...
پنجشنبه 10 اسفند 1402
سلامتی

روش‌های استفاده از کراتین برای درمان مو و معرفی 10 ماده غذایی حاوی کراتین

کراتین نوعی پروتئین است که مو، پوست و ناخن شما را تشکیل می‌دهد. همچنین در اندام‌های داخلی و غدد شما یافت می‌شود. کراتین یک پروتئین محافظ است که کمتر از سایر سلول‌های بدن شما مستعد خراشیدن یا پاره شدن است.

کراتین می‌تواند از پر، شاخ و پشم حیوانات مختلف گرفته شده و به عنوان عنصری در لوازم آرایشی مو استفاده شود. از آنجا که کراتین ساختار ساختمانی موهای شما است، برخی معتقدند مکمل‌ها، محصولات و درمان‌های کراتین می‌توانند به تقویت موهای شما کمک کرده و آن‌ها را سالم تر نشان دهند.

مزایا و نتایج

افرادی که از کراتین بر روی موهای خود استفاده می‌کنند، گزارش می‌دهند که موهای آن‌ها نرم‌تر و در نتیجه رسیدگی به آن‌ها را راحت‌تر کرده است. با توجه به اینکه موهای شما در ابتدا چقدر سالم هستند، ضخامت طبیعی موها چقدر است و از چه نوع درمان کراتینی استفاده می‌کنید، تأثیرات آن بسیار متفاوت است. این ماده با صاف کردن سلول‌هایی که روی هم قرار گرفته‌اند تارهای مو را ایجاد می‌کند. لایه‌های سلولی که کوتیکول مو نامیده می‌شوند، از نظر تئوری کراتین را جذب می‌کنند و در نتیجه موها پر و براق به نظر می‌رسند. همچنین ادعا می‌کنند که کراتین موهای فر را کمتر وز کرده، حالت آن را خوش فرم تر کرده و از نظر ظاهری صاف‌تر می‌شوند.

روش‌های استفاده و کاربردهای آن

درمان کراتین در سالن‌های زیبایی

این روش استفاده از کراتین که گاهی درمان کراتین برزیلی نامیده می‌شود، شامل چندین مرحله است. ابتدا، کرم حاوی فرمالدئید قبل از خشک‌شدن و صاف‌شدن در آرایشگاه به موهای شما زده می‌شود. پس از اعمال درمان، به شما دستور داده می‌شود که موهای خود را برای چند روز خشک نگه دارید. هنگامی که برای شستن مواد شیمیایی به سالن مراجعه می‌کنید، درمان دیگری برای “تنظیم” اثر صاف‌کننده اعمال می‌شود. گفته می‌شود که این درمان 12 هفته طول می‌کشد.

سرم‌های کراتینی، شامپوها و نرم‌کننده‌ها

سرم‌های کراتینی، شامپوها و نرم کننده‌ها نمی‌توانند همانند درمان کراتین در یک سالن بر موهای شما تاثیر بگذارند. اما آن‌ها می‌توانند موهای شما را مقاوم تر کنند. همچنین موهایی را که در اثر حرارت و رنگ مو خشک شده‌اند ترمیم می‌کنند. برای شناسایی این محصولات، کلمات “keratin hydroysys” را در لیست مواد تشکیل‌دهنده جستجو کنید. محققان در سال به این نتیجه رسیدند که اجزای فعال کراتین برای افرادی که موهای قوی‌تری می‌خواهند یک ماده امیدوار کننده است.

مکمل‌های کراتین

شما می‌توانید مکمل‌های کراتین را برای فروش تقریباً در هر فروشگاه مواد غذایی سالم پیدا کنید. مکمل‌های کراتین به شکل پودر و کپسول هستند. اما باید در نظر داشته باشید که مکمل‌های کراتین بدون خطر و عوارض نیستند. اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند باعث تجمع بیش از حد پروتئین در بدن شما شوند. اگر قصد مصرف مکمل کراتین دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی

استفاده از کراتین در سالن حاوی مقدار زیادی فرمالدئید است. برخی از کارکنان آرایشگاه‌ها حتی از خونریزی بینی و مشکلات تنفسی ناشی از استفاده از محصولات درمانی کراتین و استنشاق دود آن‌ها به طور مکرر در طول زمان خبر دادند. این سطوح فرمالدئید از استاندارد ایمنی ملی برای مواجهه با مواد شیمیایی پنج برابر بیشتر شده است. به همین دلیل، زنان باردار باید از این درمان اجتناب کنند. افرادی که به فرمالدئید یا مشکلات تنفسی حساس هستند نیز باید از درمان کراتین اجتناب کنند.

