...
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
رشد و توسعه فردی

چگونه انتقاد پذیر باشیم؟ پذیرش انتقادات منفی با 15 راهکار

انتقاد پذیر باشیم

چگونه انتقاد پذیر باشیم ؟ آیا ذهن شما با دریافت یک نظر صریح و یا یک انتقاد منفی آشفته می‌شود؟ اگر چنین است، باید بگوییم که شما در این زمینه تنها نیستید. بسیاری از ما بیشتر اوقات تحت تأثیر انتقادهای مختلف قرار می‌گیریم و همچنین برخی از ما هم با شنیدن انتقادات و نظرات منفی به هم می‌ریزیم. اما چگونه انتقاد پذیر باشیم؟ چگونه بتوانیم انتقادات منفی را بدون اینکه هیچ گاردی داشته باشیم بپذیریم؟برای مقابله با انتقادات و نظرات منفی باید عزت‌نفس خودتان را تقویت کرده و برای متقاعد کردن خود به اینکه فردی مفید و مؤثری هستید، به‌صرف انرژی و زمان زیادی نیاز دارید.

به ارزیابی یا قضاوت خوب و بدی که بر اساس استانداردهای خاصی استوار باشد، نقد می‌گویند. نقدها بر ارزش‌های ما تأثیر می‌گذارد.

با این‌حال، شما می‌توانید برای مقابله با انتقادات و نظرات منفی و نادیده گرفتن آن‌ها تلاش کنید و همچنین می‌توانید برای بهتر شدن خود و فعالیت‌هایتان از این نظرات استفاده کنید. درواقع موفقیت حرفه‌ای و شخصی شما به قدرت شما در پذیرش انتقادات منفی و مثبت بستگی دارد.

ما در این مقاله از چرا، در مورد اینکه چگونه انتقاد پذیر باشیم و یا اینکه چگونه می‌توانیم بدون آسیب رساندن به عزت‌نفس خود با نظرات و انتقادات مختلف مقابله کنیم، پیشنهاداتی را در ادامه ذکر کرده ایم. با چرا همراه باشید.

1. نیت فرد منتقد را صادقانه ارزیابی کنید.

هیچ‌کس کامل نیست، بنابراین به بازخوردهای منفی گوش دهید. فکر کردن در مورد وجود نقاط قوت و ضعف در همه انسان‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا با ذهنی باز و خیالی راحت‌تر انتقاد پذیر باشید. برای مثال، ممکن است کسی به شما بگوید که چایتان را خیلی سریع می‌نوشید بهتر است که این کار را آرام‌تر انجام دهید. این اظهارنظر در ابتدا ممکن است تقابل آمیز به نظر برسد و شما گارد بگیرید. با این‌حال، اگر آن را مثبت ارزیابی کنید، متوجه خواهید شد که فرد ممکن است با مسائل شخصی خود در حال دست و پنجه نرم کردن باشد، و صرفا نظرش برخاسته از درون آشفته خودش باشد و قصد اذیت کردن و یا حتی انتقاد را هم نداشته باشد. بنابراین اینکه گارد شما پایین باشد به انتقاد پذیر بودن شما کمک میکند.

2. ارزیابی کنید که آیا بازخورد ارائه‌شده سازنده یا مخرب است.

برای مقابله با انتقادات و نظرات منفی در نظر بگیرید که آیا شخصی که به شما بازخورد می‌دهد، به شما و به حوزه‌ کاری شما اهمیت می‌دهد و درواقع هدفش راهنمایی شماست یا نه؟ مثلاً گاهی ممکن است یک فرد صاحب‌اختیار از کار شما انتقاد کند و با زبان خودستایی یا بیانی تحقیرآمیز به شما بازخورد بدهد. در این صورت این فرد قصد تخریب شما و ارزش کارتان را دارد.

بنابراین، بر اساس هدف انتقاد و پس از بررسی اینکه آیا فرد منتقد شمارا دوست دارد و یا دشمنتان است، واکنش نشان دهید. می‌توانید نظر آن‌ها را با ملایمت بپذیرید و اگر احساس توهین و تحقیر داشتید نقد را نپذیرید و نظر خود را درمورد آن نقد به او بگویید. بین انتقاد سازنده و مخرب تفاوت زیادی است. شناسایی این دو مورد از هم به شما کمک می‌کند تا بتوانید از انتقادات سازنده استفاده کنید و در برابر انتقادات مخرب قوی بمانید. انتقاد پذیر بودن به معنی پذیرش همه‌ی انتقادات وارده به شما نیست.

3. از کسانی که انتقاد سازنده ارائه می‌کنند سپاسگزاری کنید.

چگونه انتقاد پذیر باشیم ؟ در ابتدا از هر فردی که به شما بازخورد معنی‌دار و مفیدی ارائه می‌کند، تشکر کنید. زیرا او خواستار موفقیت شماست. اگرچه ممکن است دانستن اینکه چه اشتباهی مرتکب شده‌اید آزاردهنده باشد، اما انگیزه و نیت خوب آن‌ها را درک کنید و از آن‌ها تشکر کنید. این قدمی مثبت در راه انتقاد پذیر بودن است.

