چگونه در موفقیت استارتاپ ها با استفاده از هوش مصنوعی پیش قدم باشیم؟ همانطور که امروزه مردم بیشتر در مورد هوش مصنوعی صحبت میکنند، از هیجان بیش از حد اولیه فراتر میروند و کاربردهای عملی و تاثیر هوش مصنوعی را کم کم زیر سوال میبرند. این تغییر تفکر منجر به ایجاد بسیاری از استارت آپ های جدید شده است که برنامههای مختلف هوش مصنوعی را در بیزنس خود امتحان میکنند. کارآفرینان در حال درک امکانات جدید هوش مصنوعی و یافتن راه هایی برای استفاده از آن به نفع صنایع و کسب و کار خود هستند.
اما، هوش مصنوعی همچنان در حال تکامل است و آینده آن نامشخص است. عوامل مختلف، حالا چه تحت کنترل رهبران یا افراد دیگر، در هرصورت این فناوری را در سالهای آینده شکل خواهند داد. این فناوری جدید هوش مصنوعی هم برای بنیانگذاران جدید و هم برای بنیانگذاران باتجربه قدیمی، چالش برانگیز است. پیدا کردن اینکه کجا باید تلاشهای خود را متمرکز کنند، شاید سوال خیلی از کارآفرینان باشد.
اخیراََ، جوایز سرچ لایت استارتاپ هوش مصنوعی Twilio (AI Startup Searchlight) تعداد زیادی از استارتاپها را معرفی کرد که از هوش مصنوعی برای مقابله با چالشهای مهم در صنایع خود به روشهای جدید استفاده میکنند. این رویداد، رویکردهای متنوعی را که این استارت آپ ها برای استفاده از هوش مصنوعی برای راه حلهای نوآورانه در پیش میگیرند، به نمایش گذاشت.
پس از ارزیابی کار ارائه شده و مشاهده تکامل پویای چشم انداز استارتاپی، سه روش حیاتی برای هر استارتاپی که هدفش پیشرفت با استفاده از هوش مصنوعی است، مشخص شد. این بینشها دیدگاههای ارزشمندی را در مورد اینکه چگونه استارتآپها میتوانند در فضای رقابتی هوش مصنوعی برجسته شوند و موفق شوند، ارائه میدهد.
بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و تاثیر آن بر مشاغل آینده
3 استراتژی متمایز شدن و موفقیت استارتاپ ها با استفاده از هوش مصنوعی
1. کل تجارت خود را بر اساس هوش مصنوعی نسازید. در عوض، از آن برای تقویت استراتژی خود استفاده کنید
در سالهای اخیر، هیجان زیادی در مورد پتانسیل هوش مصنوعی وجود داشته است و بسیاری از مردم مشتاق سرمایهگذاری کلان بر روی این فناوری بودهاند. با این حال، با توجه به آینده نامشخص هوش مصنوعی، یک استارتاپ موفق باید بتواند بدون اتکای کامل به هوش مصنوعی فعالیت کند. در عوض، باید هدف روشنی داشته باشد. یا به یک مشکل موجود در صنعت خود رسیدگی کند و از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای بهبود راه حلهای خود استفاده کند. بنیانگذاران و کارآفرینان باید سه سوال کلیدی از خود بپرسند:
- نیاز واقعی آنها چیست؟
- چه مدل کسب و کاری برای رفع این نیاز ضروری است؟
- چگونه هوش مصنوعی می تواند آن مدل کسب و کار را پشتیبانی و بهبود بخشد؟
یکی از استارتآپ هایی که توسط AI Startup Searchlight بهعنوان برگزیده شناخته شده و ارزش ساخت یک بیزنس پلن موفق را به وضوح نشان میدهد، Next Order است. Next Order یک سیستم نقطه فروش مبتنی بر Cloud را در اختیار صاحبان رستورانها قرار میدهد. او در این استارت آپ از هوش مصنوعی برای ساده کردن فرآیند سفارش آنلاین برای مشتریان استفاده میکند. بازاری که آنها به آن رسیدگی میکنند و مشکلی که آنها سعی در حل کردن آن دارند مشهود است. تقاضا برای خدمات آنها صرفاً به هوش مصنوعی وابسته نیست. پر واضح است که پتانسیل آنها برای موفقیت پایدار زیاد است. زیرا استراتژی کسب و کار آنها متکی به هوش مصنوعی نیست بلکه با ادغام آن تقویت میشود.
نکته کلیدی: موفقیت استارتاپ ها با استفاده از هوش مصنوعی مستلزم ایجاد یک پایه محکم، رسیدگی به نیازهای صنعت مستقل از هوش مصنوعی، و بهرهبرداری استراتژیک از هوش مصنوعی است.