نتیجه

درمان با کراتین فوایدی دارد. با استفاده از کراتین روی کوتیکول مو و بستن آن با گرما، موهای شما ظاهر براق‌تری پیدا می‌کند. اما قبل از انجام چنین درمانی، درک مواد شیمیایی مورد نیاز بسیار مهم است. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که پس از یکبار درمان کراتین، باید درمان را ادامه دهند تا آسیب حرارتی ناشی از پردازش موهای آن‌ها نشان داده نشود. درمان با کراتین همچنین کارکنان آرایشگاه را در معرض سطوح بالای مواد شیمیایی قرار می‌دهد که به مرور زمان سمی هستند. قبل از درمان با کراتین، یک محصول موی حاوی کراتین را امتحان کنید تا ببینید آیا می‌توانید گیسوهای براق مورد نظر خود را بدست آورید.

سیب زمینی شیرین منبع کراتین

10 ماده غذایی که سطح کراتین بدن شما را افزایش می‌دهد

اغلب گفته می‌شود که مکمل‌های کراتین از ریزش مو جلوگیری کرده، رشد ناخن را افزایش داده و بافت پوست را بهبود می‌بخشد. با این حال، بسیاری از غذاهای سالم ممکن است به طور طبیعی از سنتز کراتین بدن شما حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی و خوراکی ها برای افزایش عملکرد مغز در فصل امتحانات

در اینجا 10 ماده غذایی که باعث افزایش تولید کراتین می‌شوند، آورده شده است.

1. تخم مرغ

خوردن تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش تولید کراتین به طور طبیعی است. در حقیقت، تخم مرغ منبع بیوتین است، یک ماده مغذی ضروری در سنتز کراتین. یک تخم مرغ پخته 10 میکروگرم از این ماده مغذی یا 33 درصد از ارزش روزانه (DV) را تأمین می‌کند.

علاوه بر این یک تخم مرغ بزرگ، با دارا بودن 6 گرم پروتئین، 50 گرم تولید کراتین را افزایش می‌دهد. سایر مواد مغذی سالم در این غذای موجود در همه جا شامل سلنیوم، ریبوفلاوین و ویتامین A و B12 است.

2. پیاز

پیاز نه تنها برای طعم دادن به غذاهای مورد علاقه شما عالی است، بلکه باعث افزایش تولید کراتین نیز می‌شود. این گیاه آلیوم به ویژه دارای N-acetylcysteine است، یک آنتی اکسیدان گیاهی که بدن شما اسید آمینه‌ای به نام L-cysteine به کراتین تبدیل می‌کند. پیاز همچنین حاوی فولات است، یک ریز مغذی ضروری برای حفظ سلامت فولیکول‌های مو می‌باشد.

3. ماهی قزل‌آلا

ماهی قزل‌آلا سرشار از پروتئین است و تقریباً 17 گرم در هر وعده 3 اونسی (85 گرم) پروتئین دارد. همچنین منبع عالی بیوتین است، یکی دیگر از مواد مغذی کلیدی که از تولید کراتین پشتیبانی می‌کند. فقط 3 اونس (85 گرم) ماهی قزل‌آلا حاوی 5 میکروگرم یا 17 درصد از DV است.

این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، نوعی چربی سالم برای قلب که نشان داده شده‌است در صورت مکمل به بهبود رشد مو، افزایش تراکم مو و محافظت در برابر ریزش مو کمک می‌کند.

4. سیب‌زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین علاوه بر اینکه یکی از پر نشاط‌ترین سبزیجات است، بسیار مغذی است و برای ترویج تولید کراتین بسیار مفید است. همچنین سرشار از کاروتنوئیدهای پروویتامین A هستند. کاروتنوئیدهای پروویتامین A مانند بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند.

یک سیب زمینی شیرین متوسط (حدود 150 گرم) 1150 میکروگرم (بیش از 100 درصد DV) پروویتامین A را تامین می‌کند. ویتامین A سنتز کراتین را تقویت می‌کند و برای سلامت پوست و مو ضروری است.

هر وعده از ریشه‌ی نارنجی این سبزی حاوی مقدار دلپذیری پتاسیم، منگنز و ویتامین B6 و C است.

5. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان لذیذ، خوشمزه و خوش‌طعم است. آن‌ها همچنین منبع خوبی از بیوتین و پروتئین برای حمایت از تولید کراتین هستند. فقط یک‌چهارم فنجان (35 گرم) 7 گرم پروتئین و 2.6 میکروگرم بیوتین (9 درصد از DV) را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، این دانه‌ها سرشار از ریز مغذی‌های دیگر از جمله ویتامین E، مس، سلنیوم و اسید پانتوتنیک هستند.

