیک بین 130 تا 139 میلی‌متر جیوه یا عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی‌متر جیوه است.
  4. فشار خون مرحله دو: عدد سیستولیک 140 میلی‌متر جیوه یا بیشتر، یا عدد دیاستولیک 90 میلی‌متر جیوه یا بیشتر است.
  5. بحران فشار خون بالا: عدد سیستولیک بیش از 180 میلی‌متر جیوه یا عدد دیاستولیک بیش از 120 میلی‌متر جیوه است. فشار خون در این محدوده نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علائمي مانند درد قفسه سينه، سردرد، تنگي نفس يا تغييرات بينايي در زماني كه فشار خون در اين حد بالاست رخ داد، به مراقبت‌هاي پزشكي در اورژانس نياز است.

فشار خون با دستگاه فشار خون اندازه گیری می‌شود. برای خواندن و اندازه‌گیری دقیق، مهم است که یک دستگاه فشار خون مناسب داشته باشید. یک دستگاه نامناسب ممکن است اندازه‌گیری‌های نادرستی را ارائه دهد.

میزان فشار خون برای کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر از شما خواسته می‌شود فشار خون خود را کنترل کنید، از پزشک درباره‌ی فشار خون سالم برای فرزند خود سوال کنید.

گزینه‌های درمانی فشار خون بالا

عوامل متعددی به پزشک شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند. این عوامل شامل نوع فشار خون بالا و دلایل وقوع آن است.

1- گزینه‌های درمان فشار خون اولیه

اگر پزشک شما را با فشار خون اولیه تشخیص دهد، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش فشار خون شما کمک کند. اگر تغییرات شیوه زندگی به تنهایی کافی نباشد یا موثر واقع نشوند، پزشک ممکن است برای شما دارو تجویز کند.

2- گزینه‌های درمان فشار خون ثانویه

اگر پزشک شما یک مشکل اساسی را که باعث فشار خون شما می‌شود کشف کند، درمان بر بیماری دیگری که باعث ایجاد فشار خون شده است، متمرکز می‌شود. به عنوان مثال، اگر دارویی که مصرف کرده‌اید باعث افزایش فشار خون می‌شود، پزشک شما داروهای دیگری را که این عوارض جانبی را ندارند، آزمایش می‌کند.

گاهی اوقات، فشار خون بالا با وجود درمان علت اصلی پایدار است. در این مورد، پزشک ممکن است با شما همکاری کند تا شیوه زندگی را تغییر دهد و داروهایی برای کاهش فشار خون شما تجویز کند.

برنامه‌های درمانی برای فشار خون بالا اغلب تکامل می یابد. آنچه در ابتدا کار می کرد ممکن است با گذشت زمان کمتر مفید واقع شود. پزشک شما برای بهبود درمان با شما همکاری خواهد کرد.

گاهی اوقات، فشار خون بالا با وجود درمان علت اصلی همچنان پایدار است. در این مورد، پزشک ممکن است با شما همکاری کند تا سبک زندگی را تغییر دهد و داروهایی برای کاهش فشار خون شما تجویز کند.

برنامه‌های درمانی برای فشار خون بالا اغلب تکامل می‌یابد. آنچه در ابتدا کار می‌کرد ممکن است با گذشت زمان کمتر مفید واقع شود. پزشک شما برای بهبود درمان با شما همکاری خواهد کرد.

دارو برای فشار خون بالا

دارو برای فشار خون بالا

بسیاری از افراد با داروهای فشار خون مرحله آزمون و خطا را پشت سر می‌گذارند. ممکن است لازم باشد تا زمانی که یکی یا ترکیبی از داروهای موثر را پیدا نکرده‌اید، داروهای مختلف را امتحان کنید.

