...
پنجشنبه 24 خرداد 1403
انگیزه

افزایش امیدواری به آینده با ۱۰ روش

اگر نسبت به آینده خود ناامید هستید، این ده کار را انجام دهید

چه مادری باشید که برای فرزندانتان بهترین‌ها را می‌خواهید، چه یک سخت کوش در انتظار ارتقا شغلی و یا کسی که درگیر یک تراژدی شخصی مانند از دست دادن شغل، طلاق یا شکست عشقی است. همه ما وقتی احساس ناامیدی می‌کنیم، نیاز داریم که عمیقا درگیر این چالش‌ها شویم.

با این حال، تنها زمانی می‌توان به امید دسترسی پید کرد که از ذهن خود خارج شویم و از منطقی سازی بیش از حد دست برداریم. ما باید واقعا متقاعد شویم که چیزهای بهتری در انتظار ماست. حتی اگر در حال حاضر به نظر برسد اوضاع خوب پیش نمی رود، باید باور داشته باشیم که برنامه بهتری وجود دارد که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم.

این ده کار به شما الهام می‌بخشد تا زمانی که شما درباره آینده احساس ناامیدی می‌کنید، امیدواری شما را بیشتر کند.

۱. یک قدم به عقب برگردید تا احساسات خود را دوباره تجدید کنید

اگر احساسات شما را در خود غرق کرده و احساس ناامنی ذهن شما را آزار می‌دهد، نشانه این است که شما باید دست نگه دارید، یک پله به عقب برگردید و از خودتان مراقبت کنید.

پیاده روی کنید. با یکی از دوستانتان حرف بزنید. به یک تعطیلات کوتاه بروید. به موسیقی گوش دهید. مراقبه کنید یا روزنامه بخوانید. هرکاری که به شما کمک می‌کند به تعادل و مرکزیت خود برگردید، انجام دهید.

به ازای هر نقطه عطفی که به آن رسیده‌اید، هرچند کوچک، به خودتان پاداش بدهید. هر قدمی که بر می‌دارید مهم است و شما را به رویاهایتان نزدیک می‌کند. با نفس کشیدن آگاهانه و عمیق و قدردانی از تمام آنچه که در لحظه فعلی شماست، بر روی زمان حال تمرکز کنید.

۲.تصور و اهداف خود را دوباره مرور کنید

اگر به یک مانع برخورد کردید، این مانع برای مرور اهداف و تصوراتتان مفید خواهد بود. اهداف خود را دقیقا یادداشت کنید و به خودتان چیزهایی را که در درجه اول باعث ایجاد انگیزه در شما شده است، یادآوری کنید.

برای مثال، شما می‌خواهید ده کیلو وزن کم کنید. آیا بخاطر این بوده که دکتر به شما توصیه کرده که وزن کم کنید یا اینکه خودتان می‌خواهید سالم‌تر شوید؟

اصل این است که شما اهدافی را تعیین کنید که نتوانسته‌اید آنها را به دست بیاورید و وقتی به دست آوردید به آنها متعهد شوید. اهداف شما باید به یک چشم انداز کلی متصل شوند که شما را قادر سازد از هر مانعی عبور کنید.

برای خود یک چشم انداز از اهدافتان ایجاد کنید یا برای آنچه که می‌خواهید به دست بیاورید یک شرح توصیفی بنویسید.

۳.انتظارات خود را مدیریت کنید

یکی از دلایلی که شما انگیزه خود را از می‌دهید و احساس ناامیدی می‌کنید، این است که شما انتظارات بالایی دارید. اغلب بزرگ‌ترین ناامیدی ما زمانی است که انتظارات غیر واقعی داریم. منظور از غیر واقعی همیشه به این معنی نیست که نمی‌توانید اهدافتان را به دست بیاورید؛ بلکه  ممکن است برا تحقق بخشیدن به آن، به زمان یا منابع بیشتری نیاز داشته باشید.

