...
شنبه 1 اردیبهشت 1403
سفر و گردشگری

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل بهار

بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل بهار

ایران کشوری است که از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه آن، غربی ترین تا شرقی ترین آن، زیباست. در فصل بهار نیز زیبایی وجب به وجب خاک ایران دوچندان می‌شود. اما بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل بهار کدامند؟ جاذبه های گردشگری هر شهر چه هستند؟ کدام شهرها چه آب و هوایی دارند و طبیعت ایران چگونه است؟ این ها سوالاتی است که گردشگران و مسافران قبل از سفر می‌پرسند.

ایران یک کشور چهار فصل است. به این صورت که شما می‌توانید در بهار به یک منطقه زمستانی بروید و یا در زمستان به دل کویر مسافرت کنید. اما در هر صورت فرقی نمی‌کند که در دل کویر باشید یا در جنگل قدم بزنید، هر گوشه این کشور زیبا می‌تواند برای مسافرت و گذراندن تعطیلات شما زیبا و دل انگیز باشد.

در فصل بهار در ایران آب و هوای اکثر شهرهای آن دچار تغییرات خوب و زیبایی می‌شود. استان های کرمان، یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان وشیراز که گرم تر از بقیه نقاط کشور هستند، آب و هوایی معتدل پیدا می‌کنند. این شهر ها مقصد بیشتر گردشگران در فصل بهار است زیرا ممکن است سرمای زمستان یا گرمای تابستان مانع از گشت و گذار شما در شهر بشود. بهار موقعیتی مناسب برای سفر به این مناطق است.

اما برای مسافرت کجا برویم؟ جاذبه های گردشگری هر شهر چیست؟ با ما در چرا همراه باشید تا با ایران بیشتر آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پس‌انداز برای تعطیلات

شیراز

یکی از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل بهار به خصوص در اردیبهشت ماه، شیراز است. باغ های دیدنی شیراز در فصل بهار از زیباترین جاذبه های گردشگری این شهر هستند. باغ عفیف آباد، نارنجستان قوام، باغ ارم، ارامگاه حافظ و آرامگاه سعدی از مکان های تاریخی و زیبای شیراز هستند. شما در هر فصلی از سال به شیراز سفر کنید می‌توانید از زیبایی های این شهر لذت ببرید. اما چرا بهار و چرا اردیبهشت؟ شیراز شهری است که در هر گوشه آن می‌توانیم شاهد درخت‌های زیبای بهار نارنج باشیم. در فصل بهار بوی خوش بهار نارنج که در خیابان ها میپیچید و سرسبزی و طراوت باغ‌های شیراز حتما نظر شمارا به خود جلب خواهد کرد. روستاهای قلات، تخت جمشید، بازار وکیل، مسجد نصیرالملک، شاه چراغ، دریاچه هفت برم و دریاچه مهارلو از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر زیبا می‌باشند.

سوباتان، تالش

سوباتان از دیگر شهرهای ایران است که برای مسافرت در فصل بهار مناسب می‌باشد. روستای سوباتان در شمال غرب شهرستان تالش قرار دارد و از جاذبه های گردشگری گیلان به حساب می‌آید. سوباتان همانند تکه ای از بهشت در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته است. بنابراین منطقه ییلاقی است و در زمستان بسیار سرد می‌شود. این منطقه گاز و برق ندارد. برای ساکن شدن در این ییلاق زیبا می‌توانید خانه های محلی اجاره کنید. اما بیشتر مسافران سوباتان ترجیح می‌دهند که آنجا کمپ کنند تا یک سفر رویایی برای خود و همراهانشان رقم بزنند. بنابراین با تجهیزات کامل کمپ می‌توانید رهسپار این سفر شوید.

خوزستان

یکی دیگر از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل بهار خوزستان است. سفر به خوزستان در تابستان به دلیل گرمی هوا طاقت فرساست و در فصل زمستان فرصت شنا و آب بازی را از دست خواهید داد. به همین دلیل این شهر در فصل بهار در بهترین موقعیت خود برای سفر قرار دارد.

تنگه قاسمی ایذه یکی از جذابترین مکان های گردشگری این منطقه و حتی از زیباترین تنگه های ایران است. برای عبور از این تنگه لازم است تا حتما با فردی واجد شرایط سفر کنید یا از یک تور لیدر بهره ببرید و ترجیحا به صورت گروهی سفر کنید.

