...
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کتاب و کتابخوانی

چرا کتاب بخوانیم؟ فواید مهم کتاب خواندن

چرا کتاب بخوانیم ؟ چرا کتاب بخوانم ؟

مزایای کتاب خواندن چیست؟ چرا کتاب بخوانیم؟ چگونه کتاب خواندن می‌تواند بر زندگی شما تاثیر بگذارد؟ انسان دقیقاً از خواندن کتاب چه چیزی به دست می آورد؟ آیا این فقط یک لذت است یا مزایایی فراتر از لذت بردن دارد؟ پاسخ علمی یک «بله» قاطع است.

در قرن یازدهم، یک زن ژاپنی معروف به موراساکی شیکیبو «داستان جنجی» را نوشت، داستانی 54 فصلی از اغواگری درباری که گمان می رود اولین رمان جهان باشد.

با گذشت بیش از 1000 سال، مردم در سراسر جهان هنوز درگیر رمان‌ها هستند – حتی در دوره‌ای که داستان‌ها روی صفحه‌های نمایش دستی ظاهر می‌شوند و 24 ساعت بعد ناپدید می‌شوند.

خواندن کتاب برای سلامت جسمی و روانی شما مفید است و این فواید می تواند مادام العمر باشد. این فواید از اوایل کودکی شروع می شوند و تا سال های آخر عمر ادامه می یابند. در این مقاله توضیح مختصری در مورد اینکه چگونه خواندن کتاب می تواند مغز و بدن شما را برای بهتر شدن تغییر دهد، آورده شده است.

چرا کتاب بخوانیم ؟

چرا کتاب بخوانیم ؟

کتاب خواندن مغز شما را تقویت می کند

تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد که مطالعه به معنای واقعی کلمه، ذهن شما را تغییر می دهد. محققان با استفاده از اسکن‌های MRI تأیید کرده‌اند که خواندن شامل شبکه پیچیده‌ای از مدارها و سیگنال‌ها در مغز است. همانطور که توانایی خواندن شما بالغ می شود، این شبکه ها نیز قوی تر و پیچیده تر می شوند.

در مطالعه‌ای که در سال 2013 انجام شد، محققان از اسکن‌های MRI کاربردی برای اندازه‌گیری تأثیر خواندن یک رمان بر مغز استفاده کردند. شرکت کنندگان در مطالعه رمان «پمپی» را در مدت 9 روز مطالعه کردند. با ایجاد تنش در داستان، نواحی بیشتری از مغز با فعالیت روشن می شد.

اسکن‌های مغزی نشان داد که در طول دوره مطالعه و روزهای پس از آن، اتصال مغز به ویژه در قشر حسی جسمی، بخشی از مغز که به احساسات فیزیکی مانند حرکت و درد پاسخ می‌دهد، افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی و خوراکی ها برای افزایش عملکرد مغز در فصل امتحانات

چرا کودکان و والدین باید با هم کتاب بخوانند؟

پزشکان توصیه می کنند که والدین با فرزندان خود از همان دوران کودکی شروع به مطالعه کنند و تا سال های دبستان ادامه دهند. مطالعه با فرزندان شما ارتباط گرم و شادی با کتاب ایجاد می‌کند و این احتمال را افزایش می‌دهد که کتاب خواندن در آینده برای کودکان لذت بخش باشد.

مطالعه در خانه باعث افزایش عملکرد مدرسه در آینده می شود. همچنین دایره لغات را افزایش می دهد، عزت نفس را بالا می برد، مهارت های ارتباطی خوبی ایجاد می کند و موتور پیش بینی که مغز انسان است را تقویت می کند.

کتاب خواندن تمرکز شما را افزایش می دهد

شاید یکی از مهم ترین دلایل که چرا باید کتاب بخوانیم افزایش تمرکز باشد، موضوعی که تا کنون به آن توجه کافی نشده است. مطالعات زیادی نشان می دهد که کتاب خواندن رابطه موثری در رابطه با افزایش و حفظ تمرکز ذهنی دارد.