برخی از داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • مسدود کننده‌های بتا: مسدود کننده‌های بتا باعث می‌شوند ضربان قلب شما کندتر و با نیروی کمتری انجام شود. این مقدار خون پمپ شده در شریان‌ها را با هر ضربه کاهش می‌دهد، که باعث کاهش فشار خون می‌شود. همچنین هورمون‌های خاصی را در بدن شما مسدود می‌کند که می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند.
  • دیورتیک‌ها: میزان بالای سدیم و مایعات اضافی در بدن شما می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. دیورتیک‌ها که قرص آب نیز نامیده می‌شوند، به کلیه‌های شما کمک می‌کنند تا سدیم اضافی را از بدن شما خارج کنند. با خروج سدیم، مایع اضافی در جریان خون شما وارد ادرار می‌شود که به کاهش فشار خون شما کمک می‌کند.
  • مهار کننده‌های ACE: آنژیوتانسین یک ماده شیمیایی است که باعث سفت و باریک‌شدن رگ‌های خونی و دیواره‌های شریان می‌شود. مهار کننده‌های ACE (آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین) از تولید بدن به اندازه این ماده شیمیایی جلوگیری می‌کند. این به رگ‌های خونی کمک می‌کند و فشار خون را کاهش می‎دهد.
  • مسدود کنند‌ه‌های گیرنده آنژیوتانسین ARB: در حالی که هدف مهار کننده‌های ACE ایجاد آنژیوتانسین است، ARB ها مانع اتصال آنژیوتانسین با گیرنده‌ها می‌شوند. بدون مواد شیمیایی، عروق خونی سفت نمی‌شوند. این به شل شدن عروق و کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • مسدود کننده‌های کانال کلسیم: این داروها مانع از ورود برخی از کلسیم به ماهیچه‌های قلب شما می‌شوند. این منجر به ضربان قلب کمتر و فشار خون پایین می‌شود. این داروها همچنین در رگ‌های خونی کار می‌کنند و باعث آرامش آن‌ها و کاهش بیشتر فشار خون می شوند.
  • آگونیست‌های آلفا: این نوع داروها تکانه‌های عصبی را که باعث سفت شدن عروق خونی می‌شود، تغییر می‌دهد. این به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا شل شوند و این باعث کاهش فشار خون می‌شود.

داروهای خانگی برای فشار خون بالا

تغییر سبک زندگی سالم می‌تواند به شما در کنترل عوامل ایجاد فشار خون کمک کند. در اینجا برخی از رایج ترین داروهای خانگی آورده شده است.

1- توسعه رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم برای کمک به کاهش فشار خون ضروری است. همچنین برای مدیریت فشار خون تحت کنترل و کاهش خطر عوارض مهم است. این عوارض شامل بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی است.

رژیم غذایی سالم بر غذاهایی که شامل موارد زیر هستند، تایید می‌کند:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • پروتئین بدون چربی مانند ماهی

2-افزایش فعالیت بدنی

رسیدن به وزن سالم باید شامل فعالیت بدنی بیشتر باشد. ورزش علاوه بر کمک به کاهش وزن، می‌تواند به کاهش استرس، کاهش فشار خون به طور طبیعی و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.

هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشید. یعنی حدود پنج مرتبه 30 دقیقه در هفته.

3- رسیدن به وزن سالم

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.

4- مدیریت استرس

ورزش یک راه عالی برای مدیریت استرس است. سایر فعالیت‌های زیر نیز می‌توانند مفید باشند:

  • مدیتیشن
  • تنفس عمیق
  • ماساژ
  • شل کردن عضلات
  • یوگا یا تای‌چی

این‌ها همه تکنیک‌های ثابت شده برای کاهش استرس هستند. خواب کافی نیز می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

5- پذیرش سبک زندگی بهتر

اگر سیگاری هستید سعی کنید آن را ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت‌های بدن آسیب می‌رساند و دیواره رگ‌های خونی را سفت می‌کند.

اگر مرتباً الکل بیش از حد مصرف می‌کنید یا وابستگی به الکل دارید، برای کاهش میزان نوشیدن یا ترک آن به طور کامل کمک بگیرید. الکل می‌تواند فشار خون را افزایش دهد.

بهترین غذاها برای فشار خون بالا

توصیه‌های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید فشار خون بالا را درمان کرده و از عوارض احتمالی جلوگیری کنید، رژیم غذایی است. آنچه می‌خورید می‌تواند تا حد زیادی به کاهش یا از بین بردن فشار خون بالا کمک کند.

