...
پنجشنبه 9 فروردین 1403
رشد و توسعه فردی

15 روش برای بهبود و تقویت مهارت تصمیم‌گیری

15 روش برای بهبود و تقویت مهارت تصمیم‌گیری

 مهارت تصمیم‌گیری مؤثر یک مهارت ارزشمند در زندگی است. داشتن توانایی تصمیم‌گیری آگاهانه می‌تواند به شما کمک کند تا فرد موفق‌تری شوید زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا در زمانتان صرفه‌جویی کرده، از منابع، استفاده بهتری داشته باشید و انتخاب بهتری انجام دهید.

تصمیم‌گیری چیست؟

تصمیم‌گیری عمل انتخاب از طریق ارزیابی اطلاعات است. مدیران و استخدام‌کنندگان به تقویت مهارت‌ تصمیم‌گیری در کارکنان تمایل دارند تا بتوانند به‌طور مؤثرتری به اهدافشان دست یابند. کارمندان در طول روز کاری، با تصمیمات و گزینه‌های زیادی روبرو هستند، بنابراین یک کارمند باید قادر باشد تا تصمیمات مؤثری بگیرد. سایر افراد نیز در طول روز با گزینه‌ها و تصمیم‌گیری‌های متعددی مواجه‌اند که نوع تصمیمشان بر کیفیت روز و زندگیشان اثر زیادی دارد.

چگونه مهارت تصمیم‌گیری خود را تقویت کنیم؟

در این مقاله با 15 روش کاربردی برای بهبود و تقویت مهارت تصمیم گیری آشنا می شوید:

1. برنامه‌ریزی کنید.

اگر می‌دانید که باید تصمیم مهمی را در آینده اتخاذ کنید، می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید در امتحانات پایان‌ترم خود نتایج درخشانی بگیرید از همان ابتدا برای درس‌های خود برنامه‌ریزی کنید. در این برنامه‌ریزی همچنین می‌توانید تمام منابع و موانع موجود در مسیر تحقق هدفتان را بررسی کنید.

2. قاطعیت داشته باشید.

سعی کنید کنترل فرآیند تصمیم‌گیری را به دست بگیرید. به‌طوری‌که با بررسی مزایا و معایب تصمیمتان سعی کنید امکانات لازم را برای انجام آن فراهم کنید و همچنین برای اطمینان از تصمیم‌گیری سریع و سازنده، محدودیت‌های زمانی تعیین کنید. مراحلی که در برنامه‌ریزی خود مشخص کردید با دقت انجام دهید و از هیچ تلاشی غافل نشوید.

3. برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

گرفتن نظرات دیگران خصوصاً کسانی که در زمینهٔ مورد نظر شما تجربیاتی دارند می‌تواند به افزایش اعتبار تصمیمات شما کمک کند و به شما اعتماد بیشتری نسبت به مهارت تصمیم‌گیری‌تان بدهد. ممکن است بخواهید از یک متخصص یا مشاور کمک بگیرید و یا بخواهید از یک دوست قابل‌اعتماد سوالاتی بپرسید.

4. چشم‌انداز تصمیم خود را بررسی کنید.

سعی کنید ارزش هر تصمیم را بررسی کنید؛ یعنی به‌جای صرف مقدار زیادی از زمان خود برای بحث در مورد گرفتن تصمیمات کوچک‌تر، انرژی خود را بر تصمیمات بزرگ‌تر متمرکز کنید. به عبارتی عیار تصمیمات خود را بسنجید تا فرایند تصمیم‌گیری برایتان آسان‌تر شود. این کار همچنین به شما کمک کند انعطاف‌پذیرتر و سازش‌پذیر تر باشید.

5. ضرب‌الاجل تعیین کنید.

یکی دیگر از روش‌های تقویت مهارت تصمیم‌گیری این است که برای هر تصمیمی که می‌گیرید یک محدودیت زمانی تعیین کنید. این می‌تواند به کاهش مدت‌زمان تغییر نظر یا فکر کردن در مورد ابعاد مختلف تصمیمتان کمک‌کننده باشد. در این صورت هم برنامه‌ریزی‌ها را در زمان خود انجام داده و به هدفتان در زمان معین خودش دست میابید و هم مهارت مدیریت تصمیم‌گیری در شما تقویت می‌شود.

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان با چند راهکار ساده

6. گزینه‌ها و انتخاب‌ها را در فرایند تصمیم‌گیری محدود کنید.

هرچه انتخاب‌های بیشتری داشته باشید، فرآیند تصمیم‌گیری سخت‌تر می‌شود. محدود کردن انتخاب‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند فقط چند گزینه را در یک زمان در نظر بگیرید تا آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. همچنین محدود کردن انتخاب‌هایتان ممکن است به شما کمک کند تا از صرف زمان و انرژی بر روی گزینه‌های کمتر محتمل و پرت شدن حواس شما جلوگیری به عمل آید.

7. گزینه‌های پیش روی خود را ارزیابی کنید تا مهارت تصمیم‌گیری را در خود تقویت کنید.

