...
شنبه 26 خرداد 1403
سلامتی

بهترین نحوه خوابیدن برای یک استراحت عمیق چیست؟

بهترین نحوه خوابیدن

بهترین نحوه خوابیدن برای یک استراحت عمیق و خوابی راحت چیست؟ جواب این است که کاملا بستگی دارد. خوابیدن به پشت، پهلو یا شکم، در هر حالتی که می‌خوابید، احتمالاً برای شما به اندازه چپ دست یا راست دست بودن احساسی طبیعی به همراه دارد. اما همه حالت های خوابیدن‌ تاثیرات یکسانی ندارند. در واقع، نحوه خوابیدن شما یکی از عوامل متعددی است که بر نوع تختی که باید بخرید تأثیر می‌گذارد. کسانی که به شکم می‌خوابند به یک تشک محکم و حمایت‌کننده برای کمک به هم‌ترازی ستون فقرات نیاز دارند، در حالی که افراد دیگر که به پشت می‌خوابند بهتر است از تشک‌های نرم تر استفاده کنند.

اما اگر نحوه خوابیدن شما بر نحوه خواب شما تأثیر می‌گذارد، آیا به این معنی است که یک حالت خواب بهتر از بقیه است؟ پس بهترین نحوه خوابیدن چیست؟ حالت خوابیدن شما می‌تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد یا آن را کاملا از بین ببرد. برخی از پوزیشن های خوابیدن برای اطمینان از داشتن یک استراحت خوب در شب بهتر است. اما بهترین نحوه خوابیدن برای شما لزوما بهترین حالت برای شخص دیگری نیست. این به چند عامل بستگی دارد، مانند اینکه آیا شما خروپف می‌کنید یا نه، آیا شرایط پزشکی خاضی دارید یا کمردرد یا درد لگن دارید یا نه.

مهم است که به غرایز خود اعتماد کنید. اگر در طول شب از خواب بیدار می‌شوید، زیاد می‌چرخید یا با خروپف شریک زندگی‌تان را آزار می‌دهید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که حالت خوابیدن خود را عوض کنید و پوزیشن دیگری را امتحان کنید.

از طریق تحقیقات دریافتند افرادی که در حالت ها و پوزیشن های خاصی می‌خوابند، به طور کلی کیفیت خواب بهتری را گزارش می‌کنند. از آنجایی که ترجیحات شخصی و نگرانی های سلامتی عامل بزرگی هستند، مهم است که در مورد حالت خاص خوابیدن خود با پزشکتان مشورت کنید.

درباره فواید حالت های خوابیدن مختلف و چگونگی تأثیر آنها بر مسائل مختلف خواب و نگرانی های سلامتی بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای داشتن خواب بهتر شبانه

حالت خوابیدن به پهلو

خروپف می تواند یک مسئله بزرگ برای خوابیدن شما باشد، به خصوص اگر با شریک زندگی خود بخوابید. اگرچه به خودی خود یک نگرانی پزشکی نیست، اما خروپف یکی از نشانه‌های این است که شما ممکن است آپنه خواب داشته باشید. یک وضعیت پزشکی جدی که باعث می‌شود در خواب برای چند لحظه نفس نکشید.

یکی از بهترین حالت های خوابیدن برای کسانی که خروپف می‌کنند یا آپنه خواب دارند، خوابیدن به پهلو است. در حالی که بسیاری از افراد راحت‌تر به پشت خود می‌خوابند، افرادی که به پهلو می‌خوابند کمتر خروپف می‌کنند، بنابراین معمولاً برای کسانی که خروپف می‌کنند خوابیدن به پهلو توصیه می‌شود.

خواه خروپف کنید یا نه، خوابیدن به پهلو برای اکثر افراد ترجیح اصلی است. اگر از رفلاکس اسید معده، سوزش سر دل یا سوء هاضمه در شب رنج می‌برید، به طور خاص خوابیدن به پهلوی چپ توصیه می‌شود. اگر در هنگام خوابیدن به پهلو دچار کمردرد یا درد مفصل ران هستید، می‌توانید برای کاهش فشار، یک بالش بین پاها یا زانوهای خود قرار دهید.

حالت خوابیدن روی شکم

اگر آپنه خواب دارید، خوابیدن روی شکم بهتر از خوابیدن به پشت است، زیرا همچنان به مجاری تنفسی شما اجازه می‌دهد باز بمانند و به شما کمک می‌کند بهتر نفس بکشید. این در مورد خروپف نیز صادق است زیرا باز نگه داشتن راه های هوایی تا حد امکان می‌تواند به این مشکل کمک کند.

نکته منفی خوابیدن روی شکم این است که اگر گردن درد یا کمردرد دارید، می تواند آن را بدتر کند. این به این دلیل است که خوابیدن روی شکم می‌تواند باعث شود که گردن شما در یک زاویه نامناسب قرار بگیرد. همچنین خوابیدن روی شکم، پشت شما را از حالت خنثی به حالتی که قوس بیشتری دارد، می برد که می‌تواند کمردرد را تشدید کند. اگر روی شکم می خوابید و مشکلی ندارید، نگران تغییر وضعیت خود نباشید.

حالت خوابیدن به پشت

اگر کمردرد یا آپنه خواب دارید، خوابیدن به پشت ایده خوبی نیست. به خصوص اگر خروپف می‌کنید یا آپنه خواب دارید. هنگامی که به پشت می خوابید، راه هوایی شما می‌تواند راحت تر بسته شود، زیرا از جلو به عقب انعطاف بیشتری دارد تا پهلو به پهلو.

اما اگر آپنه خواب ندارید، خوابیدن به پشت فواید زیادی دارد. خوابیدن به پشت برای ستون فقرات مفید است زیرا وزن شما در این حالت متمرکزتر و به طور مساوی توزیع می‌شود. اگر رفلاکس اسید معده دارید، خوابیدن به پشت مفید است، زیرا رو به بالا هستید و کمتر دچار سوء هاضمه می شوید.


بیشتر بخوانید

کنترل استرس روزانه با 7 عادت ساده و موثر

صحرا

افزایش سروتونین به صورت طبیعی و بدون دارو با 10 روش کاربردی

صحرا

بهترین روش ها برای تقویت عضلات در سنین بالا

صحرا

آیا گروه خونی شما بر سلامت قلب شما تأثیر دارد؟

صحرا

مقاومت در برابر وسوسه سیگار کشیدن با 10 روش کاربردی

نفیسه محمدی

جلوگیری از خماری بعداز مصرف ملاتونین و معرفی 3 مکمل جایگزین ملاتونین

صحرا

ارسال دیدگاه