...
چهارشنبه 9 اسفند 1402
انگیزه

چگونه کارها را به صورت کارآمد انجام دهیم؟

یک مرد در حال انجام کارها به صورت همزمان

وقتی ما درمورد بهره‌وری و انجام کار ها به صورت کارآمد صحبت می‌کنیم، به این معنا نیست که کارهای بیشتری انجام دهیم. این بدان معناست که آنچه را که بیشترین اهمیت را دارد انجام داده و بیشترین نتیجه را نیز به دست آورید. هیچ فایده ای ندارد که روز خود را با انجام کارها یی پر کنید که مهم نیستند. شما باید آنچه را که بیشترین اهمیت را دارد و بیشترین نتیجه را به شما می‌دهد انجام دهید. در این مقاله یاد می گیرید که چگونه کار ها را به صورت کار آمد انجام دهید و با نحوه انجام کارها به بهینه ترین روش ممکن آشنا می شوید.

در ابتدا شما باید کارهای مهم‌تر را شناسایی کرده و پس از آن، آنها را اولویت بندی کنید. سپس از 5 تکنیکی که در ادامه‌ی مقاله قرار دارد، برای گذراندن روز خود استفاده کنید.

چگونه می‌توان کارها را نتیجه‌بخش انجام داد؟

تکنیک Big 5

اگر می‌خواهید موفق باشید باید اقدام به انجام کارها کنید. افرادی که در زندگی نتایج خارق العاده‌ای کسب کرده‌اند کسانی هستند که پیش قدم بوده و کارها را به پایان می‌رسانند. کاری که باید انجام دهید این است که به راحتی 5 مورد از مهمترین وظایف خود را لیست کنید و سپس آنها را هر روز انجام دهید.

این کارها می‌تواند برقراری تماس تلفنی یا ارسال ایمیل به مشتری باشد. مهم نیست که چه چیزی است، شما فقط باید به انجام 5 کاری متعهد شوید که شما را به اهدافتان می‌رساند.

آیا می‌دانید اگر در طول یک سال فقط 5 کار کوچک را هر روز انجام دهید، 1825 موفقیت کوچک کسب خواهید کرد آیا می‌توانید تصور کنید که این پیروزی‌های کوچک چگونه می‌توانند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند؟ موفقیت با برداشتن اولین قدم های کوچک آغاز می شود، دقیقا مانند این جمله که “سفر هزار مایل با یک قدم آغاز می شود”.

به خودتان قول دهید  تکنیک 5 big را تمرین کنید و حداقل 5 کار مهم را در روز انجام دهید.

قدرت چرت زدن

آیا می‌دانید افراد خارق‌العاده‌ای مانند لئوناردو داوینچی، آلبرت انیشتین، الینور روزولت، جان اف کندی و توماس ادیسون در طول روز مدت زمان کوتاهی را صرف چرت زدن می‌کردند؟

ما قطعا نمی‌توانیم کل روز طولانی را بدون استراحت سپری کنیم. به همین دلیل است که بیشتر افراد بعد از ناهار احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنند و انجام کارها پس از آن برایشان سخت می‌شود. این احساس مخصوصا بعد از یک وعده غذایی سنگین بسیار اتفاق می‌افتد.

ذهن شما نیاز به استراحت و شارژ مجدد دارد و یک چرت کوتاه همان چیزی است که شما نیاز دارید. چرت باید بین 10 تا 20 دقیقه باشد. اگر بیش از حد بخوابید و به حالت خواب عمیق بروید، ممکن است هنگام بیدار شدن احساس کسلی کنید. تحقیقات ثابت کرده است که چرت کوتاه در طول روز به افزایش بهره‌وری و تازه سازی اراده شما کمک می‌کند.

هر کس 24 ساعت شبانه روز را دارد و مهم نیست که ما چه کاری انجام می‌دهیم. ما نمی‌توانیم زمان بیشتری را برای خود خلق کنیم. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که بهتر خودمان را مدیریت کرده و یاد بگیریم که از انرژی خود به خوبی استفاده کنیم. بنابراین، دفعه بعد که بعد از ظهر احساس خستگی کردید، سعی کنید یک چرت کوتاه بزنید.

برنامه صبحگاهی داشته باشید

صبح مهمترین زمان روز شماست. اگر صبح بدی داشته باشید، کل روز شما بد پیش رفته و کارهایتان نتیجه‌بخش نخواهد بود. به همین دلیل است که ما باید یک آیین صبحگاهی داشته باشیم. شما  باید صبح خود را برنامه ریزی کنید و اولین موفقیت را در صبح بدست آورید.

بسیاری از افراد موفق از 5 صبح بیدار هستند. در حقیقت، رابین شارما، مربی بزرگ و نویسنده نویسنده کتاب “راهبی که فراری خود را فروخت” یک باشگاه 5 صبح ایجاد کرد و از مخاطبان خود خواست هر روز ساعت 5 صبح بیدار شوند.