در اینجا برخی از رایج‌ترین توصیه‌های غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا آورده شده است.

1- گوشت کمتر و سبزیجات بیشتر بخورید

رژیم گیاهی راهی آسان برای افزایش فیبر و کاهش میزان سدیم و چربی اشباع و ترانس ناسالم است که از غذاهای لبنی و گوشت دریافت می‌کنید. تعداد میوه‌ها، سبزیجات، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار می مصرفی را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین‌های سالم‌تر مانند ماهی، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

2- سدیم غذایی را کاهش دهید

افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی هستند ممکن است نیاز داشته باشند که میزان سدیم روزانه خود را بین 1500 میلی گرم تا 2300 میلی گرم در روز نگه دارند. بهترین راه برای کاهش سدیم پخت بیشتر غذاهای تازه است. از خوردن غذاهای رستورانی یا غذاهای بسته بندی‌شده که اغلب سدیم بسیار بالایی دارند خودداری کنید.

3- مصرف شیرینی را کاهش دهید

غذاها و نوشیدنی‌های قندی حاوی کالری خالی هستند اما محتوای تغذیه‌ای ندارند. اگر خوردنی شیرین می‌خواهید، سعی کنید میوه تازه یا مقدار کمی شکلات تلخ بخورید که با شکر شیرین نشده است. منبعی معتبر از مطالعاتی نشان می‌دهد خوردن مرتب شکلات تلخ ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

دوران بارداری  و فشار خون بالا

فشار خون بالا در دوران بارداری

زنان مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند با وجود این بیماری نوزادان سالم به دنیا آورند. اما اگر در دوران بارداری تحت نظارت دقیق و کنترل قرار نگیرد، می‌تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

احتمال ابتلا به عوارض، در زنان مبتلا به فشار خون بالا بیشتر است. به عنوان مثال، زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است عملکرد کلیه را کاهش دهند. نوزادانی که از مادران مبتلا به فشار خون بالا متولد می‌شوند ممکن است دارای وزن کم هنگام تولد یا نارس باشند.

برخی از زنان ممکن است در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شوند. انواع مختلفی از مشکلات فشار خون بالا ممکن است ایجاد شود. این بیماری اغلب پس از تولد نوزاد برعکس می‌شود. ایجاد فشار خون بالا در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را در آینده افزایش دهد.

پره‌اکلامپسی

در برخی موارد، زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است در دوران بارداری خود دچار پره‌اکلامپسی شوند. این وضعیت افزایش فشار خون می‌تواند باعث عوارض کلیوی و سایر اندام‌ها شود. این می‌تواند باعث افزایش سطح پروتئین در ادرار، مشکلات عملکرد کبد، مایع در ریه‌ها یا مشکلات بینایی شود.

با تشدید این وضعیت، خطرات برای مادر و نوزاد افزایش می‌یابد. پره‌اکلامپسی می‌تواند منجر به اکلامپسی شود که باعث تشنج می‌شود. مشکلات فشار خون بالا در دوران بارداری همچنان عامل مهمی برای مرگ مادران در ایالات متحده است. عوارض در نوزاد شامل وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و مرده‌زایی است.

هیچ راه شناخته شده‌ای برای پیشگیری از پره‌اکلامپسی وجود ندارد و تنها راه درمان این بیماری زایمان نوزاد است. اگر در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شدید، پزشک شما را از نظر عوارض تحت نظارت دقیق قرار می‌دهد.

فشار خون بالا چه عوارضی بر بدن دارد؟

از آنجا که فشار خون بالا اغلب یک وضعیت خاموش است، می‌تواند سال‌ها قبل از آشکار شدن علائم به بدن شما آسیب برساند. اگر فشار خون بالا درمان نشود، ممکن است با عوارض جدی و یا حتی کشنده روبرو شوید.

عوارض فشار خون بالا شامل موارد زیر است:

1- آسیب دیدگی عروق

شریان‌های سالم انعطاف پذیر و قوی هستند. خون آزادانه و بدون مانع از طریق عروق و رگ‌های سالم جریان می‌یابد.

