...
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
حافظه و یادگیری

یادگیری سریع یک زبان جدید با 8 روش کاربردی

یادگیری سریع یک زبان جدید

ایده یادگیری یک زبان جدید، به‌خصوص زمانی که می‌خواهید آن را از ابتدا و کامل یاد بگیرید، به نظر سخت می‌رسد. باید یک دستور زبان جدید یاد بگیرید، لغات واژگان آن را حفظ کنید و صحبت کردن و مکالمه به آن زبان را تمرین کنید. با این‌ حال دلیل شما برای یادگیری یک زبان جدید هرچه که باشد، احتمالاً می‌خواهید این کار را سریع‌تر به انجام برسانید.

در یادگیری یک زبان جدید نیازی به طی یک فرآیند آهسته یا خسته‌کننده نیست. به‌طوری‌که اگر استراتژی درستی را دنبال کنید، می‌توانید به‌سرعت یک زبان خارجی را یاد بگیرید. در ادامه 8 مرحله مهم را بیان می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید سریع‌تر ازآنچه تصور می‌کردید در مسیر تسلط بر زبان جدید موفق شوید. با چرا همراه باشید.

1. اهداف خود را از یادگیری زبان جدید تعیین کنید

اولین قدم برای یادگیری سریع یک زبان جدید ، تعیین اهدافتان از این یادگیری است. اگر اهدافی را تعیین نکنید، چگونه می‌توانید بدانید که می‌خواهید به چه چیزی برسید و چگونه می‌توانید میزان پیشرفت و موفقیت خود را بسنجید؟

هنگامی‌که با ایده یادگیری یک زبان جدید مواجه می‌شویم، ازآنجایی‌که کلمات بسیار زیادی برای یادگیری و روش‌های بسیار متفاوتی برای مطالعه وجود دارد، اکثر ما احساس ملالت و ترس می‌کنیم. تعیین اهداف تمرکز شما را محدود می‌کند و کارایی و سرعت عمل شما را بالا می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که اهداف درستی را تعیین می‌کنند، احتمال بیشتری برای موفقیت دارند.

2. کلمات “درست” را یاد بگیرید

زبان‌های مختلف دنیا از تعداد شگفت‌انگیزی کلمه تشکیل‌شده‌اند. برای مثال زبان انگلیسی بین 600000 تا 1 میلیون کلمه دارد. خوشبختانه، برای مهارت در یک زبان نیازی به یادگیری تمام لغات آن ندارید. این نکته را همیشه در نظر بگیرید: 100 کلمه برتر وجود دارند که حدود 50 درصد متون زبان انگلیسی را تشکیل می‌دهند و 1000 کلمه برتر حدود 90 درصد متون این زبان را تشکیل می‌دهند!

دومین قدم برای یادگیری سریع یک زبان جدید تمرکز روی کلمات مهم است. با تمرکز بر یادگیری این کلمات ابتدا می‌توانید زمان تلف‌شده را به حداقل برسانید و حجم اطلاعاتی را که درک می‌کنید به‌سرعت افزایش دهید.

3. هوشمندانه مطالعه کنید

هنگامی‌که در حال یادگیری لغات هستید از بهترین تکنیک‌های مطالعه استفاده کنید تا سرعت یادگیری خود را افزایش دهید.

به‌عنوان‌مثال، یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری لغات زبان جدید، استفاده از فلش کارت است. فلش کارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا روی کلمات تمرکز کنید و یادگیری خود را تقویت کنید. می‌توانید از فلش کارت‌های الکترونیکی و یا کاغذی استفاده کنید.

علاوه بر فلش کارت، برخی از روش‌های عالی دیگر برای ادغام و یادگیری کلمات جدید هم وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • تجسم و صداگذاری: کلمه‌ای را که یاد می‌گیرید در ذهن خود تجسم کنید و کلمه جدید را با صدای بلند بگویید. این به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را به هم متصل کنید و آن‌ها را به حافظه خود بسپارید.
  • ژست گرفتن: وقتی در حین یادگیری از اعمال فیزیکی استفاده می‌کنید، مغز بهتر یاد می‌گیرد. در یادگرفتن لغات جدید هم می‌توانید از این فرصت استفاده کنید؛ مثلاً اگر می‌خواهید کلمه آلمانی Schuh (کفش) را یاد بگیرید، این کلمه را درحالی‌که وانمود می‌کنید کفش به پا می‌کنید بگویید.
  • استفاده از اپلیکیشن: همچنین می‌توانید از اپلیکیشن های مختلف یادگیری لغات که بر روی گوشی‌های هوشمند و انواع کامپیوتر و تبلت قابل‌نصب‌اند نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چرا هیچوقت برای تغییر دیر نیست؟

4. در تمام طول روز و در هر محیطی از زبانی که میخواهید بیاموزید استفاده کنید

به‌عنوان یک مبتدی، تلاش برای استفاده از این زبان در تمام روز ممکن است طاقت‌فرسا به نظر برسد. اما آن‌قدرها هم دشوار نیست. راه‌های آسان و حتی سرگرم‌کننده زیادی وجود دارد که می‌توانید زبان را به بخشی از زندگی عادی خود تبدیل کنید و پروسه یادگیری یک زبان جدید را برای خودتان عادی کنید.

