...
دوشنبه 3 اردیبهشت 1403
سبک زندگی

مدیریت زمان با چند راهکار ساده

شما چگونه زمان خود را مدیریت می‌کنید؟ شاید اصلاً برنامه‌ای برای مدیریت زمان ندارید و اجازه می‌دهید دیگران و شرایط برای شما تصمیم بگیرند. اگر مدیریت زمان برای شما کار بزرگی به نظر می‌رسد، چرا فقط چند ساعت از روزتان را مدیریت نمی‌کنید؟ شاید حتی یک ساعت برای شروع؟

اگر نمی‌توانید زمان خود را در شغلتان یا وقتی کارهای خانه را انجام می‌دهید مدیریت کنید، اول از همه سعی کنید فقط زمان بعد از بیدار شدن را قبل از رفتن به سر کار مدیریت کنید.

مدیریت زمان به این معناست که برای برخی از کارهای خاص خود اولویت قائل می‌شوید و کارهای کم‌اهمیت را دیرتر انجام می‌دهید. قطعاً این که به جای کار کردن ایمیل‌هایتان را بخوانید یا فیلمی تماشا کنید به جای آنکه درس بخوانید لذت‌بخش‌تر است و تلاش کمتری نیاز دارد، اما این ها باعث انجام امور نمی‌شود.

اگر به جای آنکه کارهای مهم را انجام دهید، کارهای دیگری را انجام دهید، فقط کارهایتان را عقب انداخته‌اید. چنین رفتاری باعث استرس می شود، چون کار ها سر وقت انجام نشده یا دست کم به طور کامل انجام نشده است. اگر نگران هستید که زمان بگذرد و در کار، درس خواندن یا کارهای خانه‌ هیچ پیشرفتی نداشته باشید، دلیل آن این است که همیشه کار های دیگری برای انجام دادن پیدا می‌کنید. این یعنی طفره رفتن!

تنبلی و تعلل کردن دلایل اصلی مدیریت نادرست زمان هستند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان بر آنها غلبه کرد پرورش اراده و نظم است. با این دو مهارت می توانید ساده تر تصمیم بگیرید و به آن عمل کنید.

مقالات مرتبط

چند راهکار ساده برای مدیریت بهتر زمان

۱. از قبل برای روزتان برنامه‌ریزی کنید. درسته است که کار ها همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود اما برنامه ریزی برای روز و مرور لیست کار های روزمره هنگام برنامه ریزی می تواند تا حد زیادی به مدیریت زمان کمک کند.

۲. روزانه زمان زیادی از افراد صرف شبکه های اجتماعی اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر، بررسی ایمیل ها و … می شود. اگر می‌خواهید کاری را به اتمام برسانید و اگر می‌خواهید در زمینه‌ فعالیت خود به موفقیت برسید باید به اندازه‌ی کافی قوی باشید تا کار هایی که در دراز‌مدت مهم‌تر هستند را انجام دهید و از زمان خود به صورت بهینه استفاده کنید.

۳. کمتر برنامه‌های تلویزیونی تماشا کنید. این به شما اجازه می‌دهد زمان برای انجام کارها داشته باشید تا آنکه یک تماشاچی دستخوش عامل خارجی باشید.

۴. اگر در خانه یا سر کار بسیار سرتان شلوغ است برخی کار ها را بر عهده دیگران بسپارید.

۵. شاید کارهایی باشند که می‌توان آنها را در زمان مشخصی از روز ساده تر به پایان رسانید، برنامه روزانه خود را بررسی نموده و زمان بندی هر کار را با توجه به زمان مناسب انجام آن بررسی کنید.

کارهای زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند از زمان خود به صورت بهینه استفاده کنید، در این مقاله تنها به برخی موارد اشاره شد، پیشنهاد می شود سایر مقالات چرا در زمینه رشد و توسعه فردی را مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید

تعطیلات بهاری در خانه: اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانیم؟

صحرا

چرا بهتر است روز خود را با پیاده روی شروع کنیم؟ مزایای پیاده روی صبحگاهی

صحرا

چرا صبح زود بیدار شدن دشوار است؟

پدرام

افزایش سطح انرژی بدن با 7 روش

پدرام

چگونه سریع خوابمان ببرد؟ راحت و سریع به خواب رفتن در مواقعی که مضطرب هستید

صحرا

۷ راز برای مدیریت بهتر زمان

پدرام

ارسال دیدگاه