دشت سوسن، یکی دیگر از مناطقی است که طبیعتگردان بسیار به آن علاقه دارند. دشت سوسن، به خصوص در فصل بهار میزبان بسیاری از گردشگران است. این دشت زیبا در نزدیکی ایذه در استان خوزستان قرار دارد. این منطقه را پایتخت طبیعت خوزستان نامیده‌اند. جریان رود کارون، وجود چشمه‌های آب، تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز، گونه‌های مختلف گیاهی و حتی جاذبه‌های تاریخی از جاذبه های چشم نواز این منطقه هستند. در این مکان شما می‌توانید به قایق سواری، ماهیگیری و یا عکاسی بپردازید و از طبیعت بکر منطقه لذت ببرید. اگر اهل کمپ هستید نیز می‌توانید باتجهیزات کامل به دشت سوسن سفر کنید و از آنجا لذت ببرید.

سرعین، اردبیل

سرعین یکی از شهرهای اردبیل است که در همه فصول سال هوای آن سرد است. بنابر در فصل بهار و تابستان که هوا کمی گرم تر است شرایط برای سفر به سرعیت محیا تر است. این منطقه دارای چشمه های آب گرمی است که از آن برای درمان نیز استفاده می‌شود. آب این چشمه از سبلان سر چشمه گرفته و بسیاری از مردم فقط برای دیدن این چشمه ها به سرعین سفر میکنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان و رفع درد مفاصل

مازندران

همیشه وقتی صحبت از سفر کردن می‌شود بدون شک شمال کشور یکی از گذینه های خوب است. شمال کشور ایران با جاذبه های گردشگری چشم نواز، هرساله در همه فصول میزبان مسافران زیادی از اکثر نقاط کشور است. اما مهم است که در چه ماهی به کدام مناطق شمال سفر کنید.

مرداب هسل یا تالاب کنیچال در نزدیکی چالوس واقع است. برای رسیدن به این مکان باید کمی در میان جنگل پیاده روی کنید تا به آن برسید. این مرداب زیبا در هر فصلی از سال به رنگی متفاوت ظاهر می‌شود که زیبایی آن منطقه را دو چندان می‌کند. در فصل بهار این مرداب غرق در زیبایی و به رنگ سبز است. اگرچه در تابستان میزان آب این مرداب کم می‌شود اما در بهار می‌توانید از هوای دلپذیر و منظره چشم انداز آن استفاده کنید. علاوه بر آن، از دیگر بهترین شهر های شمال برای مسافرت در فصل بهار می‌توان به جنگل‌های بهشهر، ماسال (دشت النزه)، غار دانیال، غار آویشو در گیلان و دشت‌های سرسبز تنکابن اشاره کرد.

چمستان نیز یکی دیگر از جاذبه های تفریحی استان مازندران است. گردشگران در تمامی فصول سال به این منطقه سفر میکنند اما آب و هوای این منطقه در بهار و پاییز دل انگیزتر است. روستای لاویج با داشتن مجوعه‌های آب گرم مسافران زیادی را به خود جذب میکند که برای مقاصد درمانی به آنجا سفر میکنند. سد و دریاچه الیمالات از مشهور ترین و بکر ترین مناطق دیدنی چمستان است. آب این دریاچه بسیار شفاف است و می‌توان سنگ های کف دریاچه را مشاهده کرد. مقبره آقا شاه بالو زاهد، پارک جنگلی نور، پارک کشپل و آبشار حرام او از دیگر جاذبه های توریستی این منطقه در فصل بهار هستند.

لرستان

یکی از زیباترین و بهترین شهرها برای مسافرت در فصل بهار لرستان است. اگر از عاشقان طبیعت باشید لرستان برای شما یک مقصد بی عیب و نقص خواهد بود. از جاذبه های بکر و ناب این استان می‌توان به دریاچه گهر، قلعه فلک الافلاک، آبشار بیشه و دشت همیشه سرخ لاله های واژگون اشاره کرد.

از دیگر جاذبه های سفر به لرستان می‌توان به تنگه شیرز، تنگه شگفت انگیز هلت، غار و پل خدا و هفت آبشار را نام برد. استان لرستان کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته، اما طبیعت دوستان اکثرا با آن اشنایی دارند و از زیبایی های آن هرساله به خصوص در فصل بهار بهره میبرند. بنابراین این شهر زیبا را برای مسافرت از دست ندهید.