برای مثال، وقتی شما مغازه‌ای را افتتاح می کنید، به جای اینکه به فروش بالا فکر کنید، روی کامل کردن و یکنواخت کردن آن سیستم تمرکز کنید. اهداف مثبت و مشخصی را تعیین کنید که احساس می‌کنید قابل مدیریت هستند. مخصوصا در ابتدای کار. تنظیم انتظارات معقول که دستیابی به آن آسان باشد، شما را به ادامه کار ترغیب می‌کند.

۴.یک برنامه احتمالی داشته باشید (برنامه دوم)

همیشه این احتمال هست که برنامه‌های شما طبق آنچه که انتظار میرفت، پیش نرود. میدانیم سخت است بدون اینکه مایوس شوید شکست را بپذیرید، به خصوص اگر برای شما مهم باشد. اما داشتتن یک برنامه جایگزین شکست را از دید شما محفوظ می‌کند.

برنامه جایگزین مانند یک شبکه ایمنی است که شما در صورت از دست دادن قدرت خود می‌توانید از آن استفاده کنید. در ایجاد یک برنامه جایگزین، ارزیابی آنچه که در برنامه قبلی شما اشتباه بوده است ضروری است. چه کاری را می‌توانستید متفاوت انجام دهید؟ چه درس‌هایی از تجربیات شما می‌توانند شما را به این دانش برساند که دفعه بعد بهتر عمل  کنید؟ برای تکمیل دانش خود از دوستان، منتورها و مربیان  بخواهید که بازخورد صریح داشته باشند.

اجازه دهید یک برنامه جامع جایگزین خیال شما را راحت کند، شکست پایان راه نیست، بلکه یک خمیدگی در راه است که شما را به مسیری دیگر هدایت می کند.

بیشتر بخوانید: چرا هیچوقت برای تغییر دیر نیست؟

۵.منابع انگیزشی را پیدا کنید

امید مانند شعله یک شمع است که بدون تقویت مثبت و مداوم، فرسوده می‌شود و از بین می‌رود. ما برای تحریک امید به آینده، به یادآوری نیاز داریم. خوشبختانه راه‌های زیادی برای الهام گرفتن وجود دارد، مانند تصدیق موفیقت‌های کوچک ما در این راه و به خاطر آوردن موقعیت‌هایی که توانستیم از موانع عبور کنیم.

همچنین می‌توانید از کتاب‌ها، فیلم‌ها و موسیقی اظهارات و داستان‌های دیگران الهام بگیرید. همچنین می‌توانید در کنار کودکان کم سن و سالی باشید که خوش‌بین هستند. منابع منحصر به فردی را که روی شما اثر گذارند، پیدا کنید.

۶.یک حلقه پشتیبانی قوی داشته باشید

ما به عنوان موجودات اجتماعی در هنگام احساس ناامیدی از حمایت جامعه‌ای از مردم که برای ما اهمیت دارند، بهره می‌بریم. دوستان و اعضای خانواده برای بسیاری از ما زندگی بخش هستند، اما همچنین می‌توانیم ارتباطات خود را گسترش دهیم و این می‌تواند شامل گروه معتبری از منتورها، مربیان، مشاوران و یا یک گروه پشتیبانی باشد که برای شنیدن داستان‌ما آزاد هستند و به چشم اندازی که برای زندگی خود داریم، اعتقاد دارند.

هر زمان که شکست می‌خوریم، اینها افرادی هستند که می‌توانند مایه آرامش ما ‌باشند و به ما کمک کنند که به بازی برگردیم.

۷.با چشم انداز خود در ارتباط باشید.

وقتی یک دیدگاه قوی ما را به سمت آینده هدایت می‌کند، داشتن احساس امیدواری آسان‌تر است. به همین دلیل لازم است دیدگاه خود را واضح کنید. هدف گذاری ،داشتن یک چشم انداز و تجسم، چند روش است که می‌تواند به آرزوهای ما شکل دهند. با متعهد شدن به این تمرین‌ها تصور ما ملموس‌تر و در دسترس ما قرار می‌گیرد.

