رهبران موفق میتوانند ارتباط معناداری با دیگران برقرار کنند. بهبود مهارتهای ارتباطی یکی از اصول مهم تبدیل شدن به رهبر و مدیری تاثیر گذاراست. چه در زمینه کاری شما و چه در اجتماع داشتن مهارتهای ارتباطی سالم و روشن به شما کمک میکند تا بتوانید منظور و مفهوم خود را بهتر منتقل کنید. همچنین دوستان بیشتری پیدا کنید و در محیط کار یک فرد تاثیرگذار تر باشید. استیو جابز کارمندان خود را به تلاش برای تولید محصولات سختافزاری عالی متقاعد کرده است. جک ولچ مربیگری تیم ارشد GE را تا سطوح عالی بر عهده دارد و همچنین مدیران والایی در سطج جهان وجود دارند که در کار خود بهتریناند. همه این رهبران و مدیران دارای مهارتهای برجسته رهبری و مدیریت هستند که نیازمند آن داشتن سطح بالایی از مهارتهای ارتباطی است.
در این مقاله از چرا 14 روش وجود دارد که میتوانید مهارتهای ارتباطی خود را بهبود بخشید تا به یک رهبر تأثیرگذارتر تبدیل شوید.
1. اصول ارتباط غیرکلامی را بیاموزید.
نتایج یک مطالعه نشان داد که ارتباط غیرکلامی 55 درصد از درک مخاطب از سخنرانی را تشکیل میدهد. این بدان معناست که اکثر صحبتهای شما نه از طریق کلمات بلکه از طریق نشانههای فیزیکی و بدنی منتقل میشود.
برای برقراری ارتباط واضح و مطمئن، از وضعیت بدنی مناسب استفاده کنید. از خم شدن، جمعکردن بازوها و کوچکتر نشان دادن اندازه بدن خودداری كنید. در عوض، فضایی که به شما داده میشود را پرکنید، تماس چشمی خود را حفظ کنید و (در صورت لزوم) در فضا حرکت کنید و قدم بزنید.
2. استفاده از ابزار کمکی در ارائه را محدود کنید.
استیو جابز قانونی را در اپل وضع کرد که تمام ارائههای پاورپوینت را ممنوع کرد. به همین ترتیب، شریل سندبرگ ممنوعیت پاورپوینت را در فیس بوک وضع کرد. هر دو رهبر فهمیدند که ارائه پاورپوینت میتواند مانع برقراری ارتباط شود.
آمادهباشید تا با استفاده از کلمات، داستانسرایی جذاب و نشانههای غیرکلامی ارتباط خود را با مخاطب برقرار کنید. از استفاده وسایل کمکی بصری خودداری کنید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.
3. بازخورد صادقانه بخواهید.
همانند بیشتر مهارتهای رهبری، دریافت بازخورد صادقانه از همتایان، مدیران و اعضای تیم شما اهمیت بالایی دارد. اگر مرتباً بازخورد میگیرید، دیگران به شما کمک میکنند تا زمینههایی را برای بهبود کیفیت مدیریت خود پیدا کنید و در غیر این صورت توفیقی حاصل نمیکنید.
4. برای افزایش مهارتهای ارتباطی مخاطب را درگیر کنید.
صرفنظر از میزان جذابیت گوینده، همه مخاطبان دامنه توجه محدودی دارند. برای تبدیلشدن به یک ارتباط مؤثرتر، ارائهها و بحثها را تعاملی کنید.
از مخاطب سؤال بپرسید، مردم و هم تیمی هایتان را تشویق کنید که افکار خود را در یک جلسه بیان کنند و در بحث مشارکت داشته باشند.
5. با نکات کلیدی بحث را شروع کرده و پایان دهید.
ارتباطات شفاف از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. برای اطمینان از اینکه مخاطب مطالب کلیدی ارائه را میفهمد، در شروع و پایان نکات کلیدی را تکرار کنید. این امر همچنین میتواند با ارائه یک فهرست به حاضران که شامل نکات کلیدی است که مخاطبان باید در طول سخنرانی در نظر بگیرند، محقق شود.
6. از روش PIP (هدف، اهمیت و پیشنمایش) استفاده کنید.
یک چارچوب مشترک که توسط کارشناسان بازرگانی مانند مک کینزی استفاده میشود، رویکرد هدف، اهمیت و پیشنمایش (PIP) بحث است. پیرو این رویکرد، سخنران ابتدا هدف از ارائه را بیان میکند و سپس با مرور پیامدها و نتایج احتمالی، دلیل مهم ارائه را به اشتراک میگذارد. در آخر، مجری پیشنمایش موضوعات موردبحث را ارائه میدهد. این چارچوب یک روش مفید برای ایجاد هیجان در مخاطبان در مورد ارائه است و به آنها کمک میکند تا روی پیام شما و کلیدهای اصلی تمرکز کنند.
7. ارائه نسخههایی از سخنرانی بهصورت ضبطشده.