فشار خون بالا، عروق را سفت‌تر، محکم‌تر می‌کند و کشسانی آن‌ها را کاهش می‌دهد. این آسیب باعث می‌شود که چربی‌های رژیمی راحت تر در عروق شما رسوب کرده و جریان خون را محدود کنند. این آسیب می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد و در نهایت حمله قلبی و سکته مغزی شود.

2- آسیب دیدگی قلب

فشار خون باعث می‌شود قلب شما بیش از حد سخت کار کند. افزایش فشار در رگ‌های خونی، ماهیچه‌های قلب شما را مجبور می‌کند تا بیشتر و بیشتر از آنچه قلب سالم باید فشار آورد، پمپاژ کنند.

این ممکن است باعث بزرگ‌شدن قلب شود. بزرگ‌شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می‌دهد:

  • نارسایی قلبی
  • آریتمی‌ها
  • مرگ ناگهانی قلبی
  • حمله قلبی

3- آسیب دیدگی مغز

مغز شما به یک منبع سالم از خون مغنی به اکسیژن برای عملکرد صحیح متکی است. فشار خون بالا می‌تواند منبع خون مغز شما را کاهش دهد:

  • انسداد موقت جریان خون به مغز را حملات ایسکمی گذرا (TIA) می‌نامند.
  • انسداد قابل توجه جریان خون باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. این به سکته مغزی معروف است.

فشار خون کنترل نشده همچنین ممکن است بر حافظه و توانایی یادگیری، یادآوری، صحبت و استدلال شما تأثیر بگذارد. درمان فشار خون اغلب اثرات فشار خون کنترل نشده را محو یا معکوس نمی‌کند. با این حال، خطرات مشکلات آینده را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از فشار خون بالا

نکاتی برای پیشگیری فشار خون بالا

اگر عوامل ریسک فشار خون بالا دارید، می‌توانید اقدامات لازم را برای کاهش خطر ابتلا به این عارضه و عوارض آن انجام دهید.

پیشگیری و مراقبت از خود

تغییر سبک زندگی سالم می‌تواند به مدیریت و جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند. اقداماتی که می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • خوردن رژیم غذایی سالم و رژیم غذایی کم سدیم
  • سه روز در هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید
  • ترک سیگار، زیرا سیگار می‌تواند به دیواره رگ خونی شما آسیب برساند
  • کاهش مصرف الکل
  • حفظ وزن سالم بدن
  • یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس مانند تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن
  • یک مطالعه معتقد است افرادی که بی‌خوابی دارند و کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، سه برابر بیشتر از افرادی که می‌توانند بیش از شش ساعت در شب بخوابند، در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.

جلوگیری از اختلالات فشار خون بالا در دوران بارداری دشوار است. اما با حفظ وزن سالم قبل و بعد از بارداری و همچنین با تغذیه سالم و فعال ماندن در دوران بارداری می‌توانید خطر ابتلا به این نوع فشار خون را کاهش دهید.

غذاهای سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

به آهستگی راه خود را برای خوردن وعده‌های بیشتر گیاهان سالم برای قلب ادامه دهید. سعی کنید روزانه بیش از هفت وعده میوه و سبزیجات بخورید. سپس سعی کنید یک وعده دیگر در روز به مدت دو هفته اضافه کنید. پس از آن دو هفته، هدف این است که یک وعده دیگر اضافه کنید. هدف این است که ده وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید.

نظر خود را در مورد بشقاب شام متوسط تغییر دهید

به جای داشتن گوشت در سه طرف بشقاب خود، ظرفی درست کنید که از گوشت به عنوان چاشنی استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، به جای خوردن یک استیک با یک سالاد جانبی، یک سالاد بزرگتر بخورید و قسمت کوچکی از استیک را روی آن بریزید.

میزان مصرفی شکر خود را کاهش دهید

سعی کنید غذاهای شیرین شده کمتری از جمله ماست‌های طعم‌دار، غلات و نوشابه‌ها را در خود مصرف کنید. غذاهای بسته بندی‌شده شکر غیر ضروری را پنهان می‌کنند، بنابراین حتما برچسب‌ها را بخوانید.

