...
پنجشنبه 10 اسفند 1402
روانشناسی

کنترل خشم و عصبانیت با 10 روش کاربردی

کنترل خشم و عصبانیت با 10 روش کاربردی

کنترل خشم و عصبانیت یا نوسانات خلق و روحیه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای اینکه کنترل خود را در زمان خشم و عصبانیت حفظ کنید می‌توانید از نکات ساده مدیریت خشم (از وقفه زمانی تا استفاده از عبارات مثبت) استفاده کنید.

آیا زمانی که در ترافیک هستید و یک راننده مدام بوق میزند و دادوبیداد می‌کند، عصبانی می‌شوید؟ آیا هنگامی‌که کودک شما از انجام کاری که به او محول کرده‌اید سر باز می‌زند، اعصابتان خورد می‌شود؟ باید بدانید که عصبانیت یک احساس طبیعی و حتی عادی است اما چگونه کنار آمدن با این احساس اهمیت زیادی دارد و چون صرفاً یک امر عادی و طبیعی است نباید آن را به حال خود رها کرد. عصبانیت و خشم کنترل نشده می‌تواند سلامتی و روابط شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا تابه‌حال به این فکر کردید که خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید؟ در این مطلب با 10 روش کاربردی برای کنترل خشم و عصبانیت آشنا می شوید.

1. قبل از صحبت کردن، فکر کنید.

همیشه گفتن چیزی که بعداً انسان را پشیمان می‌کند، آسان است. درواقع هر زمان که فرد می‌خواهد در لحظه و سریعاً پاسخ دهد احتمال گفتن حرفی که بعداً پشیمانی به بار می‌آورد بسیار زیاد است؛ بنابراین قبل از گفتن هر چیزی چند لحظه وقت بگذارید تا افکار خود را متمرکز کنید و درست‌ترین و مناسب‌ترین پاسخ را بدهید.

2. پس از آرام شدن، خشم خود را ابراز کنید.

به‌محض این‌که آرام شدید و قادر بودید که به‌روشنی فکر کنید، ناامیدی و دلخوری خود را به روشی قاطعانه اما بدون تقابل بیان کنید. نگرانی‌ها و نیازهای خود را بدون صدمه زدن به دیگران و تلاش برای كنترل آن‌ها، به‌روشنی و مستقیم بیان كنید.

بیشتر بخوانید: بهترین صبحانه برای قبل و بعد از ورزش صبحگاهی

3. کمی ورزش کنید.

فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و از عصبانیت شما بکاهد. اگر احساس می‌کنید خشم و عصبانیت شما در حال تشدید است، به پیاده‌روی سریع بپردازید، بدوید، یا مدتی را برای انجام سایر فعالیت‌های جسمی لذت‌بخش صرف کنید.

بیشتر بخوانید: در تعطیلات و سفرهای خود ورزش کنید و فعال بمانید

4. استراحت کنید.

زنگ تفریح و استراحت فقط برای بچه‌ها نیست. در ساعاتی از روز که فعالیت‌ها و روابطتان به استرس منجر می‌شوند، به خودتان استراحت کوتاهی بدهید. چند لحظه استراحت و آرامش ممکن است به شما کمک کند تا برای تحقق امور پیش رو بدون تحریک و عصبانیت، آمادگی بهتری داشته باشید.

5. راه‌حل‌های ممکن را برای کنترل خشم شناسایی کنید.

به‌جای تمرکز بر آنچه شمارا بی‌قرار و عصبانی کرده است، در حل مسئله موردنظر تلاش کنید. آیا اتاق نامرتب کودکتان شمارا عصبانی می‌کند؟ در اتاق را ببند. آیا شریک زندگی شما هر شب برای شام دیروقت به خانه می‌آید؟ صرف شام را به اواخر شب موکول کنید. به خود یادآوری کنید که عصبانیت هیچ‌چیزی را برطرف نمی‌کند و فقط ممکن است اوضاع را بدتر کند.

6. از عبارات و جملات مثبت استفاده کنید.

برای جلوگیری از انتقاد یا سرزنش که ممکن است فقط تنش را افزایش دهد، از عبارات با بار روانی مثبت برای توصیف و تشریح مشکل استفاده کنید. محترم و آرام رفتار کنید. به‌عنوان‌مثال به‌جای اینکه بگویید شما هیچ‌وقت رعایت نمی‌کنید و در وقت مناسب برای شام به خانه نمی‌آیید، بگویید: من ناراحتم از اینکه شما برای صرف شام دیر به خانه می‌آیید و ما وقت کمتری را می‌توانیم در کنار هم بگذرانیم.

7. کینه به دل نگیرید.

بخشش، ابزاری قدرتمند است. اگر اجازه دهید خشم و احساسات منفی دیگر احساسات مثبت درون شمارا از بین ببرد، ممکن است تلخی یا احساس بی‌عدالتی ذهن شمارا آشفته سازد؛ اما اگر بتوانید شخصی را که موجب عصبانیت شما شده است ببخشید، ممکن است هم از شرایط درس بگیرید و هم روابط خود را بهبود ببخشید.

8- برای رفع تنش از شوخ‌طبعی استفاده کنید.

تلخ‌کامی و ترشرویی می‌تواند به انتشار تنش کمک کند. شما می‌توانید از شوخ‌طبعی برای مواجهه با آنچه شمارا عصبانی می‌کند و احتمالاً هرگونه انتظار غیرواقعی از چگونگی روند کارها، استفاده کنید. همچنین که یادتان باشد از طعنه پرهیز کنید، طعنه و کنایه زدن می‌تواند احساسات آدم‌ها را جریحه‌دار کند و اوضاع را بدتر کند.

9. مهارت‌های آرام‌سازی را تمرین کنید.

هنگامی‌که خلق‌وخوی شما نامتعادل می‌شود، مهارت‌های آرام‌سازی را به کار بگیرید. تنفس عمیق را تمرین کنید، یک صحنه آرامش‌بخش را تصور کنید یا یک کلمه یا عبارت آرامش‌بخش را تکرار کنید، عبارتی مانند “آرام باش، چون تو سزاوار آرامش هستی”. همچنین می‌توانید به موسیقی گوش دهید، شروع به نوشتن کنید و یا به انجام حرکات یوگا بپردازید.

بیشتر بخوانید: کاهش استرس با 5 روش تنفسی

10. می‌توانید برای کنترل خشم از دیگران کمک بگیرید.

یادگیری کنترل خشم گاهی برای همه چالش‌برانگیز است. اگر به نظر می‌رسد خشم شما از کنترل خارج‌شده و باعث می‌شود کارهایی را انجام دهید که پشیمان بشوید یا به اطرافیانتان آسیب می‌رساند و درعین‌حال به‌تنهایی قادر به کنترل آن نیستید می‌توانید در این زمینه از دیگران خصوصاً افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید.

نیرومندترین مردم کسی است که خشم خود را نگه دارد.

افلاطون

آن چه با خشم آغاز می شود، با شرم به پایان می رسد.

بنجامین فرانکلین

بیشتر بخوانید

جلوگیری از نشخوار فکری (overthinking) با 10 نکته کاربردی

نفیسه محمدی

روابط سمی: شناخت، درک و درمان

صحرا

ایجاد تغییرات مثبت در زندگی با روانشناسی انرژی

پدرام

چگونه با احساس طرد شدن مقابله کنیم؟

صحرا

سلامت عاطفی، ۷ روش برای ارتقا و افزایش سلامت عاطفی

پدرام

دلایل وسواس OCD و افسانه های رایج

صحرا

ارسال دیدگاه