...
پنجشنبه 10 اسفند 1402
انگیزه

20 تمرین برای داشتن تفکر مثبت‌، ذهنی قوی‌تر و شادتر

20 تمرین برای داشتن تفکر مثبت‌، ذهنی قوی‌تر و شادتر

افراد خوش‌بین و کسانی که دارای تفکر مثبت هستند هر روز صبح مشتاق و پرانرژی از خواب بیدار شده و آماده مقابله با هر چالشی هستند. به خاطر داشتن این روحیه احساس می‌کنند که هیچ‌چیز مانع آن‌ها نمی‌شود و درست به همین دلیل است که افراد خوش‌بین به موفقیت های بیشتری در زندگی دست می‌یابند. در ادامه به بررسی 20 راهکار برای داشتن ذهنی قوی و تفکری مثبت میپردازیم.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین راه‌های افزایش خوش‌بینی در زندگی می پردازیم:

1. برای داشتن تفکر مثبت، وقت خود را با افراد مثبت سپری کنید.

زمانی را با آن دسته از دوستان و اعضای خانواده که مثبت نگر هستند، بگذرانید در این صورت احتمال اینکه عادت مثبت اندیشی آن‌ها در شما هم ایجاد و تقویت شود زیاد است.

2. مسئولیت رفتار خود را بپذیرید.

 نقش و مسئولیت خود را در هر موقعیتی بپذیرید. پذیرش مسئولیت می‌تواند به شما کمک کند از اشتباهاتتان درس بگیرید و از سرزنش ناعادلانه دیگران پرهیز کنید.

3. خواندن / گوش دادن به مطالب مثبت و الهام‌بخش

هرروز زمانی را صرف خواندن یا گوش دادن به محتواهایی کنید که تفکر مثبت را در شما برانگیزاند.

4. افکار منفی را بشناسید و تفکر مثبت را جایگزین آن کنید.

اگر همچنان درگیر افکار منفی باشید، در مثبت اندیشی موفق نخواهید بود. یاد بگیرید که افکار بیش‌ازحد منفی را تشخیص داده و آن‌ها را با تفکرات مثبت جایگزین کنید.

5. ایجاد اهداف مشخص و تلاش در جهت تحقق آن‌ها

 اهداف به شما انگیزه می‌دهند تا زمانی که در مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شوید، بر آن موانع غلبه کنید. بدون داشتن اهداف مشخص، تصمیم‌گیری و سنجش میزان پیشرفت برایتان دشوارتر است.

بیشتر بخوانید: چگونه در موقعیت های منفی و سخت ترین شرایط مثبت بمانیم؟

6. از دیگران و عملکردها و تفکر مثبت شان تمجید کنید.

در تعریف و تمجیدهایتان از دیگران صادق باشید.

7. مراقبت از خود را تمرین کنید.

استراحت کافی داشته باشید، ورزش کنید و مدیریت استرس را در خود به‌خوبی تمرین کنید. مراقبت از سلامت جسمی و روحی خود انرژی بیشتری برای تمرکز بر تفکر مثبت در اختیار شما قرار می‌دهد.

8. زمانتان را با داشتن احساس تأسف برای خود تلف نکنید.

افرادی که ازنظر ذهنی قوی هستند، در مورد شرایط خود یا رفتار دیگران با خودشان متأسف نیستند. در عوض، آن‌ها مسئولیت نقش خود در زندگی را بر عهده می‌گیرند و درک می‌کنند که زندگی همیشه آسان یا منصفانه نیست.

9. از تغییر دوری نکنید.

افرادی که ازنظر ذهنی قوی هستند و تفکر مثبتی دارند، از تغییر اجتناب نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها از تغییرات مثبت استقبال می‌کنند و مایل به انعطاف بیشتر هستند. آن‌ها درک می‌کنند که تغییر اجتناب‌ناپذیر است و به توانایی‌های خود برای سازگاری اعتقاد دارند.

10. انرژی خود را برای چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید، هدر ندهید.

افرادی که ذهنی قوی دارند به خاطر اتفاقات غیرمترقبه مانند گم‌ شدن چمدان و یا ترافیک خود را سرزنش نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها بر روی آنچه می‌توانند در زندگی خود کنترل کنند تمرکز می‌کنند. آن‌ها پذیرفته‌اند که گاهی اوقات تنها چیزی که می‌توانند کنترل کنند فقط نگرش خودشان است.