اهداف کاهش وزن تعیین کنید

به جای هدف خودسرانه “کاهش وزن”، با پزشک خود در مورد وزن مناسب برای خود صحبت کنید. منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) هدف کاهش وزن را بین یک تا دو پوند در هفته توصیه می‌کند. این بدان معناست که روزانه 500 کالری کمتر از آنچه معمولاً می‌خوردید، مصرف کنید. سپس تصمیم بگیرید که چه فعالیت بدنی را می‌توانید شروع کنید تا به آن هدف برسید. اگر ورزش کردن پنج شب در هفته برای کار کردن با برنامه شما بسیار سخت است، یک شب بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می‌دهید را هدف بگیرید. وقتی این برنامه به راحتی در برنامه شما قرار گرفت، یک شب دیگر اضافه کنید.

فشار خون خود را به طور مرتب کنترل کنید

بهترین راه برای جلوگیری از عوارض و جلوگیری از مشکلات ابتلا به فشار خون، کنترل کردن زودهنگام آن است. می‌توانید برای اندازه گیری فشار خون به مطب پزشک مراجعه کنید، یا ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک دستگاه فشار خون بخرید و در خانه اندازه‌گیری کنید.

گزارش فشار خون خود را ثبت کرده و آن را به ملاقات‌های منظم پزشک ببرید. این می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلات احتمالی را قبل از پیشرفت بیماری مشاهده کند.

چه زمانی فشار خون بالا است؟

چه زمانی فشار خون بالا است؟

وقتی فشار خون بالا دارید چه اتفاقی می‌افتد؟

فشار خون با توجه به حجم خون پمپ شده توسط قلب و نحوه جریان آسان خون در شریان‌ها تعیین می‌شود. فشار خون بالا (هایپرتنشن) زمانی است که خون با نیرو یا فشار بیش از حد در رگ‌های خونی شما جریان می‌یابد.

این یک شرایط معمول است، اما نباید نادیده گرفته شود. فشار خون بالا همچنین خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

علائم فشار خون بالا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خون دماغ
  • درد قفسه سینه
  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه

بسیاری از این علائم تا زمانی که فشار خون شما به طور خطرناکی بالا نرود، ظاهر نمی‌شوند. بسیار مهم است که به طور مرتب فشار خون خود را چک کنید تا مطمئن شوید که اعداد فشار خون شما در محدوده سالم است.

در ادامه بخوانید تا بدانید که محدوده‌ی عددی سالم برای بزرگسالان، کودکان و زنان باردار چیست.

چه چیزی را باید فشار خون بالا مطرح کرد؟

فشار خون دو عدد دارد. یکی از آن‌ها عدد سیستولیک شما (فشار در رگ‌های خونی هنگام انقباض قلب) است. شماره پایینی عدد دیاستولیک شما است (فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب شما بین ضربان آرام می‌شود). این دو عدد با هم نشان می‌دهد که فشار خون شما سالم است یا ناسالم. سیستولیک بالا (130 به بالا) یا دیاستولیک (80 و بالاتر) را می‌توان به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفت. اما اعداد سالم نیز ممکن است برای بزرگسالان، کودکان و زنان باردار متفاوت باشد.

فشار خون بالا در بزرگسالان

فشارخون سالم در بزرگسالان مقدار زیر 120 سیستولیک و 80 دیاستولیک است. فشار خون بین 120 تا 129 سیستولیک و زیر 80 دیاستولیک بالا در نظر گرفته می‌شود. افزایش فشار خون به این معنی است که شما بعدا بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستید. پزشک شما ممکن است نمک کمتر، رژیم غذایی سالم برای قلب یا سبک زندگی فعال‌تری را پیشنهاد کند.

مراحل فشار خون بالا برای بزرگسالان

اگر این اعداد فشار خون شما هستند، با پزشک خود در مورد دارو صحبت کنید.