برقراری ارتباط مؤثر میتواند زمان و انرژی زیادی را صرف کند. در مواردی که ممکن است لازم باشد چندین بار همان سخنرانی را ارائه دهید، صحبتهایتان را ضبط کرده و به اشتراک بگذارید.
سیستمعاملهایی مانند Wistia و Zoom به سخنرانان امکان میدهند تا هنگام سخنرانی، صحبتهای خود را ضبط کنند. این سیستمعاملهای ضبط ویدئو به مجریان امکان ویرایش ویدئو را نیز میدهند تا جذابتر و مفیدتر شود. آنها همچنین معیارهای مربوط به تعامل بیننده را برای سرپرستان فراهم میکنند.
سخنرانیهای ضبطشده میتواند بهویژه برای ارتباطی که نیاز به آموزش منظم در شرکتی که بهدفعات کارمند استخدام میکند، مفید باشد.
8. بر مهارت زمانبندی تسلط داشته باشید.
همانند یک کمدین بزرگ که در طول مدتی که متن کمدی خود را اجرا میکند بر گذر زمان تسلط دارد و در هر زمان شوخی جذابی را ارائه میدهد و شنوندگان را به خنده و هیجان وامیدارد، شما هم در حین سخنرانی به گذر زمان مسلط باشید و از یکنواختی سخنرانی پرهیز کنید. همچنین در این صورت قبل از تمام شدن وقتتان برای سخنرانی میتوانید تمامی مطالب مهمی که قصد داشتید بازگو کنید را به پایان برسانید.
مقالات مرتبط:
- ۷ راز برای مدیریت بهتر زمان
- مدیریت زمان با چند راهکار ساده
- بهترین اپلیکیشنهای مدیریت زمان و برنامه ریزی
9. راحت و منعطف صحبت کنید.
هنگامیکه یک وکیل میخواهد در یک دادگاه از موکل خود دفاع کند تمام نکاتی را که باید در دادگاه بیان کند را از قبل یادداشت کرده و در حین دفاع مسلط و راحت صحبت میکند بهگونهای که بتواند تمام نکات خود را طوری که مفهوم باشد بیان کن. همچنین او قادر است هنگامیکه صحبتهایش به چالش کشیده شدند بازهم بحث را پیش ببرد و به مقاصد خود برسد.
مدیران کسبوکار باید اتخاذ یک سبک گفتاری منعطف را در نظر بگیرند. این کار به تمرین نیاز دارد، اما امکان برقراری ارتباط طبیعیتر را فراهم میکند و میتواند به تعامل مخاطبان کمک کند.
10. مخاطبان خود را بشناسید.
برای برقراری ارتباط مؤثر، مهم است که ابتدا مخاطبان خود را بشناسید. هر مخاطب متفاوت است و ترجیحات و هنجارهای فرهنگی مختلفی دارد که هنگام برقراری ارتباط باید در نظر گرفته شود. یک روش خوب برای درک انتظارات این است که از مخاطبان مثالها و پیشنهادهایی برای برقراری ارتباط خوب در سازمان بخواهید.
11. برای بهبود فرایند حفظ مخاطب، به سخنرانی خود مطالبی که تازگی دارند را اضافه کنید.
برای کمک به مخاطبان در حفظ و تفهیم اطلاعات، نوعی رویداد جدید را به صحبتهایتان اضافه کنید. این ممکن شامل یک مطلب خندهدار باشد، یا چیزی که بهراحتی مردم را غافلگیر کند، باشد.
12. بهجای خنداندن بر روی جلب احترام تمرکز کنید.
ارائه یک یا دو شوخی در حین سخنرانی میتواند مفید و جذاب باشد ولی هنگامیکه این شوخیها و خندههای به دنبال آنها از اهمیت و جدیت جلسه بکاهد و رسمیت صحبتهای شمارا از بین ببرد دیگر مجاز به ادامه دادن رویه شوخی نیستید. بهجای استفاده از شوخیهای متعدد از ارائه و جلب احترام متقابل برای رسمیت جلسه استفاده کنید.
13.یکی از مهارتهای ارتباطی این است که شنونده باشید.
“بیشتر از صحبت کردن، گوش کنید.” این همان چیزی است که ریچارد برانسون به کسبهای که میخواهند با دیگران ارتباط برقرار کنند، میگوید. برای برقراری ارتباط مؤثر، ابتدا به صحبتهای دیگران گوش دهید. سپس میتوانید پاسخی متفکرانه ارائه دهید که نشان دهد شما این ایدهها را در نظر گرفتهاید.
نتیجه
مهارتهای ارتباطی قوی و روشن یکی از مؤثرترین مهارتهایی است که میتوانید بهعنوان یک مدیر در خود پرورش دهید. به یاد داشته باشید که با استفاده از نشانههای غیرکلامی و کلامی ارتباط برقرار کنید. به صحبتهای دیگران با دقت گوش دهید تا اطمینان حاصل کنید محتوای مکالمه در مخاطب اثر داشته است.