بیشتر بخوانید: 8 استراتژی برای اینکه مثبت اندیشی خود را هر روز ارتقا دهید

11. به دنبال جلب رضایت همه نباشید.

افراد مثبت اندیش متوجه‌اند که نیازی ندارند همیشه همه را راضی کنند. آن‌ها از نه گفتن یا صحبت در مواقع لزوم ترسی ندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند مهربان و منصف باشند، اما اگر دیگران را خوشحال نکنند، می‌توانند با ناراحتی آن‌ها کنار بیایند.

12. از ریسک کردن نترسید.

افراد مثبت اندیش از ارتکاب ریسک‌های احمقانه خودداری می‌کنند، اما خطرات حساب‌شده را می‌پذیرند. این افراد قبل از تصمیم‌گیری‌های بزرگ، زمانی را صرف سنجش خطرات و منافع آن‌ها می‌کنند و قبل از اینکه اقدامی انجام دهند، کاملاً از جنبه‌های منفی احتمالی آن مطلع می‌شوند.

13. از فکر کردن به گذشته دست ‌بردارید.

افراد مثبت اندیش وقت خود را برای تمرکز بر گذشته تلف نمی‌کنند. آن‌ها گذشته خود را تصدیق می‌کنند و به آنچه را که از آن آموخته‌اند، فکر می‌کنند.

14. اشتباهات مشابه را بارها و بارها تکرار نکنید.

افراد دارای تفکر مثبت مسئولیت رفتار خود را می‌پذیرند و از اشتباهات گذشته خود درس می‌گیرند. درنتیجه، آن‌ها اشتباهات خود را بارها و بارها تکرار نمی‌کنند

15. از موفقیت دیگران ناراحت نشوید.

افراد مثبت اندیش می‌توانند از موفقیت دیگران نیز خوشحال شوند و آن را جشن بگیرند. وقتی دیگران از آن‌ها پیشی می‌گیرند، حسادت نمی‌کنند و یا دچار احساس کمبود نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ها برای مثبت اندیشی و نگرش مثبت

16. با خود و دیگران صادق باشید.

افرادی خوش‌بین ترجیح می‌دهند که بازخورد صریح و صادقانه‌ای به شما بدهند، حتی زمانی که حقیقت به شما آسیب می‌زند و برایتان ناخوشایند است. آن‌ها همچنین در مقابل نیز همان انتظار را دارند. افراد شاد به افرادی که به آن‌ها نظر صادقانه می‌دهند احترام می‌گذارند.

17. سعی کنید همواره شاد باشید و شادی را به دیگران انتقال دهید.

این کار در داشتن تفکری مثبت و حتی پشت سر گذراندن بهتر موقعیت‌ها به شما کمک می‌کند.

18. پرشور باشید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک افراد شاد این است که می‌توانند اشتیاق خود را در زندگی پیدا کنند و آن علایق را به‌طور کامل دنبال کنند.

19. چالش‌ها را به‌عنوان فرصت ببینید.

افرادی که شاد هستند چالش‌ها را می‌پذیرند و از آن‌ها به‌عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد استفاده می‌کنند. آن‌ها موقعیت‌های منفی‌ها را به مثبت تبدیل می‌کنند و از موقعیت‌های به‌ظاهر بد بهترین استفاده را می‌کنند.

20. افراد شاد و دارای تفکر مثبت در زمان حال زندگی می‌کنند.

درحالی‌که افراد ناراضی تمایل دارند به گذشته فکر کنند و نگران آینده باشند، افراد شاد در لحظه زندگی می‌کنند. آن‌ها تلاش خود را برای بهبود زندگی در زمان حال متمرکز می‌کنند.

بیشتر بخوانید

افزایش انگیزه در رسیدن به اهداف با 4 روش

پدرام

31 راه برای رهایی سریع ذهن از افکار منفی

پدرام

افزایش تمرکز با متوقف کردن چند وظیفگی

admin

آیا احساس شکست می کنید؟ 10 نکته برای شروعی دوباره

صحرا

بهترین روش‌ها برای مثبت اندیشی و نگرش مثبت

پدرام

10 نکته برای شروع یک روز خوب

میهمان

ارسال دیدگاه