مثلاً اگر از روش فلش کارت برای یادگیری لغات استفاده می‌کنید فلش کارت‌ها را همه‌جا با خود ببرید و در طول رفت‌وآمد با قطار یا اتوبوس یا زمانی که منتظر ملاقات با یک دوست هستید، آن‌ها را مطالعه کنید.

5. خودتان را در موقعیت‌هایی قرار دهید که یادگیری یک زبان جدید را در شما تحریک می‌کنند

برخی از بهترین یادگیری‌ها در موقعیت‌های واقعی و طبیعی زندگی اتفاق می‌افتد. به‌ویژه زمانی که چاره‌ای جز استفاده از یک زبان خارجی ندارید. مثلاً خودتان را در محیطی قرار دهید که همه با زبانی که شما در حال یادگیری آن هستید صحبت می‌کنند. و یا مثلاً از دوستانتان که مسلط به این زبان هستند بخواهید که گاهی اوقات لحظاتی را فقط با این زبان با شما در ارتباط باشند.

همچنین می‌توانید از کلاس‌هایی که به همین منظور طراحی‌شده و یا سایتهایی که به‌صورت آنلاین می‌توانند افرادی را به شما معرفی کنند که به زبانی صحبت می‌کنند که در حال آموختن آن هستید. اگرچه چنین موقعیت‌هایی می‌توانند سخت و ناراحت‌کننده باشند، اما انگیزه زیادی برای یادگیری ایجاد می‌کنند.

6. در مورد فرهنگ زبانی جدیدی که در حال یادگرفتن آن هستید هم اطلاعاتی بیاموزید

درک یک زبان چیزی بیشتر از درک کلمات در یک صفحه است. یادگیری در مورد فرهنگ و تاریخ مرتبط با این کلمات و مردمی که به این زبان صحبت می‌کنند نیز مهم است.

دانستن چیزی در مورد تاریخ یک کشور یا فرهنگ، رویدادهای جاری، باورهای مذهبی و آداب‌ورسوم رایج آن می‌تواند به شما کمک کند تا چیزهای زیادی در مورد آنچه مردم می‌گویند و انجام می‌دهند درک کنید.

محققان دریافته‌اند که کودکان زمانی که فرهنگ و زمینه‌های موجود در پشت واژگان و مطالبی را که می‌خوانند درک کنند، خواندن به زبان دوم را بهتر یاد می‌گیرند.

7. یادگیری خود را در معرض آزمون و امتحان قرار دهید

شرکت در آزمون ها یک راه عالی برای ایجاد انگیزه در خود برای یادگیری سریع یک زبان جدید است.

سعی کنید یادگیری خود را به‌طور منظم و به روش‌های ساده و مختلف آزمایش کنید. اگر از یک کتاب آموزش زبان استفاده می‌کنید، تست‌های تمرینی را بزنید یا تمرین‌های انتهای هر فصل را کامل کنید. همچنین می‌توانید بازی‌های آنلاین انجام دهید یا در آزمون‌های آنلاین شرکت کنید. آزمون‌های آنلاین تمرینی را می‌توان تقریباً به هر زبانی ازجمله فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی و آلمانی پیدا کرد.

برنامه‌ریزی برای شرکت در یک آزمون استاندارد چند ماه تا یک سال پس از شروع یادگیری یک زبان جدید نیز می‌تواند انگیزه شما را حفظ کند و ارزیابی نتایج می‌تواند به شما کمک کند تا میزان یادگیری و موفقیت خود را بسنجید.

8. یادگیری زبان را برای خود لذت‌بخش کنید

ما زمانی که لذت می‌بریم بهتر یاد می‌گیریم، پس فراموش نکنید که یادگیری زبان را برای خود سرگرم‌کننده کنید.

بازی کردن یک راه عالی برای سرگرمی در حین یادگیری است. بازی‌ها از رقابت طبیعی ما بهره می‌برند و می‌توانند به ما کمک کنند مهارت‌های زبانی را حتی زمانی که احساس خستگی می‌کنیم تمرین کنیم. همچنین می‌توانید یادگیری خود را بر روی چیزهایی متمرکز کنید که برایتان جالب است، مانند یک سرگرمی موردعلاقه.

برای مثال اگر دوست دارید خیاطی کنید، کلمات مربوط به خیاطی را به زبان در حال یادگیری خود مطالعه کنید، فیلم‌های آموزشی خیاطی را تماشا کنید و با خیاطانی صحبت کنید که به زبان موردنظر شما صحبت می‌کنند.

درنهایت، دوستانی پیدا کنید که به زبان جدید شما صحبت می‌کنند یا علاقه‌مند به یادگیری آن هستند. رویدادها و مکالمات اجتماعی در زندگی واقعی چیزی است که یادگیری زبان را سرگرم‌کننده و ارزشمند می‌کند.

بیشتر بخوانید: ایجاد تغییرات مثبت در زندگی با مثبت اندیشی


بیشتر بخوانید

چگونه هوشمندانه مطالعه کنیم: 20 روش علمی برای یادگیری سریع

صحرا

چرا باید انگلیسی یاد بگیریم؟ مزایای دانستن زبان انگلیسی

صحرا

ارسال دیدگاه