4. هنگام برخورد با انتقاد سازنده، احساسات خود را کنترل کنید.

برای مقابله با انتقادات و نظرات منفی وقتی انتقادی دریافت می‌کنید، از عصبانیت و پرخاش خودداری کنید. حتی زمانی که ظاهراً هدف از انتقاد تخریب و تحقیر باشد. نباید با عصبانیت به بازخوردها واکنش نشان دهید زیرا بعداً پشیمان خواهید شد. بنابراین، همیشه مهم است که قبل از واکنش نشان دادن، احساسات خود را کنترل کنید. یک نفس عمیق بکشید و با ارزیابی درست نقد به چاره‌جویی بپردازید.

5. اگر ضعف دارید، عذرخواهی کردن اشکالی ندارد.

عذرخواهی نشانه روشنی است که شما می‌توانید مسئولیت کارهایتان را بر عهده بگیرید و از آن طفره نروید. همچنین عذرخواهی، وضعیت را از حالت جنگی به حالت همکاری تغییر می‌دهد. به معنای واقعی انتقاد پذیر باشیم و اگر واقعا ضعف و اشتباه از ما بوده، عذرخواهی کنیم.

6. برای مقابله با انتقادات و نظرات منفی پیشنهادات ارائه‌شده را در نظر بگیرید نه لحن گوینده.

آگاه باشید که برخی از افراد ممکن است پیشنهادهای انتقادی ارزشمندی داشته باشند، اما لحن و سبک صحبت کردن آن‌ها ممکن است خوشایند نباشد. پس بهتر است به محتوای بازخوردها پاسخ دهید و نه شیوه بیان آن‌ها. چگونه انتقاد پذیر باشیم ؟ چگونه از انتقادهای وارده در راستای رشد و پیشرفت شخصی استفاده کنیم؟ یکی از نکات مهم این است که محتوای انتقاد و لحن بیان را از هم جدا کنید و روی پیشنهادات مفید تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: چطور انگیزه و علاقه خود را حفظ کنیم؟

7. از شخصی‌سازی انتقادات خودداری کنید.

افراد معمولاً وقتی موردانتقاد واقع می‌شوند، احساس می‌کنند که به آن‌ها توهین شده است. آن‌ها انتقادات را حمله به شخصیت و خود واقعی‌شان می‌پندارند. در اکثر مواقع این‌گونه نیست و نقدها فقط به نقاط ضعف خاصی در فعالیت شما اشاره دارند. بنابراین از تعمیم انتقاد به همه جنبه‌های فعالیت و شخصیت خود بپرهیزید و روحیه انتقاد پذیر بودن را در خودتان تقویت کنید.

مقابله با انتقادات مخرب و انتقاد پذیر بودن در برابر انتقادات سازنده

8. لبخند بزنید.

در مقابله با انتقادات و نظرات منفی لبخند بزنید حتی اگر لبخندتان کاذب باشد، زیرا این کار به آرامش شما کمک می‌کند. لبخند احساس مثبتی ایجاد می‌کند و شرایط را آرام می‌کند. بنابراین، لبخند از نظر روانی به شما کمک می‌کند و به منتقد انگیزه می‌دهد که در ارائه بازخورد خود معتدل باشد.

9. برای جبران نقدهای منفی که می‌شنوید به‌گونه‌ای مثبت عمل کنید.

برای کار در زمینهٔ هایی که در آن‌ها انتقاد منفی دریافت کردید، برنامه‌ریزی کنید. درک این نکته مهم است که در بازخورد ارائه‌شده توسط اکثر منتقدان اندکی حقیقت وجود دارد؛ بنابراین، حتی اگر این نقدها منفی باشند، شما باید برای پیشرفت خود و فعالیت‌هایتان از این انتقادها درس‌های کافی را بگیرید و انتقاد پذیر باشید.

10. منتقد را ساکت کنید.

ممکن است لازم باشد هرچند وقت یک‌بار منتقدان را ساکت کنید و به آن‌ها بگویید که می‌دانید انتظارات آن‌ها را برآورده نکرده‌اید و دارای اشکالاتی هستید که خودتان به آن‌ها واقفید، اما دفعه بعد بهتر عمل خواهید کرد.

همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید که در ارائه بازخوردهای بعدی به شما نکات عملی و کاربردی ارائه دهند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا در دفعات بعد نحوه ارائه بازخوردهایشان را مدیریت کنند.این امر هم به شما کمک می‌کند تا بازخورد درستی در برابر شنیدن انتقاد بدهید و هم فردی که انتقاد می‌کند، با کنترل لحن انتقاد، به شما کمک می‌کند به جای دلخور شدن از لحن، بتوانید روی کلمات و راه حل ارائه شده تمرکز کنید. همچنین روحیه انتقاد پذیر بودن شما تقویت می‌شود و راحت تر با انتقادات منفی کنار می‌آیید.