ارتباط با اهداف خود، احساس واقعی بودن آن‌ها را پررنگ‌تر می‌کند. و به ما یک نقطه کانونی می دهد که می توانیم تمام انرژی خود را به سمت آن هدایت کنیم.

۸.آگاه و پیش قدم باشید

بدون دانش و عمل، امید فقط حقه روانشناختی است. امید باید ما را به جستجوی اطلاعات بیشتر در مورد آنچه می خواهیم ترغیب کند و در جهت تحقق آن گام‌های مستقیم برداریم.

به قول معروف، دانش قدرت است و به ما این توانایی را می‌دهد تا انتخاب‌های ذهنی بیشتری داشته باشیم. دانش، به ما این قدرت را می‌دهد که باور کنیم میتوانیم بر روی نتایج کارمان تاثیر بگذاریم و برای حرکت به جلو آنچه را که لازم است به همراه داریم.

۹. روی لحظه حال متمرکز باشید

امید،  گرایش به آینده دارد، بنابراین می‌تواند افکار ما را از لحظه حال دور کند. لازم است که شما برای برنامه ریزی آینده زمان زیادی صرف نکنید، زیرا این امر می‌تواند به احساس ناامیدی منجر شود. اگر می‌خواهیم همه چیز بهتر شود ، باید به جایی که در زندگی فعلی هستیم، قانع باشیم. این پذیرش، به ما آرامش درونی می‌بخشد و مانع از وابستگی بیش از حد ما به نتایج آینده می‌شود.

واقعیت این است که لحظه فعلی همان چیزی است که ما خواهیم داشت و ما باید تلاش کنیم تا زیبایی و جوهر آن را مرور کنیم.

۱۰. قدرشناسی را تمرین کنید

قدرشناسی باعث ایجاد احساس خوب و وفور فراوانی می‌شود. بر اساس قانون جذب هر چقدر شما از داشته‌های فعلی خود، اعم از مادی یا موارد دیگر بیشتر قدرشناسی کنید، احتمال این که چیزهای خوب به سمت خود جذب کنید بیشتر است.

بنابراین، دفعه بعدی که نسبت به آینده خود احساس ناامیدی کردید، یک نفس عمیق بکشید و درباره چیزهای با ارزش و افراد اطراف خود فکر کنید. هنگامی که می‌بینید برای چه چیزهایی در زندگی خود می‌توانید قدردان باشید، یک تغییر فوری در نگرش خود به زندگی احساس خواهید کرد. شما می‌توانید یک لیست شکرگزاری داشته باشید.یا به مواردی که روزانه سپاسگزارشان هستید فکر کنید.

سخن آخر

دفعه بعد که در انتظار اتفاقاتی در زندگی خود بودید و احساس ناامیدی به سراغ شما آمد، به یاد داشته باشید که زندگی در نهایت همان راه سفر است، نه مقصد. رویاهای خود را نزدیک قلب خود نگه دارید، ثابت قدم به سوی آنها گام بردارید، اما فراموش نکنید که به اطراف خود نگاه کنید و از هدیه زنده بودن در این سیاره زیبا قدردانی کنید.


بیشتر بخوانید

بهترین روش‌ها برای مثبت اندیشی و نگرش مثبت

پدرام

حفظ انگیزه و مهمترین بایدها و نبایدها در جهت تقویت آن

نفیسه محمدی

آیا احساس شکست می کنید؟ 10 نکته برای شروعی دوباره

صحرا

۷ حقیقت شگفت انگیز درباره افراد مثبت اندیش

پدرام

اصلی ترین مزایای آموزش آنلاین و مجازی، معرفی بهترین منابع آموزش آنلاین

صحرا

۶ گام کلیدی برای توانمندسازی خودتان و رسیدن به اهدافتان

صحرا

ارسال دیدگاه