...
یکشنبه 15 مهر 1403
سلامتی

آیا گروه خونی شما بر سلامت قلب شما تأثیر دارد؟

آیا گروه خونی شما بر سلامت قلب شما تأثیر دارد؟

آیا گروه خونی شما بر سلامت قلب شما تأثیر دارد؟ بله، اما این کل ماجرا نیست. برخی از گروه‌های خونی با مشکلاتی مانند لخته شدن خون مرتبط هستند، اما این تنها یک قسمت از پازل سلامت قلب است. از نگاه ظاهری نمی‌توانید آن را بفهمید، اما درون خونی که در رگ‌های ما جریان دارد، تفاوت‌های کوچکی وجود دارد که هر انسان را به یکی از این گروه‌های خونی دسته‌بندی می‌کند: A مثبت، A منفی، B مثبت، B منفی، O منفی، O مثبت، AB مثبت و AB منفی.

ممکن است به گروه خونی خودتان فکر نکنید مگر زمانی که به اهدای خون فکر می‌کنید یا در بیمارستان هستید. برخی از افراد در دوران بارداری متوجه می‌شوند، زمانی که برای کسی با گروه خونی منفی، درمان ویژه‌ای لازم است.

اما آیا می‌دانستید که گروه خونی شما می‌تواند در احتمال بروز برخی مشکلات سلامتی مانند لخته شدن خون نقش داشته باشد؟

تحقیقات زیاد در مورد گروه‌های خونی نشان می‌دهد که ممکن است اهمیت بیشتری نسبت به آنچه که به آن اعتبار می‌دهیم داشته باشند. آن‌ها می‌توانند به ارزیابی خطر برای برخی شرایط سلامتی، به ویژه بیماری‌های قلبی که اصلی‌ترین علت مرگ و میر در ایالات متحده است، کمک کنند. این تفاوت‌های نامرئی در خون ممکن است به برخی افراد در جلوگیری از مشکلات قلبی عروقی کمک کند و برخی دیگر را بیشتر در معرض خطر قرار دهد.

اما مانند بیشتر چیزهایی که ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارند، مهم است که تصویر کامل را در نظر داشته باشید و به یاد داشته باشید که تنها عوامل ژنتیکی مانند گروه خونی مهم نیستند. روال روزانه شما، میزان تغذیه‌تان، توانایی مدیریت استرس و موارد دیگر همه بر سلامتی کلی شما، از جمله سلامت قلب، تأثیر می‌گذارند.

گروه خونی واقعاً به چه معناست؟

حروف A، B و O نشان‌دهنده اشکال مختلف ژن ABO هستند که سلول‌های خونی ما را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که گروه‌های خونی مختلف را تشکیل دهند. به عنوان مثال، اگر خون شما نوع AB باشد، بدن شما برای تولید آنتی‌ژن‌های A و B بر روی سلول‌های قرمز خون برنامه‌ریزی شده است. فردی با گروه خونی نوع O هیچ آنتی‌ژنی تولید نمی‌کند.

خون “مثبت” یا “منفی” بر اساس وجود پروتئین‌ها بر روی سلول‌های قرمز خون نامیده می‌شود. اگر خون شما دارای پروتئین باشد، شما Rhesus یا Rh مثبت هستید.

افرادی که دارای گروه خونی O منفی هستند به عنوان “دهندگان جهانی” شناخته می‌شوند زیرا خون آن‌ها هیچ آنتی‌ژن یا پروتئینی ندارد، به این معنی که بدن هر کسی می‌تواند آن را در مواقع اضطراری بپذیرد.

چرا گروه‌های خونی مختلف وجود دارند؟

پژوهشگران به طور کامل نمی‌دانند، اما عواملی مانند محل زندگی اجداد افراد و عفونت‌های گذشته که موجب جهش‌های حفاظتی در خون شده‌اند، ممکن است به این تنوع کمک کرده باشند. به گفته دکتر داگلاس گوگنهایم، هماتولوژیست در پزشکی پن، افرادی که دارای گروه خونی O هستند ممکن است با وبا بیشتر بیمار شوند، در حالی که افرادی که دارای گروه خونی A یا B هستند ممکن است بیشتر در معرض مشکلات لخته شدن خون قرار گیرند. در حالی که خون ما نمی‌تواند با تهدیدات بیولوژیکی یا ویروسی مختلف در زمان واقعی هماهنگ شود، ممکن است منعکس‌کننده آنچه در گذشته اتفاق افتاده باشد.