11. برای مقابله با انتقادات و نظرات منفی گاهی اجازه دهید که منتقدان بدانند که فعلاً نمی‌توانید با نقدهایشان گوش کنید.

گاهی در شرایطی هستید که نمی‌توانید انتقاد پذیر باشید و نقدهای دیگران را بشنوید. در این صورت به آن‌ها بگویید که الآن شرایط شنیدن نقدهایشان را ندارید و در ادامه زمان مناسب را برای ادامه گفتگو با آن‌ها پیشنهاد دهید. این کار به آن‌ها امکان می‌دهد در انتقادات خود تجدیدنظر کرده و یا آن‌ها را سنجیده‌تر و ملایم‌تر بیان کنند.

12. همواره نظر خود را در رابطه با انتقادات دیگران به‌آرامی و ملایمت به آن‌ها بگویید.

حفظ صلح با مردم ضروری است. با این‌حال، سازگاری بیش‌ازحد برای جلوگیری از ایجاد تعارض هم پیشنهاد نمی‌شود. شما می‌توانید پس از آرام شدن، با درایت و زمان‌بندی مناسب برای بیان نظرات خود اقدام کنید. انتقاد پذیر بودن به این معنا نیست که هرچه که دیگران گفتند با ملایمت و درستی بپذیرید و انجام دهید. شما اگر صحبت یا نظری در رابطه با انتقادات دیگران دارید باید بتوانید بیان کنید. بنابراین، هنگامی‌که فرصت شنیده شدن را پیدا کردید، صحبت کنید. زیرا حتی چیزهای دشوار را می‌توان با مهربانی بیان کرد و به دیگران فهماند.

13. برای مقابله با انتقادات و نظرات منفی با خودتان مهربان باشید.

هر زمان که بازخورد مخربی دریافت کردید با خودتان مهربان باشید. با خودتان به‌گونه‌ای مثبت صحبت و رفتار کنید. به خود بگویید که درست است که انتقاد شمارا آزار می‌دهد، اما افکار دیگران شخصیت شما و اهداف شمارا تعریف نمی‌کند. اینکه کسی یکی از ضعف های شما را یاد آور شده است به این معنا نیست که شما انسان بدی هستید. به خودتان یادآور شوید که این فقط یک مشکل قابل حل است.

14. به احساسات خود اجازه بروز دهید.

گاهی اوقات احساس آسیب، تحقیر یا عصبانیت اجتناب‌ناپذیر است و سرکوب کردن و نادیده گرفتن این احساسات به شما صدمه می‌زند. اگر پس از شنیدن هر نقد منفی ای احساسات بدی داشتید، برای نشان دادن رفتار درست نیازی به سرکوب احساستان ندارید. احساسات خود را بیان کنید یا بنویسید و پس از آرام‌تر شدن به فکر ابراز واکنش به انتقادات بیفتید.

15. برای مقابله با انتقادات و نظرات منفی روابط خود را با افراد مضر کاهش دهید.

در دنیا انواع مختلفی از مردم وجود دارند که برخی از آن‌ها با آسیب زدن به دیگران پیشرفت می‌کنند. تعامل خود را با افرادی که دارای الگوی ارائه انتقادات منفی و مخرب هستند، قطع کنید. در این صورت احتمال دریافت انتقادات مخرب و منفی عامدانه را برای خود پایین می‌آورید.

بیشتر بخوانید: 20 تمرین برای داشتن تفکر مثبت‌، ذهنی قوی‌تر و شادتر

نتیجه‌گیری:

چگونه انتقاد پذیر باشیم ؟ چگونه مقابل نظرات و انتقادات منفی و مخرب مقابله کنیم؟ چگونه می‌توان از انتقادات سازنده در جهت پیشرفت و رشد و توسعه شخصی استفاده کرد؟ به‌طورکلی همه انسان‌ها در طول عمر خود با بازخوردهای سازنده و مخرب زیادی از سمت خانواده، دوستان و همکاران خود و دیگران مواجه خواهند شد. این امر اجتناب‌ناپذیر است. شما نمی‌توانید از دریافت آن‌ها فرار کنید! اما یادگیری نحوه رسیدگی و فیلتر کردن این انتقادات برای داشتن یک زندگی شادتر به شما کمک می‌کند که در عین حفظ و تقویت عزت‌نفس خود نظرات مثبت و سازنده را در جهت پیشرفتتان به کار بگیرید.


بیشتر بخوانید

بهترین اپلیکیشن‌های مدیریت زمان و برنامه ریزی

پدرام

اهدافی برای سال جدید که باعث بهبود زندگیتان میشود

صحرا

هوش فرهنگی و اهمیت آن در محیط کار

نفیسه محمدی

تبدیل شدن به یک رهبر تاثیرگذار با بهبود مهارت‌های ارتباطی

پدرام

15 روش برای بهبود و تقویت مهارت تصمیم‌گیری

پدرام

روش‌های هوشمندانه برای مشاجره با نوجوان: 9 نکته برای گفت و گوی موثر

صحرا

ارسال دیدگاه