6. انبه

انبه بومی جنوب آسیا، راهی خوشمزه برای وارد کردن مواد مغذی اضافی به رژیم غذایی و در عین حال حمایت از سنتز کراتین است. به طور خاص، این میوه هسته‌دار گرمسیری با پروویتامین A، با 89 میکروگرم (تقریبا 10 درصد از DV) در هر فنجان (165 گرم) ذخیره کرده‌است. انبه همچنین دارای چندین ماده مغذی کلیدی دیگر برای سلامت پوست و مو مانند ویتامین C و فولات است.

7. سیر

سیر مانند پیاز، دارای مقدار زیادی N-acetylcysteine است که بدن شما آن را به L-cysteine(یک اسید آمینه موجود در کراتین) تبدیل می‌کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری در عملکرد این ماده بر بدن انسان مورد نیاز است، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که سیر ممکن است به سلامت پوست کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه روی لوله آزمایش نشان داد که عصاره سیر سلول‌های کراتینوسیت را که مسئول تولید کراتین هستند، در برابر آسیب ماوراء بنفش محافظت می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که این سبزی آلیوم محبوب ممکن است باعث بهبود زخم، مبارزه با عفونت‌های میکروبی و کند شدن علائم پیری شود. سیر همچنین دارای بسیاری از ریز مغذی‌های مفید از جمله منگنز، ویتامین B6 و ویتامین C است.

8. کلم پیچ

کلم پیچ به خاطر مشخصات مغذی چشمگیرش معروف است. این سبزی برگ منبع خوبی از پروویتامین A برای حمایت از سنتز کراتین است و دارای 50 میکروگرم در یک فنجان خام (21 گرم) است که حدود 6 درصد DV است.

همچنین منبع عالی ویتامین C است، یک ماده مغذی محلول در آب که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. این ویتامین نیز به تحریک تولید کلاژن، نوعی پروتئین که قدرت، ساختار و قابلیت ارتجاعی پوست شما را حفظ می‌کند، کمک می‌کند.

9. جگر گاو

جگر گوساله یکی از غنی‌ترین منابع بیوتین است و اگر به دنبال افزایش تولید کراتین به طور طبیعی هستید، یک انتخاب عالی است.

در حقیقت، فقط 3 اونس (85 گرم) جگر گوشت گاو پخته شده دارای 31 میکروگرم بیوتین است که 103 درصد از نیاز روزانه شما (DV) بیشتر است. به علاوه، همین مقدار کبد گوشت گاو مقدار کافی (24.5 گرم) پروتئین و 7.960 میکروگرم ویتامین A را تأمین می‌کند که 884 درصد از DV است. کبد گوساله همچنین منبع عالی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر مانند ویتامین B12، فولات، ریبوفلاوین و آهن است.

10. هویج

هویج یک سبزی ریشه‌ای بسیار مغذی است که ارتباط نزدیکی با کرفس، جعفری و هویج وحشی دارد. همچنین سرشار از پروویتامین A است، با 1070 میکروگرم در 1 فنجان خرد شده (128 گرم). این بیش از 100 درصد از  DV است.

هویج همچنین سرشار از ویتامین C هستند که سنتز کلاژن را برای حمایت از سلامت مو، پوست و ناخن‌ها تقویت می‌کند. به علاوه، این ویتامین به ترمیم زخم، تسکین التهاب و محافظت در برابر آسیب‌های پوستی کمک می‌کند. همچنین، هویج مقدار زیادی بیوتین، ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین K1 را ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

  • کراتین نوعی پروتئین است که سلامت مو، پوست و ناخن را تقویت می‌کند.
  • چندین ماده مغذی خاص برای تولید کراتین از جمله پروتئین، بیوتین و ویتامین A ضروری هستند.
  • لذت بردن از یک رژیم متعادل پر از غذاهای غنی از این مواد مغذی می‌تواند به افزایش تولید کراتین در بدن شما کمک کند.
  • این غذاها نه تنها سلامت مو، پوست و ناخن را افزایش می‌دهند، بلکه سرشار از بسیاری از مواد مغذی مفید دیگر نیز هستند.

بیشتر بخوانید

غلبه بر اعتیاد به فضای مجازی با 7 روش کاربردی

نفیسه محمدی

کنترل استرس روزانه با 7 عادت ساده و موثر

صحرا

میکروبیوم روده سالم تر با 4 راهکار مفید

صحرا

چگونه سریع بخوابیم؟ بهترین روش‌های مدیتیشن برای خوابیدن در کمتر از 10 دقیقه

صحرا

بهترین نحوه خوابیدن برای یک استراحت عمیق چیست؟

صحرا

روانشناسی خودشیفته‌ها

صحرا

ارسال دیدگاه