فشار خون بالا در کودکان

فشار خون بالا همچنین می‌تواند بر کودکان، از نوزادان تا نوجوانان تأثیر بگذارد. بر خلاف بزرگسالان، محدوده‌های سالم خاصی برای فشار خون کودکان بر اساس سن، قد و جنسیت وجود دارد. این محدوده‌ها بر اساس اندازه‌گیری فشار خون کودکان سالم ایجاد می‌شود.

به عنوان مثال، در اینجا طیف وسیعی از فشار خون سالم وجود دارد اگر فرزند شما از نظر سن متوسط قد (پنجاهمین صدک) دارد.

اگر فشار خون فرزندتان بیشتر از محدوده‌ی سالم است، با پزشک خود مشورت کنید.

فشار خون بالا در زنان باردار

فشار خون بالا همچنین می‌تواند در دوران بارداری رخ دهد. اعداد بالاتر از 140 سیستولیک یا 90 دیاستولیک  بالا تلقی می‌شود. فشار خون طبیعی در دوران بارداری کمتر از 120 سیستولیک و کمتر از 80 دیاستولیک است. طبق گفته‌ی مارچ دیمزحدود 8 درصد از زنان در دوران بارداری دچار نوعی فشار خون بالا می‌شوند.

دو دسته اصلی فشار خون بالا در بارداری وجود دارد:

  • فشار خون مزمن: این زمانی است که فشار خون قبل از باردار شدن زن بالا است یا زمانی که فشار خون بالا قبل از بیستمین ‌هفته بارداری ایجاد می‌شود.
  • اختلالات فشار خون بالا در بارداری: این نوع مشکلات فشار خون ویژه زنان باردار است و معمولاً بعد از هفته‌ی بیستم بارداری ایجاد می‌شود. این نوع مشکلات معمولاً پس از زایمان زن از بین می‌رود.

در صورت داشتن فشار خون بالا در دوران بارداری، پزشک ممکن است دارو تجویز کند.

نحوه اندازه‌گیری فشار خون

معمولاً یک پرستار فشار خون شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود قبل از تعیین وقت پزشک، فشار خون شما خیلی پایین یا زیاد نیست. اما می‌توانید اندازه‌گیری‌های خود را به صورت دستی در خانه نیز بررسی کنید. شما می‌توانید از یک کاف بادی(دستگاه فشارخون) مشابه آنچه در مطب پزشک استفاده می‌شود، استفاده کنید. یا می‌توانید از مانیتور دیجیتال اندازه‌گیری فشار خون با تورم خودکار کاف استفاده کنید.

هنگام اندازه‌گیری فشار خون، دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید. برخی عوامل می‌توانند باعث افزایش موقت فشار خون شوند. این عوامل عبارتند از:

  • استرس یا اضطراب
  • دمای سرد
  • ورزش
  • سیگار کشیدن
  • کافئین
  • مثانه پر

برای اندازه‌گیری دقیق‌تر:

  • وقتی آرام و ریلکس هستید فشار خون خود را در مکانی آرام بسنجید.
  • ·        30 دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشار خون ورزش نکنید، سیگار نکشید یا کافئین مصرف نکنید.
  • بهتر است در طول روز در بازه‌های مختلف فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا کنترل نشده می‌تواند به عروق خونی و سایر اندام‌ها از جمله چشم، کلیه، قلب و مغز شما آسیب برساند.

عوارض فشار خون در بزرگسالان و کودکان عبارتند از:

  • حمله قلبی
  • سکته
  • آنوریسم
  • نارسایی قلبی
  • نارسایی کلیه
  • از دست‌دادن بینایی
  • مشکل در تفکر یا مشکلات حافظه

اگر باردار هستید، عوارض فشار خون بالا ممکن است موارد زیر باشد:

  • پره‌اکلامپسی (فشار خون بالا و نقص عملکرد اندامی چون کلیه، ریه‌ها، کبد یا مغز)
  • اکلامپسی (فشار خون بالا؛ اختلال عملکرد اندام در کلیه، ریه‌ها، کبد یا مغز؛ و تشنج)
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • جدا شدن جفت (هنگامی که جفت قبل از تولد از دیواره رحم جدا می‌شود)