بیشتر بخوانید: افراد موفق صبح خود را چگونه شروع می‌کنند؟

برای مثال می‌توانید از لیست زیر برای شروع صبح خود استفاده کنید:

  • راز و نیاز با پرودگار
  • هدف گذاری روزانه را تمرین کنید
  • آنچه را برای سپاسگزاری وجود دارد بنویسید
  • ورزش کنید و عرق کنید
  • یوگا کار کنید
  • تجسم خلاق را تمرین کنید
  • مهمترین کارهایتان را انجام دهید

وقتی صبح خود را درست شروع می‌کنید، کل روز شما در مسیر درست قرار می‌گیرد. به همین دلیل یک آیین صبحگاهی پربار مهم است.

تمرکز کنید

آیا تا به حال سعی کرده‌اید همزمان دو کار را انجام دهید؟

انجام دادن کارها به طور همزمان فقط سرعت شما را کاهش می‌دهد و بهره‌وری شما را پایین می‌آورد. اگر این را باور ندارید، سعی کنید هنگام خواندن با کسی صحبت کنید. در حالی که می‌توانید دو کار را همزمان انجام دهی ، اما نمی‌توانید همزمان روی دو کار تمرکز کنید. مغز ما برای انجام دادن چند وظیفه به طور همزمان ساخته نشده است. ما فقط می‌توانیم همزمان روی یک کار در حال انجام تمرکز کنیم. هنگامی که چند کار را با هم انجام می‌دهیم مغز کانون خود را از یک کار به وظیفه دیگر تغییر می‌دهد.به همین دلیل است که شما باید فقط روی انجام یک کار متمرکز شوید. وقتی می‌نویسید فقط بنویسید و کار دیگری انجام ندهید.

از محدودیت زمانی استفاده کنید

این یکی از قدرتمندترین تکنیک‌هایی است که می‌توانید برای انجام کارها از آن استفاده کنید. تعیین کردن یک بازه زمانی مشخص به سادگی روشی است که شما در آن زمان خود را برای انجام کارهای خاص محدود می‌کنید. و وقتی زمان را به یک بازه زمانی خاص محدود کردید، متعهد می‌شوید که کار را در زمان مقرر انجام دهید تا زمانی که کار تمام شود یا زمان آن به اتمام  برسد.

به عنوان مثال، اگر مسئول فروش هستید، مهمترین وظایف شما تماس با مشتری‌های آینده است. می‌خواهید آن را محدود کنید. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برای انجام تماس از ساعت 9 تا 11 صبح یک بازه زمانی برای خود تعریف کنید. و در طی این 2 ساعت، شما متعهد می‌شوید که با مشتریا خود تماس بگیرید و کار دیگری انجام ندهید.

یا می‌دانید نویسندگان موفق چگونه موفق به چاپ کتاب‌های قابل توجه می‌شوند؟ آنها محدودیت‌های زمانی دارند.

هاروکی موراکامی می‌گوید: وقتی شروع به نوشتن می‌کند، اوایل ساعت 4 صبح بیدار می‌شود و سپس 5 تا 6 ساعت به نوشتن می‌پردازد. بعد از ظهر، آهسته می‌دود یا شنا می‌کند و شب‌ها موسیقی گوش میدهد. او این روال سختگیرانه را هر روز تکرار می‌کند تا زمانی که کتاب را کامل کند. این روند نشان می‌دهد که مسدود کردن زمان چقدر قدرتمند است.

نتیجه گیری

5 تکنیکی که در بالا آموختید همان چیزی است که افراد موفق هر روز تمرین می‌کنند. اگرچه نیازی نیست که از همان استراتژی پیروی کنید، اما می‌توانید آنچه برای شما مفید است را در پیش بگیرید و تکنیک‌ها را شخصی سازی کنید. به یاد داشته باشید، 5 تکنیکی را که درمورد بهره‌وری و انجام کارها آموخته‌اید تمرین کنید. در صورت لزوم چرت بزنید، یک آیین صبح پربار بسازید، بر انجام فقط یک کار در هر زمان تمرکز کنید و برای مهم‌ترین وظایف خود بازه‌های زمانی خاصی را مشخص کنید.

بیشتر بخوانید

10 نکته برای شروع یک روز خوب

میهمان

افزایش انگیزه در رسیدن به اهداف با 4 روش

پدرام

پیشرفت در کسب و کار با تفکر مثبت

میهمان

افراد موفق صبح خود را چگونه شروع می‌کنند؟

میهمان

چطور انگیزه و علاقه خود را حفظ کنیم؟

پدرام

20 تمرین برای داشتن تفکر مثبت‌، ذهنی قوی‌تر و شادتر

نفیسه محمدی

ارسال دیدگاه