خواندن کتاب می‌تواند باعث ایجاد فضای ذهنی صاف و آرام شده و باعث تسلط بیشتر بر ذهن و افکار شود. همچنین خواندن کتاب می‌تواند بهبود حافظه و تسریع فرآیند یادگیری را به دنبال داشته باشد که هر دو مورد بهبود تمرکز را به همراه دارند. به طور کلی، خواندن کتاب‌ عنوان یک تمرین ذهنی کاربردی در افزایش تمرکز و توجه محسوب می شود. اما این مسئله بستگی به شرایط شخصی، نحوه خواندن، نوع کتاب و استفاده از مطالب کتاب‌ها دارد.

همچنین، خواندن کتاب‌هایی با مضامین مختلف و متنوع می‌تواند به افزایش تمرکز و توجه کمک کند زیرا این کتاب‌ها اغلب به گسترش دایره لغات و افزایش دانش و آگاهی فرد کمک می‌کنند که در نتیجه فرد برای فهم و تفسیر مطالب بیشتر تلاش می‌کند و از این طریق تمرکز و توجه افزایش پیدا می‌کند.

کتاب خواندن توانایی شما برای همدلی را افزایش می دهد

در مورد احساس درد، مقاله‌ای نشان داده است که افرادی که داستان های ادبی می‌خوانند (داستان هایی که زندگی درونی شخصیت ها را بررسی می کنند)، توانایی بالایی در درک احساسات و باورهای دیگران از خود نشان می‌دهند.

محققان این توانایی را «نظریه ذهن» می‌نامند. مجموعه‌ای از مهارت‌های ضروری برای ایجاد، هدایت و حفظ روابط اجتماعی.

در حالی که یک جلسه خواندن داستان‌های ادبی به احتمال زیاد این احساس را ایجاد نمی‌کند، این مقاله نشان می‌دهد که خوانندگان داستان‌های طولانی و رمان، تمایل دارند نظریه ذهنی توسعه یافته تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: سلامت عاطفی، ۷ روش برای ارتقا و افزایش سلامت عاطفی

کتاب خواندن دایره لغات شما را قوی تر می‌کند

محققان منبع معتبری یافته اند که دانش آموزانی که به طور منظم کتاب می خوانند، از سنین پایین شروع می کنند، به تدریج دایره لغات بیشتری پیدا می‌کنند. گسترده بودن دایره لغات می تواند بر بسیاری از زمینه های زندگی شما تأثیر بگذارد، از نمرات در آزمون های استاندارد گرفته تا پذیرش در دانشگاه و فرصت های شغلی.

نظرسنجی انجام شده توسط Cengage در سال 2019 نشان داد که 69 درصد از کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی با مهارت های ‘نرم’ مانند توانایی برقراری ارتباط موثر هستند. خواندن کتاب بهترین راه برای افزایش مواجهه شما با کلمات جدید است که در متن یاد گرفته‌اید.

بیشتر بخوانید: یادگیری سریع یک زبان جدید با 8 روش کاربردی

کتاب خواندن به جلوگیری از زوال عقلی و شناختی مرتبط با افزایش سن کمک می کند

مؤسسه ملی AgingTrusted Source خواندن کتاب ها و مجلات را به عنوان راهی برای درگیر نگه داشتن ذهن خود با افزایش سن توصیه می کند. اگرچه تحقیقات به طور قطعی ثابت نکرده است که خواندن کتاب از بیماری‌هایی مانند آلزایمر پیشگیری می‌کند، اما مقالات معتبر نشان می‌دهد که سالمندانی که هر روز مسائل ریاضی را می خوانند و حل می کنند عملکرد شناختی خود را حفظ کرده و بهبود می‌بخشند.

هر چه زودتر کتاب خواندن را شروع کنید بهتر است. مطالعه‌ای در سال 2013 که توسط مرکز پزشکی دانشگاه راش انجام شد، نشان داد افرادی که در تمام زندگی خود درگیر فعالیت‌های تحریک‌کننده ذهنی بوده‌اند، کمتر احتمال دارد که به پلاک‌ها، ضایعات و گره‌های تائو پروتئین موجود در مغز افراد مبتلا به زوال عقل دچار شوند. این یک فایده بسیار مهم است که به ما دلیل مهمی می‌دهد که چرا کتاب بخوانیم .