گزینه‌های درمانی فشار خون بالا

اگر فشارخون متوسط شما در دو یا چند نوبت جداگانه به طور مداوم بالا باشد، پزشک ممکن است فشار خون بالا را تشخیص دهد. برخی از افراد مبتلا به فشار خون پالتو سفید (روپوش سفیدی که پزشکان می‌پوشند) می‌شوند، به این معنی که فشار خون آن‌ها به دلیل عصبی و استرسی بودن در ملاقات پزشک افزایش می‌یابد. اگر این مورد در مورد شما صادق است به پزشک خود اطلاع دهید.

شما می‌توانید فشار خون خود را در خانه طی چند روز ثبت کنید. اگر نتایج شما به طور مداوم بالا است، یعنی بیش از 120/80، یک قرار ملاقات با پزشک خود تعیین کنید.

اغلب داروهایی برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شود، عبارتند از:

  • داروهای ادرار آور برای حذف سدیم و آب اضافی از بدن شما
  • مسدود‎‌کننده‌های بتا برای کنترل ضربان قلب و شل شدن عروق خونی
  • مهار کننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) یا مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین(ARB) برای مسدود کردن برخی از مواد سفت‌کننده عروق خونی
  • مسدود کننده‌های کانال کلسیم برای شل شدن ماهیچه‌های اطراف رگ‌های خونی و کاهش ضربان قلب شما
  • مسدود کننده‌های آلفا 1 برای مسدود کردن موادی که عروق خونی را سفت می‌کنند
  • وازودیلاتورها به شل شدن عضلات دیواره عروق کمک می‌کند
  • آگونیست‌های آلفا 2 برای شل شدن عروق خونی شما

اگر یک بیماری زمینه‌ای باعث فشار خون بالا می‌شود، برای حفظ فشار خون سالم باید این بیماری را درمان کنید. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آپنه خواب تمایل به افزایش فشار خون دارند. درمان آپنه خواب با دستگاه CPAP می‌تواند به کاهش فشار خون بالا به دلیل آپنه خواب کمک کند. مثال دیگر فشار خون بالا مرتبط با چاقی است که پس از کاهش وزن بهبود می‌یابد.

اگر درمان شما به فشار خون شما کمک نمی‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید. شما ممکن است فشار خون بالا داشته باشید که مستقل از شرایط پزشکی زمینه‌ای نیست. این نوع فشار خون شایع‌ترین نوع است و به عنوان فشار خون اساسی شناخته می‌شود. بیماران مبتلا به فشار خون اساسی برای کنترل آن به داروهای مادام العمر نیاز دارند.

زمان مراجعه به پزشک برای فشار خون بالا

در صورت داشتن فشار خون بالا و موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خستگی
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • سبکی سر
  • سردرد
  • تعریق بیش از حد
  • مشکلات بینایی
  • گیجی
  • درد قفسه سینه
  • وجود خون در ادرار

این علائم می‌تواند عوارض جدی فشار خون بالا یا سایر مشکلات جدی پزشکی باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

اندازه‌گیری فشار خون بخشی از روال چکاپ شما باید باشد:

  • اگر 18 سال یا بیشتر دارید، هر دو سال یکبار در مورد فشار خون خود از پزشک خود بپرسید.
  • هنگامی که 40 سال یا بیشتر دارید ، هر سال فشار خون خود را بررسی کنید.

شما ممکن است بر اساس شرایط سلامتی در هر سنی به بررسی مکرر فشار خون نیاز داشته باشید. برخی از کلینیک‌های مراقبت‌های پزشکی نیز غربالگری رایگان فشار خون را انجام می‌دهند. همچنین می‌توانید در داروخانه محلی خود قرار چکاپ بگذارید.


بیشتر بخوانید

بهترین روش های درمان و رفع درد مفاصل

میهمان

عوارض و اثرات بلند مدت کرونا

نفیسه محمدی

آیا ویتامین D ریسک ابتلا به کرونا را کاهش می دهد؟

نفیسه محمدی

ارسال دیدگاه