2. اگر می خواهید از هوش مصنوعی حداکثر استفاده را ببرید، روی دادههای با کیفیت بالا تمرکز کنید
در تلاش دیوانهوار برای پذیرش هوش مصنوعی، بسیاری از مردم این واقعیت را نادیده گرفتند که اثربخشی هوش مصنوعی به کیفیت دادههایی که روی آن آموزش داده شده است بستگی دارد. بنیانگذارانی که زودتر این واقعیت را تشخیص میدهند و در ساخت یک پایگاه داده جامع، دقیق و با کیفیت سرمایهگذاری میکنند، بنیانگذارانی هستند که بیزنسشان طول عمر زیادی دارد.
اطمینان از کیفیت دادهها به ویژه زمانی مهم است که در نظر داشته باشید که ما هنوز مسائل مهم هوش مصنوعی مانند توهمات و پیامدهای حفظ حریم خصوصی را برطرف نکردهایم. هنوز فضای زیادی برای بهبود دقت، کارایی و عملکرد هوش مصنوعی وجود دارد که همه آنها به دادههای مناسب نیاز دارند. هوش مصنوعی در این راه یک علم باز است. مبتکرانی که از دادهها برای ایجاد و به دست آوردن ارزش استفاده میکنند، از مزایای آن بهره خواهند برد.
نکته کلیدی: داده های با کیفیت برای موفقیت استارتاپ ها با استفاده از هوش مصنوعی ضروری است. شناسایی زودهنگام و سرمایه گذاری در ایجاد یک پایه داده دقیق و جامع برای دوام طولانی مدت بسیار مهم است.
بیشتر بخوانید: مهندسان داده چگونه باید برای دنیای هوش مصنوعی آماده شوند؟
3. انتظار چیزهای اجتناب ناپذیر را داشته باشید. برای تغییر آماده شوید
وقتی Twilio از بنیانگذاران نامزد شده، درباره افکارشان در مورد آینده هوش مصنوعی پرسید، تقریباً همه موافق بودند که ما هنوز در مراحل اولیه توسعه هوش مصنوعی هستیم و تغییرات بزرگی در پیش است.
بنیانگذاران هوشمند همه چیز را روی آخرین نسخه ChatGPT شرط نمیبندند، وقتی که مطمئنند همه چیز ممکن است فردای آن روز تغییر کند. آنها در حال ایجاد پایهای هستند که از همان ابتدا تغییرات را پیش بینی میکند و آینده نگری را در برنامههای تجاری خود گنجانده است. توانایی مدیریت و انطباق با تغییرات برای استارتاپها در دنیای هوش مصنوعی بسیار مهم است.
یکی از برجستهترین برگزیدگان (AI Startup Searchlight)، Arist بود. ابزاری برای یادگیری و ارتباط کارکنان. آنها با استفاده از هوش مصنوعی و Twilio، آموزش نیروی کار را با دسترسی به کارکنان از طریق کانالهای مختلف مانند Slack یا پیامرسانی SMS در دسترس قرار میدهند. راه حل Arist دارای پتانسیل بی حد و حصر است و کسب و کار آنها را مقیاس پذیر و سازگار میکند. با به دست آوردن کارآمد دانش و ارزش موجود، آنها به نقطه خوبی دست می یابند که فقط در آینده رشد خواهد کرد.
نکته کلیدی: موفقیت استارتاپ ها با استفاده از هوش مصنوعی مستلزم پیش بینی و سازگاری با تغییرات اجتناب ناپذیر است.
پیشگام در مرز بزرگ بعدی فناوری
کاری که استارتآپها انجام میدهند تا حد امکان با هوش مصنوعی را پشت سر بگذارند، و در میان چنین مجموعهای از صنایع، بسیار تاثیر برانگیز است. این گواهی بر این واقعیت است که ما حتی نمیتوانیم به طور کامل نوآوریهایی را که ساخته میشوند و صنایعی که با کمک هوش مصنوعی ایجاد میشوند، درک کنیم. ما تازه شروع به کار کردهایم و استارتآپهایی مانند افتخارآفرینان AI Startup Searchlight راه را هموار میکنند.
در حالی که شرکتهای بزرگ اغلب در بحثهای مربوط به هوش مصنوعی مورد توجه قرار میگیرند، استارتآپها تأثیر قابلتوجهی دارند و سلطه سازمانهای بزرگتر را به چالش میکشند. استارتآپها مهارت خاصی برای رسیدگی به نیازها و شکافهایی دارند که برای کارآفرینان بزرگتر دشوار است. حمایت کافی از بنیانگذاران استارتآپها حتی زمینه بازی در دنیای هوش مصنوعی را فراهم میکند.