کتاب خواندن استرس را کاهش می‌دهد

در سال 2009، گروهی از محققان تأثیرات یوگا، شوخ طبعی و خواندن را بر سطح استرس دانش آموزان در برنامه های علمی سلامت در ایالات متحده اندازه گیری کردند. این مطالعه نشان داد که 30 دقیقه مطالعه، فشار خون، ضربان قلب و احساس ناراحتی روانی را به همان اندازه موثر یوگا و طنز کاهش می‌دهد.

نویسندگان نتیجه گرفتند: «از آنجایی که محدودیت‌های زمانی یکی از رایج‌ترین دلایلی است که دانشجویان علوم بهداشت گزارش داده‌اند، 30 دقیقه یکی از این تکنیک‌ها را می‌توان به راحتی در برنامه آن‌ها گنجاند، بدون اینکه زمان زیادی از مطالعه درسی آنها منحرف شود. ‘

بیشتر بخوانید: چگونه استرس و نگرانی از آینده را متوقف کنیم؟

کتاب خواندن شما را برای یک استراحت شبانه خوب آماده می کند

چرا کتاب بخوانیم ؟ برای اینکه بهتر بخوابیم. پزشکان، مطالعه را به عنوان بخشی از یک برنامه منظم خواب پیشنهاد می کنند. برای بهترین نتایج، ممکن است بخواهید یک کتاب چاپی را به جای خواندن روی موبایل یا تبلت انتخاب کنید، زیرا نور ساطع شده از دستگاه شما می‌تواند شما را بیدار نگه دارد و منجر به سایر پیامدهای سلامتی ناخواسته شود.

همچنین پزشکان توصیه می‌کنند در صورت مشکل به خواب رفتن، در جایی غیر از اتاق خواب مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: چرا خواب سالم بر حفظ رژیم غذایی و اهداف ورزشی تاثیر دارد ؟

کتاب خواندن به کاهش علائم افسردگی کمک می کند

فیلسوف بریتانیایی سر راجر اسکروتون یک بار نوشت: تسلی از چیزهای خیالی یک تسلی خیالی نیست. افراد مبتلا به افسردگی اغلب احساس انزوا و بیگانگی از دیگران می کنند. و این احساسی است که کتاب‌ها گاهی اوقات می‌توانند آن را کاهش دهند.

کتاب خواندن به شما این امکان را می دهد که به طور موقت از دنیای خود فرار کنید و در تجارب خیالی شخصیت ها غرق شوید. و کتاب‌های غیرداستانی خودیاری می‌توانند استراتژی‌هایی را به شما آموزش دهند که ممکن است به شما در مدیریت علائم کمک کند.

به همین دلیل است که سرویس بهداشت ملی بریتانیا Reading Well را آغاز کرده است، یک برنامه کتاب با نسخه، که در آن کارشناسان پزشکی کتاب‌های خودیاری را که توسط متخصصان پزشکی مخصوصاً برای شرایط خاص تهیه شده است، تجویز می‌کنند.

کتاب خواندن حتی ممکن است به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید

چرا کتاب بخوانیم ؟ برای افزایش طول عمر. این یک صحبت بعید به نظر می‌رسد اما، یک مطالعه بلندمدت سلامت و بازنشستگی، گروهی متشکل از 3635 شرکت‌کننده بزرگسال را برای یک دوره 12 ساله دنبال کرد. و نشان داد کسانی که کتاب می‌خوانند حدود 2 سال بیشتر از کسانی که نمی‌خوانند یا مجلات و سایر اشکال مطالعه می‌کنند زنده می‌مانند.

این مطالعه همچنین به این نتیجه رسید که افرادی که بیش از 3 ساعت و نیم در هفته مطالعه می‌کنند، 23 درصد نسبت به افرادی که اصلا مطالعه نمی کنند، بیشتر عمر می‌کنند.

فواید مهم کتاب خواندن

چه کتابی بخوانم ؟

تا به این لحظه کمی متوجه شدیم که چرا کتاب بخوانیم و برخی از فواید آن را خواندیم. اما از کجا باید کتاب خواندن را شروع کنیم؟ چه کتابی باید بخوانیم؟ پاسخ این سوال کوتاه است: هرچیزی که به دستتان برسد.

