...
پنجشنبه 9 فروردین 1403
سلامتی

با ترک سیگار چه اتفاقی برای پوست شما می افتد؟ اثرات ترک سیگار بر پوست

تاثیرات ترک سیگار بر پوست

سیگار می‌تواند باعث طیف وسیعی از مشکلات پوستی، از چین و چروک‌های زودرس گرفته تا تغییر رنگ، باشد. اما ترک سیگار می‌تواند به به حداقل رساندن و حتی معکوس کردن برخی از این اثرات کمک کند.

سیگار می تواند باعث مشکلات جدی سلامتی مانند سرطان و بیماری قلبی شود. همچنین می تواند بر ظاهر شما – از جمله پوستتان تأثیر بگذارد.

سیگار کشیدن باعث باریک شدن رگ های خونی شما می شود. و جریان اکسیژن و رسیدن مواد مغذی به پوست را کاهش می دهد. مقاله تحقیقاتی معتبری نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشند، فیبرهای کلاژن و الاستین کمتری دارند. این دو پروتئین‌های کلیدی برای سلامت و استحکام پوست هستند.

در همین حال، دود تنباکو و توتون با رنگدانه‌هایی مرتبط است که می‌تواند رنگ پوست شما را خاکستری، قرمز یا زرد نشان دهد.

علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد لکه های ناشی از افزایش سن و چین و چروک های زودرس شود. همچنین و شرایط پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما را بدتر کند.

اما با ترک سیگار چه اتفاقی برای پوست شما می افتد ؟

اثرات ترک سیگار بر پوست

ترک سیگار تقریباً برای تمام اندام‌های بدن مفید است. اما یکی از بارز ترین تاثیرات ترک سیگار بر پوست بدن است.

ترک سیگار پوست و رنگدانه های پوست را بهبود می بخشد

طبق تحقیقات سال 2012، ترک سیگار می تواند لکه‌های پیری، قرمزی و سایر علائم تغییر رنگ را کاهش دهد.

یک منبع مورد اعتماد در سال 2013 این یافته را تکرار کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که قرمزی پوست و لک شدن پوست در اثر مصرف تنباکو پس از ترک سیگار به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

ترک سیگار علائم پیری را کاهش می دهد

یک مطالعه در سال 2010 به این نتیجه رسید که ترک سیگار منجر به کاهش 13 ساله سن بیولوژیکی شرکت کنندگان شد. محققان این عدد را بر اساس عواملی مانند روشنایی پوست، صافی، خاصیت ارتجاعی و رنگ آمیزی قرار دادند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل چگونگی تأثیر ترک سیگار بر چین و چروک های پوست مورد نیاز است.

ترک سیگار تولید کلاژن را بازیابی می کند

سیگار تولید کلاژن را مختل می‌کند، اما این روند ممکن است پس از ترک سیگار دوباره بازسازی شود. محققان دریافتند که ترک سیگار منجر به فعال شدن مجدد تولید کلاژن در بدن می شود.

چه زمانی تاثیرات ترک سیگار بر پوست قابل مشاهده است؟

علائم لکه های پیری و هایپرپیگمانتاسیون می تواند در عرض یک ماه پس از ترک سیگار کاهش یابد. یک مطالعه کوچک در سال 2013 نشان داد که تغییرات رنگ پوست ناشی از سیگار کشیدن حدود 4 تا 12 هفته پس از ترک سیگار شروع به معکوس می کند.

به یاد داشته باشید: مدت زمانی که طول می کشد تا متوجه مزایا شوید ممکن است متفاوت باشد. اما احتمالاً می توانید انتظار بهبودی در یک ماه را داشته باشید.

نکاتی برای بازسازی پوست شما

علاوه بر ترک سیگار ، مراحل دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای بازگرداندن پوست خود انجام دهید . از جمله:

  • حفظ یک رژیم متعادل. یک رژیم غذایی سالم و متعادل پر از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری می تواند به تقویت و محافظت از پوست کمک کند. آب آشامیدنی همچنین می تواند به پوست کمک کند تا سالم و هیدراته شود. قطع مصرف الکل همچنین علائم و کم آبی را به حداقل می رساند.
  • ورزش کافی تمرینات هوازی معمولی می‌تواند ترکیب پوست را بهبود بخشد. لایه های داخلی پوست را ضخیم کند و ظاهری حجیم به آن بدهد.
  • خوب خوابیدن. مانند بقیه اندامها، پوست شما هنگام خواب خود را بازسازی می کند. هنگامی که به اندازه کافی بخوابید، به بدن خود زمان زیادی برای تقویت جریان خون و تولید کلاژن می‌دهید. این می تواند به کاهش علائم چین و چروک و فشار خون کمک کند.
  • استفاده از ضد آفتاب استفاده از SPF، حتی زمانی که هوا ابری است، از پوست شما در برابر آسیب نور محافظت می کند. یک مطالعه کوچک در سال 2016 حتی نشان می دهد که استفاده منظم از کرم ضد آفتاب می تواند علائم پیری نوری را معکوس کند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.
  • حفظ یک برنامه منظم مراقبت از پوست. شستن، مرطوب کردن و مراقبت از پوست می تواند کمک زیادی به حفظ سلامت و آبرسانی آن کند. اگر در مورد روتین مراقبت از پوست مناسب خود مطمئن نیستید، با یک متخصص پوست صحبت کنید.
  • استفاده از محصولات فرموله شده برای ترمیم پوست. محصولات زیادی وجود دارند که می توانند به رفع علائم آسیب ناشی از سیگار کمک کنند. به عنوان مثال، سرم های ویتامین C می توانند چین و چروک ها را کاهش داده و پوست را روشن کنند. در همین حال، نیاسینامید می تواند به روشن شدن ظاهر پرپیگمانتاسیون و لکه های پیری کمک کند. رتینول همچنین برای مبارزه با چین و چروک بسیار موثر است.
  • دریافت درمان های داخل مطب که نگرانی های شما را برطرف می‌کند. درمان های درماتولوژی و زیبایی زیادی در مطب وجود دارد. مانند میکرونیدلینگ، پرکننده های پوستی و درمان های لیزری که می توانند به بهبود بافت پوست و کاهش تغییر رنگ کمک کنند.

