...
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
انگیزه

افزایش تمرکز با متوقف کردن چند وظیفگی

افزایش تمرکز با متوقف کردن چند وظیفگی

چند وظیفگی، مولتی تسکینگ یا انجام همزمان چند کار، ممکن است مهارتی جذاب به‌نظر برسد، اما مغز انسان برای آن طراحی نشده است. درواقع انجام چندوظیفه به‌طور هم‌زمان با کیفیت بالا و به صورت موفق، یک افسانه است. شاید انجام همزمان چند کار را یک ویژگی در نظر بگیرید با این حال تحقیقات نشان می دهد این مورد با کاهش تمرکز و بهره وری شما را کاهش می دهد.

بهتر است به جای اینکه هم‌زمان دو کار را انجام دهید، به دنبال راه‌هایی برای حفظ تمرکز روی کار موردنظر و افزایش کیفیت انجام آن باشید. تمرکز کردن برای بسیاری از افراد دشوار است، اما مهارتی است که می‌توانید آن را بیاموزید و تقویت کنید.

در این مقاله با چند روش برای افزایش تمرکز و متوقف نمودن چند وظیفگی آشنا می شوید.

بیشتر بخوانید: 31 راه برای رهایی سریع ذهن از افکار منفی

نوع و شدت عدم تمرکز هرکسی با دیگری متفاوت است. بهتر است همیشه علت اصلی نداشتن تمرکز خود را پیدا کنید. راه هایی که در ادامه به شما معرفی میکنیم برای هر کسی که کم توجهی و تمرکز ناکافی را تجربه میکند مفید است.

در موارد شدید عدم تمرکز توصیه میشود به متخصصان حوزه روانشناسی برای تشخیص و درمان مراجعه کنید. با راه های بالا بردن تمرکز آشنا شوید و از آن ها را در زندگی خود استفاده کنید.

برای افزایش تمرکز عواملی که حواستان را پرت می‌کنند را کاهش دهید.

تلویزیون را خاموش کنید، تلفن خود را دور از دسترس بگذارید و از حساب ایمیل خود خارج شوید، در صورت لزوم می توانید زمان مشخصی را برای برری ایمیل ها و پیام های دریافتی خود در نظر بگیرید. به مدت دو روز از عواملی که حواستان را پرت می‌کند دوری‌کنید، سپس متوجه می شوید که تمرکز شما به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است.

برای ساعت‌های اوج و افول انرژی خود در روز، برنامه داشته باشید.

مثلاً مهم‌ترین کارها و امور اصلی را در ساعاتی از روز که سرحال و پرانرژی هستید انجام داده و کارهای کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر را می‌توانید حتی در زمان استراحت نیز انجام دهید. ساعات طلایی روزتان که بیشترین انرژی را دارید صرف انجام کارها کوچک و کم‌اهمیت نکنید.

بیشتر بخوانید: افزایش سطح انرژی بدن با 7 روش

به افکارتان نظم دهید.

اگر حواستان مشغول انجام چند کار است برای چند ثانیه تمامی امور را متوقف نموده و با تمرکز به افکار خود نظم دهید، لیست کار ها را در ذهن خود با توجه به اهمیت اولیت بندی کنید.

کارهایی که ذهنتان را مشغول نگه داشته است، روی کاغذ بنویسید.

مشغله‌ها و یادداشت‌های ذهنی، وضعیت آشفته‌ای در ذهن ایجاد می‌کند و درنتیجه انرژی ذهنی شمارا از بین می‌برد. هر آنچه در ذهن شما است را روی کاغذ بیاورید یا آن را به‌صورت دیجیتالی ثبت کنید. در این صورت ذهن خود را از آشفتگی نجات می‌دهید.

بیشتر بخوانید: مدیریت زمان با چند راهکار ساده

مغز خود را برای افزایش تمرکز آموزش دهید.

هر مهارتی که برای افزایش تمرکز مفید است را بیاموزید و تمرین کنید. وقت خود را صرف تسلط بر آموزش توجه، ذهن آگاهی یا سایر انواع مهارت‌های ذهنی کنید. این‌ها روش‌های مناسبی برای رهایی از حواس‌پرتی و بهبود تمرکز است.

این مهارت ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خواندن کتاب و متن های طولانی
  • گوش دادن به حرف‌های دیگران
  • احساس بو های مختلف
  • مدیتیشن و ورزش‌هایی مانند یوگا
  • برنامه ریزی
  • تمرینات تفنسی
  • و…

مدیتیشن کنید.

انجام مدیتیشن اثر مستقیمی روی تمرکز شما در طول روز می گذارد تا جایی که می توانید اثر آن را در همان روز احساس کنید، اگر افزایش تمرکز برای شما اهمیت زیادی دارد حتما انجام مدیتیشن را در نظر بگیرید. اگر زمان کافی برای مدیتیشن ندارید یا نتوانسته اید عادت مدیتیشن را در خود ایجاد کنید، بی حرکت نشسته و چند نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق فشار خود را کاهش داده، ذهن را از افکار مزاحم آزاد نموده و تمرکز شما را افزاش می دهد.

با تمرین و تقویت تمرکز، کارهای خود را بهتر انجام می‌دهید، موفقیت بیشتری کسب کرده و احساس رضایت بیشتری خواهید کرد. در این صورت در مدت‌زمان لازم برای انجام فعالیت‌های خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

انسان هر کاری را می تواند انجام دهد، اگر هیچ کار دیگری انجام ندهد.

چارلز دیکنز

دانش، قدرت محسوب می شود به شرطی که بدانید به چه چیزهایی فکر نکنید.

رابرت لیند، جامعه شناس

بیشتر بخوانید

آیا احساس شکست می کنید؟ 10 نکته برای شروعی دوباره

صحرا

در انتظار چه هستید؟ پیشرفت همین حالا آغاز می‌شود

پدرام

۶ تمرین صبحگاهی برای حفظ انگیزه در طول روز

پدرام

20 تمرین برای داشتن تفکر مثبت‌، ذهنی قوی‌تر و شادتر

نفیسه محمدی

افراد موفق صبح خود را چگونه شروع می‌کنند؟

میهمان

افزایش امیدواری به آینده با ۱۰ روش

پدرام

ارسال دیدگاه