...
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
مثبت اندیشی

پرورش وتقویت ذهنیت رشد با چند راهکار ساده

ذهنیت رشد محور

تاکتیک‌های ذهنیت رشد به شما کمک می‌کند تا پیشرفت کنید و توانایی انتقادپذیری خود را بهبود ببخشید. اصلاً آیا می‌توان طرز فکر و ذهنیت خود را تغییر داد؟ آیا می‌شود فقط با تغییر افکار خود، احساس خود را نیز بهبود ببخشید؟

بله، این امکان وجود دارد که طرز فکر خود را تغییر دهید، و اتخاذ یک طرز فکر برای ذهنیت رشددر واقع می تواند به بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی شما کمک کند. ذهنیت رشد، بر خلاف ذهنیت ثابت، این باور است که توانایی ها و هوش شما را می‌توان با فداکاری و سخت کوشی توسعه داد. دیدگاه ذهنیت رشد می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی شما تأثیر مثبت بگذارد، از جمله نحوه برخورد شما با چالش‌ها، درس گرفتن از شکست‌ها و در نهایت افزایش توانایی های تفکر انتقادی شما.

مغز شما انعطاف پذیر است و به‌طور مداوم تنظیم می‌شود. این قابلیت انعطاف پذیری مغز، توانایی یادگیری و سازگاری در طول زندگی را به شما می‌دهد؛ اما گاهی اوقات، الگوهای فکری بهتر باعث می‌شوند که شما احساسات بهتری داشته باشید.

ذهنیت ثابت

در طول زندگی، افراد زیادی احتمالاً در مورد توانایی‌های شما اظهارنظر کرده‌اند. مثلاً والدینتان به شما گفته‌اند که شما باهوش هستید، معلمتان شما را در ریاضیات خوب می‌داند و یا ممکن است رئیستان شما را سخت‌کوش بنامد.

باگذشت زمان، این پیام‌ها می‌توانند دید و ذهنیت شما را از خودتان شکل دهد. مردم شما را باهوش صدا می‌کنند، بنابراین شما باید باهوش باشید. مردم شما را سخت‌کوش خطاب می‌کنند پس شما نیز سعی می‌کنید همیشه سخت‌کوش باشید. سرانجام با این ذهنیتی که از خوددارید به زندگی ادامه می‌دهید و بارها و بارها با چالش‌ها و مشکلات و حتی انتقادات فراوانی مواجه می‌شوید. در برخورد با تمام این چالش‌ها چون ذهنیت ثابتی از خود دارید اشتباهات و مشکلات عملکردی خود را به‌عنوان یک نقص شخصی یا فقدان توانایی تفسیر می‌کنید و دچار انواعی از برداشت‌ها و احساسات منفی می‌شوید ازجمله:

  • احساسات منفی
  • عدم اعتمادبه‌نفس
  • سرزنش دیگران و خود
  • سریع تسلیم شدن
  • اجتناب از چالش‌ها در آینده

اما خوشبختانه لازم نیست که ذهنیت شما در طول زندگی ثابت بماند. در ادامه خواهید دید که با تغییر ذهنیت خودتان و داشتن یک ذهنیت رشد یافته، چگونه می‌توانید کیفیت زندگی و احساسات خود را بهبود ببخشید.

ذهنیت رشد

وارد ذهنیت رشد شوید. افرادی که دارای این چشم‌انداز هستند می‌فهمند که آن‌ها می‌توانند توانایی‌های خود را توسعه دهند و آن‌ها را با شرایط مختلف سازگار کنند. آن‌ها می‌دانند که نه‌تنها اشتباهات اجتناب‌ناپذیر هستند بلکه خطاها به آن‌ها کمک می‌کنند که سریع‌تر به راه‌حل و موفقیت برسند.

مؤلفه‌های ذهنیت رشد

  • تلاش برای رسیدن به اهداف
  • فرصت‌های یادگیری از اشتباهات
  • چالش‌های جدید
  • بازخورد سازنده
  • انعطاف‌پذیری در برابر عقب‌نشینی‌ها و شکست‌ها

یک ذهن رشد یافته با سلامت جسمی و روانی ارتباط دارد و یک پیش‌بینی کننده قوی برای موفقیت است. دانش آموزان با توانایی ذهنیت رشد به‌طور کامل‌تری با مدرسه درگیر می‌شوند و باگذشت زمان نمرات بهتری می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: چطور بدون انجام هیچ کاری موفق شویم؟

برای ذهنیت رشد چه کارهایی باید انجام داد؟

دفعه دیگر که با یک چالش روبرو شدید، سعی کنید از این روش‌های ذهنیت رشد استفاده کنید.

  1. درک کنید که مغز شما مانند یک عضله است که ورزش منظم ذهنی باعث تقویت آن می‌شود. چالش‌های جدیدی به مغز خود ارائه دهید. دانش جدید را به آن خورانده و مدت‌زمان بیشتری را تمرکز کنید. این تمرینات اتصالات جدید و متراکم‌تری از سلول‌های عصبی ایجاد می‌کند که باعث افزایش قدرت مغز شما می‌شود. از خود بپرسید که آیا چالش‌ها را یک فرصت یا یک تهدید می‌دانید؟
  2. اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید و زمان‌هایی را به یاد بیاورید که چیزی را با موفقیت یاد گرفته‌اید و درک خود را افزایش داده‌اید. موفقیت‌هایتان را برای خودتان دوره و یادآوری کنید. این امر به رشد ذهن شما کمک شایانی می‌کند.
  3. تجویز یک راه‌حل را امتحان کنید. یک چالش را در نظر بگیرید مثل انجام یک ورزش، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و یا انجام یک پروژه کاری. تصور کنید نامه‌ای به شخصی می‌نویسید که با همان مسئله دست‌وپنجه نرم می‌کند. چه پیشنهاداتی برای او دارید؟ توضیح اینکه چگونه یک شخص دیگر می‌تواند این چالش را انجام دهد به شما نیز کمک می‌کند که راه‌حل‌های لازم را به دست بیاورید.

