...
پنجشنبه 30 فروردین 1403
بیماری ها

آیا ویتامین D ریسک ابتلا به کرونا را کاهش می دهد؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که چندین نقش مهم در بدن شما دارد. این ماده مغذی به ویژه برای سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است و بسیاری از افراد را به این فکر می اندازد که آیا مکمل ویتامین D می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا، عامل بیماری کووید 19 کمک کند یا خیر. در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای کووید 19 وجود ندارد، اقدامات پیشگیرانه مانند فاصله فیزیکی و رعایت بهداشت می تواند در برابر ابتلا به ویروس کرونا از شما محافظت کند.

همچنین، برخی تحقیقات نشان می دهد که داشتن مقادیر کافی ویتامین D می تواند به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به طور کلی از بدن در برابر بیماری های تنفسی محافظت کند.

یکی از مطالعات اخیر نشان داد که در بیماران مبتلا به کووید 19 که بدنشان دارای مقادیر کافی ویتامین D است، خطر ابتلا به عوارض جانبی و مرگ کاهش می یابد.

این مقاله توضیح می دهد که چگونه ویتامین D بر سلامت سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و چگونه مکمل های حاوی این ماده مغذی می توانند به محافظت از بدن در برابر عفونت های تنفسی کمک کنند.

ویتامین D چگونه بر سلامت سیستم ایمنی تأثیر می گذارد؟

ویتامین D برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن شما (اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت و بیماری) مهم است. این ویتامین نقش مهمی در افزایش پاسخ ایمنی دارد. این ماده دارای دو خاصیت ضد التهابی و تنظیم کننده سیستم ایمنی است و برای فعالسازی خط دفاعی سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

ثابت شده است که ویتامین D باعث تقویت عملکرد سلولهای ایمنی بدن، از جمله سلولهای T و ماکروفاژها که از بدن شما در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کنند، می شود.

در حقیقت، این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است به طوری که مقادیر کم ویتامین D با افزایش حساسیت به عفونت، بیماری و اختلالات مرتبط با ایمنی مرتبط است.

به عنوان مثال، سطح پایین ویتامین D با افزایش خطر بیماری های تنفسی، از جمله سل، آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) و همچنین عفونت های تنفسی ویروسی و باکتریایی در ارتباط است. علاوه بر این، کمبود ویتامین D با کاهش عملکرد ریه مرتبط است که ممکن است بر توانایی بدن شما در مبارزه با عفونت های تنفسی تأثیر بگذارد.

خلاصه

ویتامین D برای عملکرد ایمنی بدن حیاتی است. کمبود این ماده مغذی ممکن است پاسخ ایمنی را به خطر بیندازد و خطر ابتلا به عفونت و بیماری را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین صبحانه برای قبل و بعد از ورزش صبحگاهی

آیا مصرف ویتامین D می تواند از بدن در برابر کووید 19 محافظت کند؟

در حال حاضر، هیچ درمانی برای کووید 19 وجود ندارد و مطالعات کمی تأثیر مکمل های ویتامین D یا کمبود ویتامین D بر خطر ابتلا به کرونا ویروس جدید (SARS-CoV-2) را بررسی کرده اند.

با این حال، یکی از مطالعات اخیر مشخص کرده است که به نظر می رسد که سطح 25-هیدروکسی ویتامین D در خون که حداقل 30 نانوگرم در میلی لیتر است به کاهش احتمال پیامدهای بالینی نامطلوب و مرگ در بیماران بستری کووید 19 کمک می کند.

در این مطالعه داده های بیمارستانی، 235 بیمار مبتلا به کووید 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در بیماران مسن تر از 40 سال که سطح کافی ویتامین D داشتند، در مقایسه با بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D، احتمال بروز عواقب نامطلوب از جمله بیهوش شدن، هیپوکسی و مرگ، به مقدار 5/51 درصد کمتر است.

همچنین مطالعات دیگر نشان داده اند که کمبود ویتامین D ممکن است به عملکرد سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش دهد. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل های ویتامین D می توانند پاسخ ایمنی را افزایش دهند و به طور کلی از بدن در برابر عفونت های تنفسی محافظت کنند.

یک بررسی اخیر که شامل 11321 نفر از 14 کشور جهان بود نشان داد که مکمل های ویتامین D خطر ابتلا به عفونتهای تنفسی حاد (ARI) را در افرادی که دارای ویتامین D کم و ناکافی هستند کاهش می دهد.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که مکمل های ویتامین D خطر ابتلا به حداقل یک بار ARI را تا 12 درصد کاهش می دهد. اثر محافظتی در کسانی که سطح ویتامین D کمی دارند بسیار شدید بود.

علاوه بر این، یک بررسی نشان داد که مکمل های ویتامین D در هنگام مصرف روزانه یا هفتگی با دوزهای کم در مقایسه با مصرف دوزهای بیشتر و با فاصله زیاد، در محافظت در برابر ARI کمتر موثر هستند. همچنین نشان داده شده است که مکمل های ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر در افراد مسن می شود، در حالیکه آن ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند کووید 19 هستند.