زمانی بود که مناطق دورافتاده مجبور بودند به کتابدارانی تکیه کنند که با کتاب‌هایی که در کیسه‌های زین شده، کوه‌ها را طی می‌کردند. اما امروز به ندرت اینطور است. تقریباً همه می توانند به کتابخانه های وسیع موجود در تلفن های همراه و تبلت ها دسترسی داشته باشند.

اگر به زمان زیادی برای انجام کارهای دیگر نیاز دارید، روزانه چند دقیقه را به وبلاگی در مورد یک موضوع خاص اختصاص دهید. اگر به دنبال یک راه فرار از روتین زندگی و یا مشکلات هستید، داستان های فانتزی یا تاریخی می توانند شما را از محیط اطرافتان خارج کرده و به دنیایی دیگر منتقل کنند.

اگر در مسیر شغلی به دنبال آسان تر شدن مسیر و یادگیری سریعتر هستید ، توصیه‌های غیرداستانی و آموزنده ارائه شده توسط شخصی که قبلاً وارد این مسیر شده است را بخوانید. آن را یک مربی در نظر بگیرید که می‌توانید آن را انتخاب کنید و زمانی که با برنامه شما مطابقت دارد با آن وقت بگذرانید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید: فقط در یک دستگاه مطالعه نکنید. کتاب های چاپی را نیز ورق بزنید و از آن لذت ببرید.

مطالعات مکررا نشان داده‌اند که افرادی که کتاب‌های چاپی می‌خوانند در آزمون‌های درک مطلب امتیاز بیشتری نسبت به افرادی که همان مطالب را به صورت دیجیتال می‌خوانند، کسب می‌کنند.

این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که مردم تمایل دارند نسخه چاپی را کندتر از خواندن محتوای دیجیتالی بخوانند.

بیشتر بخوانید: معروف ترین رمان های فرانسوی

هر از چند گاهی از تماشای افراطی تلوزیون دوری کنید

هیچ ایرادی ندارد که یک مجموعه تلویزیونی کامل را، از شروع تا پایان، در یک آخر هفته تماشا کنید، همانطور که خوردن یک دسر بزرگ و خوشمزه هیچ اشکالی ندارد.

اما تماشای زیاد تلویزیون احتمالاً به جای اینکه منبع اصلی تحریک فکری شما باشد، باید یک درمان گاه به گاه باشد. تحقیقات نشان می دهد که تماشای طولانی مدت تلویزیون، به ویژه برای کودکان، ممکن است مغز را به روش های ناسالم تغییر دهد.

خلاصه مقاله چرا کتاب بخوانیم ؟

اگر در آینده مجددا این سوال برایتان ایجاد شد که چرا باید کتاب بخوانیم و خواندن کتاب همواره به تمامی افراد توصیه می شود، این مقاله را به یاد آورید. کتاب خواندن برای شما بسیار بسیار خوب است. تحقیقات نشان می‌دهد که کتاب خواندن و مطالعه منظم:

  • اتصال مغز را بهبود می بخشد
  • دایره لغات و درک شما را افزایش می دهد
  • تمرکز شما را افزایش می دهد
  • به شما قدرت می دهد تا با دیگران همدلی کنید
  • به آمادگی برای خواب کمک می کند
  • استرس را کاهش می‌دهد
  • فشار خون و تپش قلب را کاهش می‌دهد
  • با علائم افسردگی مبارزه می‌کند
  • با افزایش سن از زوال شناختی جلوگیری می‌کند
  • به طول عمر بیشتر کمک می‌کند

به ویژه برای کودکان مهم است که تا آنجا که ممکن است مطالعه کنند، زیرا تأثیرات کتاب خواندن بیسیار زیاد است است. با این حال، برای شروع استفاده از مزایای جسمی و روانی بسیاری که در صفحات یک کتاب خوب در انتظار شماست، هرگز دیر نیست.


بیشتر بخوانید

لیستی از بهترین کتاب‌های بیوگرافی به انتخاب کاربران

صحرا

همه چیز درباره تلماسه (Dune) براساس کتاب

صحرا

معروف ترین رمان های فرانسوی

شراره رحیمی

معرفی بهترین کتاب‌های دارک آکادمیا

صحرا

معرفی بهترین کتاب های فانتزی دنیا

صحرا

ارسال دیدگاه