سعی کنید برای شروع یک ذهنیت رشد، هرکدام از این افکار را در خود برانگیزید.

اگر دررسیدن به یک هدف 100 درصد موفق نبودید، با خود بگویید: “دفعه دیگر که این کار را انجام می‌دهم روش دیگری را امتحان می‌کنم و آنچه را که در مرحله اول آموختم اعمال می‌کنم”. پس از دستیابی به موفقیت در هدف یا عملی، از خود بپرسید که برای تحقق آن چه‌کاری انجام داده‌اید؟ روند موفقیت خود را دوره کنید و به خاطر بسپارید.

تطابق با ذهنیت رشد، مقاومت بیشتری در برابر چالش‌ها و نتایج بهتری در طول زندگی به شما می‌دهد؛ بنابراین برخی از فرصت‌های جدید در زندگی خود را بپذیرید و سپس از آن‌ها یاد بگیرید و رشد کنید.

ذهنیت رشد

در ادامه چند تاکتیک برای تقویت ذهنیت رشد و بهبود مهارت های تفکر انتقادی آورده شده است:

چالش ها را در آغوش بگیرید:

به چالش ها به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد نگاه کنید. به جای اجتناب از مشکلات، آنها را با این باور روبرو کنید که می‌توانید مهارت‌ها و بینش های جدیدی را توسعه دهید.

از انتقاد بیاموزید:

به بازخورد به عنوان ورودی سازنده نگاه کنید تا یک حمله شخصی. انتقاد را به طور عینی تجزیه و تحلیل کنید و از آن برای شناسایی زمینه‌های بهبود استفاده کنید.

در مواجهه با شکست ها پافشاری کنید:

بدانید که شکست‌ها بخشی از فرآیند یادگیری هستند. به جای تسلیم شدن، استقامت کنید و از تجربه‌ها درس بگیرید.

پرورش کنجکاوی:

پرورش علاقه واقعی به یادگیری و کشف ایده‌های جدید. سوال بپرسید، به دنبال اطلاعات باشید و در مورد دنیای اطرافتان کنجکاو بمانید. با خود فکر کنید که من کنجکاو هستم که یاد بگیرم اگر این چالش را امتحان کنم به یادگیری‌های من افزوده می‌شود. این باعث می‌شود که شما روی نتیجه یا انتظار خاصی تمرکز نکنید.

عشق به یادگیری را توسعه دهید:

اشتیاق به کسب دانش و مهارت را در خود پرورش دهید. این می تواند به بهبود مستمر و درک عمیق تر موضوعات مختلف منجر شود.

تغییر گفتگوی منفی با خود:

مراقب افکار منفی و باورهای خود محدود کننده باشید. آنها را به چالش بکشید و آنها را در دیدگاه های مثبت تر و رشد محور قرار دهید.

تلاش را جشن بگیرید، نه فقط نتایج:

تلاش های خود را تأیید کنید و به آنها پاداش دهید، نه فقط نتایج نهایی را. بدانید که فرآیند یادگیری و تلاش به خودی خود ارزشمند است.

اطراف خود را با افراد دارای فکر رشد احاطه کنید:

با افرادی که ذهنیت رشد دارند تعامل داشته باشید. نگرش و رویکرد مثبت آنها به چالش ها می تواند بر طرز فکر شما تأثیر بگذارد و ذهنی رشد محور برای شما به ارمغان بیاورد.

سخن پایانی

در مورد بهبود احساس شما با تغییر افکارتان، مفهوم بازسازی شناختی نشان می‌دهد که تغییر الگوهای افکار منفی می‌تواند بر احساسات و رفتارها تأثیر مثبت بگذارد. با به چالش کشیدن آگاهانه و اصلاح مجدد افکار منفی، افراد می‌توانند خلق و خوی بهبود یافته و بهزیستی کلی را تجربه کنند. این فرآیند ممکن است شامل شناسایی افکار غیرمنطقی یا غیرمفید، زیر سوال بردن اعتبار آنها و جایگزینی آنها با جایگزین های متعادل تر و مثبت باشد.

توجه به این نکته مهم است که تغییر طرز فکر یا الگوهای فکری یک فرآیند تدریجی است که نیازمند تلاش مداوم و تأمل در خود است. ممکن است کمک گرفتن از مربیان، مربیان یا درمانگرانی که می توانند راهنمایی و بازخورد را در حین کار در جهت توسعه ذهنیت رشد و تقویت مهارت های تفکر انتقادی ارائه دهند، مفید باشد. با ذهنیت رشد خود به آرامش درونی و پیشرفت و موفقیت دست یابید.


بیشتر بخوانید

چگونه در موقعیت های منفی و سخت ترین شرایط مثبت بمانیم؟

پدرام

ایجاد تغییرات مثبت در زندگی با مثبت اندیشی

پدرام

مشکلات موقتی هستند

میهمان

چگونه انسان شادتری باشم؟ اهمیت شادی در زندگی

نفیسه محمدی

چرا باید مثبت فکر کنیم؟ 5 دلیل برای داشتن تفکر مثبت

admin

8 استراتژی برای اینکه مثبت اندیشی خود را هر روز ارتقا دهید

پدرام

ارسال دیدگاه