علاوه بر این، کمبود ویتامین D در تقویت فرآیندی معروف به “طوفان سیتوکین” موثر است. سیتوکین ها پروتئین هایی هستند که جزئ جدایی ناپذیر از سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند. آنها می توانند هم اثرات التهابی و هم ضد التهابی داشته باشند و به محافظت در برابر عفونت و بیماری کمک کنند. با این حال، سیتوکین ها تحت شرایطی می توانند باعث آسیب بافتی نیز بشوند.

طوفان سیتوکین به انتشار کنترل نشده سیتوکین های پیش التهاب گفته می شود که در پاسخ به عفونت یا سایر عوامل اتفاق می افتد. این ترشح بی نظم و بیش از حد سیتوکین ها منجر به آسیب شدید به بافت شده و پیشرفت و شدت بیماری را افزایش می دهد.

در حقیقت، این جریان یکی از علل عمده نارسایی ارگان های متعدد و سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARD S) و همچنین یکی از عوامل مهم در پیشرفت و شدت یافتن کووید 19 است. به عنوان مثال، نشان داده شده که موارد حاد بیمارانی کووید 19، تعداد زیادی سیتوکین، به ویژه اینترلوکین -1 (IL-1) و اینترلوکین -6 (IL-6) آزاد می کنند.

کمبود ویتامین D با کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد و ممکن است طوفان سیتوکین را افزایش دهد.

به همین ترتیب، محققان فرض می کنند که کمبود ویتامین D ممکن است خطر عوارض شدید کووید 19 را افزایش دهد، همچنین مکمل ویتامین D ممکن است عوارض مربوط به طوفان سیتوکین و التهاب کنترل نشده را در افراد مبتلا به کووید 19 کاهش دهد. در حال حاضر، چندین آزمایش بالینی در حال بررسی اثرات مکمل های ویتامین D (در دوزهای بالای 200000 واحد IU) در افراد مبتلا به کووید 19 هستند.

اگرچه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما مهم است که بدانیم مصرف مکمل ویتامین D به تنهایی نمی تواند شما را از ابتلا به کووید 19 محافظت کند. با این حال، کمبود ویتامین D ممکن است با آسیب رساندن به عملکرد سیستم ایمنی، حساسیت شما را نسبت به عفونت ها و بیماری‌ها افزایش دهد.

این امر به ویژه با توجه به کمبود ویتامین D در بسیاری از افراد، به ویژه افراد مسن که بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی مرتبط با کووید 19 هستند، نگران کننده است. به همین دلایل، بهتر است که افراد برای تغیین سطح ویتامین D نسبت به آزمایش خون اقدام کنند تا مشخص شود آیا با کمبود این ماده مغذی مهم روبرو هستند یا خیر. این امر به ویژه در ماه های زمستان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

بسته به میزان ویتامین D خون شما، مکمل 1000-4000 IU در روز به طور معمول برای اکثر افراد کافی است. با این حال، کسانی که سطح ویتامین D خونشان پایین است اغلب به دوزهای بسیار بیشتری نیاز دارند تا سطح آن را در خون خود به یک حد مطلوب برسانند.

اگرچه توصیه ها در مورد میزان مطلوب ویتامین D متفاوت است، اما بیشتر متخصصان موافقند که سطح مطلوب ویتامین D خون، بین 30-60 نانوگرم در میلی لیتر (75-150 نانومول در لیتر) است.

بیشتر بخوانید: اثرات خواب کم بر سلامت عاطفی و زندگی کودکان

خلاصه

اگرچه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، شواهد مبتنی بر اینکه مکمل های ویتامین D خطر ابتلا به کووید 19 را کاهش می دهند، هنوز محدود است. میزان کافی ویتامین D درخون می تواند سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و ممکن است در افراد مبتلا به کووید 19 مفید باشد.

سخن پایانی

ویتامین D نقش های مهمی از جمله سلامتی سیستم ایمنی، در بدن شما ایفا می کند. تحقیقات علمی نشان می دهد که مکمل های ویتامین D ممکن است در برابر عفونت های تنفسی به ویژه در افرادی که با کمبود ویتامین مواجه هستند، از بدن محافظت کند.

تحقیقات نشان می دهد که میزان کافی ویتامین D ممکن است به افراد مبتلا به کووید 19 کمک کند تا از عواقب نامطلوب این بیماری جلوگیری کنند.

هنوز هم ما دقیقا نمی دانیم که آیا مصرف مکمل های ویتامین D خطر ابتلا به کووید 19 را کاهش می دهد یا خیر، قطعا ویتامین دی نقش مهمی در بدن داشته و برای سلامت و عملکرد صحیح بدن ضروریست با این حال مصرف بیش از حد این ویتامین نیز می تواند ضرر های متعددی داشته باشد و توصیه می شود پیش از مصرف مکمل های ویتامین D با پزشک خود مشورت کنید.


بیشتر بخوانید

بهترین روش های درمان و رفع درد مفاصل

میهمان

فشار خون بالا چیست؟ هر آنچه که باید درباره فشار خون بالا بدانیم

صحرا

عوارض و اثرات بلند مدت کرونا

نفیسه محمدی

ارسال دیدگاه