چابهار، سیستان و بلوچستان

چابهار یکی از جنوبی ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است. چابهار مجهزترین و پیشرفته‌ترین بندر اقیانوسی کشور است که نزدیک ترین مسیر آبی به کشورهایی همسایه را فراهم می کند. این شهر زیبا جز منطقه آزاد تجاری است و به عنوان پررونق ترین بندرگاه کشور ایران شناخته می شود. آب و هوای این شهر همیشه معتدل و بهاری و به همین دلیل نام پیشینه آن چهاربهار نام داشت.

این شهر اخیرا به یکی از جذاب ترین مناطق توریستی کشور تبدیل شده است. فصل های پاییز زمستان و اوایل بهار از بهترین زمان ها برای مسافرت به این شهر هستند. این شهر پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که نظر هر کسی را می‌تواند به خود جلب کند. دیدن تلاقی زیبای ساحل و کویر درک در کنار هم، نورافشانی زیبای فیتوپلانکتون ها در سواحل زیبای چابهار، تالاب صورتی لیپاز که در آن می‌توان شاهد فلامینگوهای زیبا بود و جنگل های حرا، از کم یاب ترین و منحصر به فرد ترین جاذبه های طبیعی این شهر هستند. سفر به چابهار قطعا یک تجربه بسیار متفاوتی برای شما خواهد بود.

کرمان

اگر به چابهار سفر کنید حتما کرمان را هم در لیست خود قرار خواهید داد. این شهر در فصل بهار آب و هوایی مناسب دارد و می‌توانید با خیال راحت به دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی آن بپردازید چرا که در فصل بهار به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین مقاصد برای گردشگری است. اگر اهل طبیعت باشید میتوانید از مناطقی مانند کشیت، فوسک، کویر زیبای شهداد که به کلوت های شهداد معروف است، آبشار راین دره راگه، آبشارهای سیمیک و پیست اسکی سیرچ اشاره کرد. آسمان خیره کننده پر ستاره شهداد حتما توجه شمارا جلب خواهد کرد.

از جاذبه های تاریخی این شهر نیز می‌توان حمام گنجعلی خان، حمام وکیل، باغ شازده ماهان، باغ فتح آباد، ارگ بم، گنبد جبلیه، مجموعه ابراهیم خان، ارگ راین، قلعه اردشیر، بازار مسگری و بازار زرگری را می‌توان نام برد. آتشکده زرتشتیان نیز یکی دیگر از جاذبه های این شهر است که مربوط به دوره پهلوی اول می‌باشد.

یزد

اگر برای سفر مشتاق دیدن یک منطقه کویری هستید، یزد می‌تواند یکی از بهترین شهرها برای مسافرت در فصل بهار باشد. از اوایل اسفند تا اواخر اردیبهشت این شهر آب و هوای مناسبی دارد و بهترین زمان برای سفر به یزد است. زیرا بدون اینکه گرمای هوا شما را اذیت کند، می‌توانید به دیدن مناطق دیدنی آن بروید و لذت ببرید.

در این شهر زیبا هم میتوانید به دیدن جاذبه های تاریخی بروید و هم از دیدن جاذبه های طبیعی بهره‌مند شوید. مراکز خرید، رستوران ها، اقامتگاه ها و هتل های این شهر نیز بسیار متنوع هستند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به 9 تا از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل بهار اشاره کردیم. ایران به دلیل تنوع آب و هوایی بالا، در هر فصلی از سال که باشیم، همه نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. اما همچنان بسیاری از افراد با سردی زیاد، یا گرمای بیش از حد مشکل دارند و کمتر در فصول زمستان و تابستان به مسافرت می‌روند. هرچند ایران به گونه‌ای است که حتی در تابستان می‌توان به مناطق بسیار سرد سفر کرد و در زمستان به دل کویر رفت. اما در هر صورت فصل بهار، از پرطرفدارترین فصل ها برای مسافرت است.

شما کدام شهر را برای مسافرت در فصل بهار انتخاب می‌کنید؟ پیشنهاد شما چیست؟ نظر خودتان را با ما در میان بگذارید.


بیشتر بخوانید

در تعطیلات و سفرهای خود ورزش کنید و فعال بمانید

نفیسه محمدی

بهترین مقاصد طبیعت گردی در اردیبهشت ماه

صحرا

بهترین روش های پس‌انداز برای تعطیلات

صحرا

ارسال دیدگاه