بیشتر بخوانید: چقدر از کرم ضد آفتاب باید استفاده کنیم؟ نحوه صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

تاثیرات ترک سیگار بر پوست

پاسخ به بعضی سوالات شما در رابطه با تاثیرات سیگار بر پوست

سوال: آیا ترک سیگار تاثیری روی پوست دارد؟

پاسخ: بله، ترک سیگار می تواند تاثیر مثبت قابل توجهی بر روی پوست داشته باشد. سیگار از طرق مختلفی به پوست آسیب می رساند، از جمله کاهش جریان خون، کاهش تولید کلاژن و افزایش تجزیه الاستین که منجر به چین و چروک و افتادگی پوست می شود.
هنگامی که سیگار را ترک می کنید، بدن شما شروع به التیام خود می کند. در عرض چند روز، جریان خون به پوست بهبود می یابد و پوست شروع به دریافت اکسیژن و مواد مغذی بیشتری می کند. این می تواند ظاهری سالم تر و جوان تر داشته باشد. با گذشت زمان، تولید کلاژن می تواند افزایش یابد، که می تواند به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک کمک کند و تجزیه الاستین می تواند کند شود.
ترک سیگار نیز می تواند به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند. سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی، نوعی سرطان پوست را افزایش دهد. ترک سیگار این خطر و همچنین خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان را کاهش می دهد.
به طور کلی، ترک سیگار می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت و ظاهر پوست داشته باشد. ممکن است زمان ببرد تا پوست به طور کامل بهبود یابد، اما فواید آن ارزش آن را دارد.

سوال: چه مدت طول می کشد تا پوست پس از ترک سیگار بهبود یابد؟

پاسخ: جدول زمانی بهبود پوست می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی، بهبود در سلامت پوست طی چند هفته تا چند ماه پس از ترک سیگار قابل مشاهده است. جریان خون به پوست بلافاصله پس از ترک سیگار افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به روشن‌تر شدن چهره و ظاهری جوان‌تر شود. با گذشت زمان، بافت و خاصیت ارتجاعی پوست می تواند با افزایش تولید کلاژن و کاهش سرعت تجزیه الاستین بهبود یابد.

سوال: آیا ترک سیگار می تواند به کاهش آکنه کمک کند؟

پاسخ: بله، ترک سیگار می تواند به کاهش آکنه کمک کند. سیگار کشیدن می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد که می تواند به ایجاد آکنه کمک کند. نیکوتین همچنین می تواند رگ های خونی را منقبض کند که می تواند میزان اکسیژن و مواد مغذی را که به پوست می رسد محدود کند. ترک سیگار می تواند به کاهش التهاب و بهبود جریان خون در پوست کمک کند، که می تواند منجر به کاهش آکنه شود.

سوال: آیا ترک سیگار می تواند علائم پیری پوست را معکوس کند؟

پاسخ: ترک سیگار می تواند به رفع برخی از علائم پیری روی پوست مانند خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست کمک کند. سیگار کشیدن به کلاژن و الاستین آسیب می رساند که مسئول محکم و الاستیک نگه داشتن پوست هستند. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، بدن شما شروع به ترمیم این آسیب می کند و تولید کلاژن می تواند افزایش یابد در حالی که تجزیه الاستین کند می شود. این می تواند به مرور زمان به ظاهری جوان تر منجر شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که ترک سیگار تمام علائم پیری پوست را به طور کامل از بین نمی برد و عوامل دیگری مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ژنتیک نیز می توانند در ظاهر پوست نقش داشته باشند.

سخن پایانی

سیگار می تواند به مرور زمان به پوست شما آسیب برساند. همچنین باعث ایجاد لکه های پیری، چین و چروک های زودرس، تغییر رنگ و ضخیم شدن پوست شود. همچنین می تواند علائم بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را بدتر کند.

اما با ترک سیگار چه اتفاقی برای پوست شما می‌افتد ؟ ترک سیگار می تواند برخی از آسیب ها را جبران کند. توقف این عادت می تواند تولید کلاژن را بازگرداند، علائم قرمزی و هایپرپیگمانتاسیون را کاهش دهد و چین و چروک های پوست را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید

بهترین نحوه خوابیدن برای یک استراحت عمیق چیست؟

صحرا

چگونه سریع بخوابیم؟ بهترین روش‌های مدیتیشن برای خوابیدن در کمتر از 10 دقیقه

صحرا

روانشناسی خودشیفته‌ها

صحرا

همه چیز درباره مصونیت جمعی در برابر ویروس کرونا

نفیسه محمدی

روش‌های استفاده از کراتین برای درمان مو و معرفی 10 ماده غذایی حاوی کراتین

صحرا

اگر نخوابیم چه می شود؟ بررسی عوارض بی خوابی

صحرا

ارسال دیدگاه