فهرستی از تمام نکات مثبت و منفی برای هر انتخاب تهیه کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا همه انتخاب‌ها و گزینه‌های خود را به شیوه‌ای آگاهانه بررسی کنید. حتی ممکن است به شما کمک کند به موارد دیگری که باید در نظر بگیرید فکر کنید. قرار دادن نکات مثبت و منفی گزینه‌ها در یک لیست می‌تواند به شما کمک کند تصمیم خود را در قالبی ساختاریافته نگاه کنید و به تمام مزایا و معایب به‌طور عینی نگاه کنید. این می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های تحلیلی، تفکر انتقادی و حل مسئله کمک کند.

8. ورزش کنید.

ورزش می‌تواند به هماهنگی هرچه بیشتر ذهن و بدن شما کمک کند زیرا به تحریک مغز و افزایش سطح انرژی شما کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به بهبود تمرکز شما بر تصمیمات کمک کند و درنتیجه باعث بهبود مهارت شما در تصمیم‌گیری شود.

9. کمی استراحت کنید.

وقتی خسته هستید، به‌احتمال‌زیاد ساده‌ترین یا راحت‌ترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کنید که به آن خستگی تصمیم می‌گویند. برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ، مطمئن شوید که شب‌ها خوب می‌خوابید و ذهنتان به‌اندازه کافی استراحت داشته است. اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، حداقل 30 دقیقه از فعالیت دست بکشید و قبل از بازگشت به فرایند تصمیم، ذهن خود را آرام کنید.

10. با دوستان جدید آشنا شوید.

داشتن طیف گسترده‌ای از آشنایان می‌تواند دیدگاه‌های متفاوتی را به شما نشان دهد یا توصیه‌های ارزشمندی را هنگام مواجهه با تصمیمات بزرگ به شما ارائه دهد. کار با دوستان و همکاران جدید می‌تواند به شما در بهبود کار گروهی، مهارت‌های گوش دادن فعال و بهبود و تقویت مهارت تصمیم‌گیری کمک کند. به‌اصطلاح خودمانی‌تر: هر کله‌ای عقلی دارد.

بیشتر بخوانید: افزایش تمرکز با متوقف کردن چند وظیفگی

11. تصمیم‌گیری خود را به‌صورت آزمایشی، امتحان کنید.

اگر در مورد نتیجه یا اقدامی مطمئن نیستید، می‌توانید در یک اقدام مشابه تصمیمی که باید بگیرید را در بوته آزمایش قرار دهید تا ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد.

12. همواره برای تقویت مهارت تصمیم‌گیری در خود، یاد بگیرید و پیشرفت کنید.

از تجارب خود درگذشته درس بگیرید و از آن‌ها برای بهبود توانایی‌های تصمیم‌گیری خود استفاده کنید. تصمیم‌های قبلی که گرفته‌اید می‌توانند هنگام بررسی یک تصمیم جدید مفید باشند. سعی کنید تصمیم‌گیری‌های قبلی و نتیجه آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید و از آن اطلاعات به‌عنوان راهنمایی در تصمیم‌گیری‌های جدید و مرتبط استفاده کنید.

13. یک کار جدید بکنید.

فعالیت‌های جدید را امتحان کنید مثلاً سعی کنید کمی پیاده‌روی کنید، از یک سرگرمی لذت ببرید یا کتاب بخوانید. تمرکز روی یک کار دیگر، ممکن است به شما دیدگاه جدیدی در مورد تصمیمتان بدهد.

بیشتر بخوانید: 20 تمرین برای داشتن تفکر مثبت‌، ذهنی قوی‌تر و شادتر

14. برای تصمیم‌گیری‌های خود از یک چک‌لیست استفاده کنید.

اولویت‌بندی تصمیم‌هایتان ممکن است به شما در بهبود و تقویت مهارت‌ تصمیم‌گیری و مهارت‌ مدیریت زمان کمک کند. فهرستی از مواردی که باید انجام دهید یا در مورد آن‌ها تصمیم بگیرید تهیه‌کرده و کار خود را با کوچک‌ترین تصمیم شروع کنید. کار کردن بر اساس یک چک‌لیست می‌تواند باعث می‌شود که احساس قدرت و موفقیت کنید و این می‌تواند اعتمادبه‌نفس شمارا در تصمیم‌گیری‌ها افزایش دهد.

15. تصمیم‌گیری را تمرین کنید.

تمرین تصمیم‌گیری به ذهن شما کمک می‌کند در لحظه سریع‌تر تصمیم بگیرید. می‌توانید تصمیم‌گیری‌های ساده را تمرین کنید، مثلاً از خودکار رنگی یا سیاه برای نوشتن گزارش استفاده کنید. هنگامی که نسبت به اتخاذ تصمیمات کوچک‌تر، از توانایی خود مطمئن شدید، می‌توانید تصمیم‌گیری‌های بزرگ‌تر را تمرین کنید.

بیشتر بخوانید

سم زدایی دیجیتال: برای بهبود سلامت روان از شبکه‌های اجتماعی دور شوید

صحرا

افزایش احساس شادی و خوشحالی بر اساس علم

صحرا

چگونه انتقاد پذیر باشیم؟ پذیرش انتقادات منفی با 15 راهکار

نفیسه محمدی

بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت زمان و برنامه ریزی

پدرام

هوش فرهنگی و اهمیت آن در محیط کار

نفیسه محمدی

روش‌های هوشمندانه برای مشاجره با نوجوان: 9 نکته برای گفت و گوی موثر

صحرا

ارسال دیدگاه