...
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
سلامتی

مقاومت در برابر وسوسه سیگار کشیدن با 10 روش کاربردی

مقاومت در برابر وسوسه سیگار کشیدن

وقتی می‌خواهید سیگار را ترک کنید، میل به سیگار کشیدن می‌تواند شما را وسوسه کند. به‌طوری‌که در اکثر مصرف‌کنندگان دخانیات، هوس یا میل به سیگار کشیدن می‌تواند خیلی قوی باشد. در نتیجه مقاومت در برابر وسوسه سیگار کشیدن می‌تواند برای مصرف کنندگان خیلی سخت باشد.

وقتی میل به سیگار کشیدن شما را وسوسه می‌کند، به یاد داشته باشید که اگرچه ممکن است که این وسوسه شدید باشد اما چه سیگار بکشید و چه نکشید، احتمالاً در عرض 5 تا 10 دقیقه این تمایل از بین می‌رود. هر بار که در برابر وسوسه سیگار کشیدن مقاومت می‌کنید، یک ‌قدم به توقف مصرف سیگار برای همیشه نزدیک می‌شوید.

بیشتر بخوانید: عادت هایی که می‌توانید جایگزین سیگار کشیدن کنید

در اینجا 10 روش برای کمک به شما در افزایش مقاومت در برابر وسوسه سیگار کشیدن ارائه شده است. با چرا همراه باشید.

1. درمان‌های جایگزین نیکوتین را امتحان کنید.

از پزشک خود در مورد درمان جایگزین‌های نیکوتین راهنمایی بخواهید. این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

  • نیکوتین استنشاقی مثل اسپری بینی.
  • چسب‌های نیکوتینی، آدامس‌های نیکوتینی و قرص‌های نیکوتینی
  • داروهای تجویزی غیر نیکوتینی برای ترک سیگار مانند بوپروپیون و وارنیکلین

درمان‌های جایگزین نیکوتین کوتاه‌مدت مانند آدامس‌ها و قرص‌های نیکوتین و همچنین اسپری‌های بینی می‌توانند به شما در غلبه بر میل به سیگار کشیدن کمک کنند. این درمان‌های کوتاه‌مدت عموماً در ترکیب با چسب‌های نیکوتین با اثر طولانی یا یکی از داروهای غیر نیکوتینی بی‌خطر و مؤثر هستند.

سیگارهای الکترونیکی اخیراً به‌عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی موردتوجه قرارگرفته‌اند. بااین‌حال، مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار و ایمنی طولانی‌مدت این وسایل موردنیاز است.

2. از عوامل محرک اجتناب کنید.

میل به سیگار کشیدن در شرایط مختلفی مانند مهمانی‌ها و دور همی ها و یا زمانی که استرس دارید یا عصبانی هستید بیشتر می‌شود. موقعیت‌هایی که برای شما محرک هستند را شناسایی کنید و برنامه‌ریزی کنید تا به‌طور کامل از قرار گرفتن در معرض آن‌ها اجتناب کرده و یا بدون استفاده از سیگار از آن شرایط عبور کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر معمولاً در حین صحبت با تلفن سیگار می‌کشید، یک خودکار و کاغذ در نزدیکی خود داشته باشید تا به‌جای سیگار کشیدن، خود را با خط‌خطی کردن مشغول کنید.

3. پاسخ دادن به میل سیگار کشیدن را به تأخیر بیندازید.

اگر احساس می‌کنید می‌خواهید تسلیم میل به سیگار کشیدن شوید، به خود بگویید که ابتدا باید 10 دقیقه دیگر صبر کنید و سپس کاری کنید که حواس خود را در آن 10 دقیقه پرت کنید. سعی کنید به یک مکان عمومی و عاری از دود بروید. این ترفندهای ساده ممکن است برای از بین بردن میل به سیگار کشیدن کمک‌کننده باشد.

4. دهان خود را سرگرم کنید.

برای مبارزه با میل به سیگار کشیدن دهان خود را مشغول کنید؛ مثلاً آدامس بدون قند یا آب‌نبات سفت بجوید و یا هویج خام، کرفس، آجیل یا تخمه آفتابگردان بخورید.

5. توجیه “فقط یک نخ خواهم کشید” را از بین ببرید.

ممکن است وسوسه شوید که فقط یک نخ سیگار بکشید تا میل به سیگار کشیدن را برطرف کنید؛ اما خودتان را گول نزنید که می‌توانید به این یک نخ بسنده کنید. بیشتر اوقات، کشیدن فقط یک نخ سیگار منجر به کشیدن نخ دیگری می‌شود و درنهایت ممکن است دوباره به عادت سیگار کشیدن برگردید.

6. فعالیت بدنی داشته باشید.

فعالیت بدنی می‌تواند به پرت شدن حواس شما از سیگار و کاهش شدت میل به سیگار کشیدن کمک کند. حتی فعالیت بدنی کوتاه‌مدت مانند چند بار بالا و پایین رفتن از پله‌ها، می‌تواند این میل را از بین ببرد. همچنین در مواقعی که وسوسه می‌شوید می‌توانید برای پیاده‌روی یا دویدن به بیرون از منزل بروید.

اگر خانه یا محل کار خود را نمی‌توانید ترک کنید انجام حرکت اسکات، خم شدن روی زانوها، دویدن و یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها را امتحان کنید. اگر فعالیت بدنی برای شما جالب نیست، دعا کردن، آشپزی، نجاری، گل‌دوزی، خواندن و بررسی یک مجله را امتحان کنید. بهر حال همیشه کارهایی را مدنظر داشته باشید که برای پرت کردن حواستان از یک مسئله انجام دهید.

7. تکنیک‌های تمدد اعصاب را یاد گرفته و تمرین کنید.

سیگار کشیدن ممکن است ترفند شما برای مقابله با استرس بوده باشد. مقاومت در برابر ولع مصرف دخانیات خود می‌تواند استرس‌زا باشد. با تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب، مانند تمرین‌های تنفس عمیق، آرام‌سازی عضلات، یوگا، تجسم، ماساژ یا گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، استرس را از خود دور کنید.

8. برای تقویت تلاشتان در ترک سیگار با یک فرد انگیزه دهنده، در ارتباط باشید.

برای کمک به تلاش شما در ترک سیگار، با یکی از اعضای خانواده، دوستان یا اعضای فامیل، در ارتباط باشید؛ مثلاً تلفنی گپ بزنید، با هم به پیاده‌روی بروید، بخندید، یا دور هم جمع شوید تا سرگرم شوید، حواستان پرت شود و اطرافیان در افزایش انگیزه‌تان در ترک سیگار به شما کمک کنند؛ و همچنین می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی به‌منظور دریافت راهنمایی در از بین بردن میل به سیگار کشیدن کمک بگیرید.

9. از اپلیکیشن های ترک سیگار استفاده کنید.

می‌توانید برای مقابله با میل به سیگار کشیدن از اپلیکیشن های ترک سیگار به‌صورت کمکی استفاده کنید همچنین می‌توانید نوشته‌ها و تجارب شخصی کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند بخوانید و افکار تشویق‌کننده‌ای که خودتان در این مسیر تجربه می‌کنید برای شخص دیگری که ممکن است با میل به سیگار کشیدن دست‌وپنجه نرم کند به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید از بازخوردهای خوب دیگران در مقابل تلاشتان در ترک سیگار انگیزه خود را تقویت کنید.

10. مزایای ترک سیگار را به خود یادآوری کنید.

دلایلی را که می‌خواهید سیگار را ترک کنید و در برابر میل به سیگار کشیدن مقاومت کنید، یادداشت کنید یا با صدای بلند برای خود تکرار کنید. این دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن احساسات بهتر
  • داشتن سلامتی بیشتر
  • در امان ماندن عزیزانتان از دود سیگار
  • داشتن پس‌انداز بیشتر

بیشتر بخوانید: با ترک سیگار چه اتفاقی برای پوست شما می افتد ؟ تاثیرات ترک سیگار بر پوست

به یاد داشته باشید، تلاش برای غلبه بر میل به سیگار کشیدن، همیشه بهتر و مؤثرتر از انجام هیچ تلاشی در این زمینه است و هر بار که در برابر این وسوسه مقاومت می‌کنید، یک‌قدم به ترک همیشگی سیگار نزدیک‌تر می‌شوید.


بیشتر بخوانید

غلبه بر اعتیاد به فضای مجازی با 7 روش کاربردی

نفیسه محمدی

خواب خوب چه تاثیری بر بدن دارد ؟

صحرا

مغز به چه مقدار اکسیژن نیاز دارد؟

پدرام

آیا کافئین واقعا برای شما مضر است؟

صحرا

بهبود سلامت روان با ورزش

صحرا

بهترین روش ها برای تقویت عضلات در سنین بالا

صحرا

ارسال دیدگاه