به طور خلاصه، به گفته گوگنهایم، این تقریباً مثل این است که بدن در طول زمان برای محافظت هرچه بهتر، با محیط خود سازگار شده است.

آیا گروه خونی شما بر سلامت قلب شما تأثیر دارد؟

گروه‌های خونی که بیشترین خطر برای بیماری قلبی دارند

افرادی که دارای گروه خونی A، B یا AB هستند، بیشتر از افرادی که گروه خونی O دارند، در معرض حمله قلبی یا نارسایی قلبی قرار دارند، طبق گفته انجمن قلب آمریکا.

اگرچه افزایش خطر کوچک است (افراد با گروه خونی A یا B به طور ترکیبی ۸٪ خطر بیشتر برای حمله قلبی و ۱۰٪ افزایش خطر نارسایی قلبی داشتند، طبق یک مطالعه بزرگ)، تفاوت در نرخ لخته شدن خون بسیار بیشتر است، طبق گفته AHA. افراد در همان مطالعه با گروه خونی A و B، ۵۱٪ بیشتر احتمال داشت که به ترومبوز ورید عمقی و ۴۷٪ بیشتر احتمال داشت که به آمبولی ریه دچار شوند، که این‌ها اختلالات شدید لخته شدن خون هستند که می‌توانند خطر نارسایی قلبی را نیز افزایش دهند.

به گفته گوگنهایم، دلیل این افزایش خطر ممکن است مربوط به التهابی باشد که در بدن افراد با گروه خونی A، B یا AB رخ می‌دهد. پروتئین‌های موجود در خون نوع A و B ممکن است باعث ایجاد “انسداد” یا “ضخیم شدن” بیشتر در وریدها و شریان‌ها شوند که منجر به افزایش خطر لخته شدن و بیماری قلبی می‌شود.

گوگنهایم همچنین معتقد است این موضوع ممکن است کاهش خطر ابتلا به بیماری شدید COVID-19 در افراد با گروه خونی O را توجیه کند. (توجه: از زمان انتشار این مقاله، تحقیقات بیشتری به این نتیجه افزوده‌اند که افراد با گروه خونی A ممکن است خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت داشته باشند. این به دلیل نحوه اتصال ویروس COVID-19 به سلول‌ها بر اساس نوع گروه خونی است.)

دیگر پیامدهای گروه خونی

افرادی که دارای گروه خونی O هستند، در معرض خطر کمتری برای بیماری قلبی و لخته شدن خون قرار دارند، اما ممکن است بیشتر در معرض خونریزی یا اختلالات خونریزی باشند. این موضوع به ویژه پس از زایمان صادق است، طبق یک مطالعه که نشان داد زنان با گروه خونی O خطر بیشتری برای از دست دادن خون پس از زایمان دارند.

افرادی که دارای گروه خونی O هستند ممکن است پس از یک آسیب تروماتیک نیز به دلیل افزایش از دست دادن خون، وضعیت بدتری داشته باشند، طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله Critical Care.

تحقیقات دیگر نشان داده است که افراد با گروه خونی AB ممکن است در مقایسه با افرادی که گروه خونی O دارند، در معرض خطر بیشتری برای اختلال شناختی باشند. اختلال شناختی شامل مشکلاتی مانند مشکل در به خاطر سپردن، تمرکز یا تصمیم‌گیری است.

آیا باید سبک زندگی‌ام را بر اساس گروه خونی‌ام تغییر دهم؟

در حالی که تحقیقات موجود نشان می‌دهد که گروه خونی می‌تواند میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی را تغییر دهد، عوامل بزرگی مانند رژیم غذایی، ورزش یا حتی میزان آلودگی‌ای که در جامعه خود در معرض آن هستید، عوامل اصلی تعیین‌کننده سلامت قلب هستند.

گوگنهایم می‌گوید که برای بیمارانی که می‌خواهند قلب خود را سالم نگه دارند، توصیه خاصی که او جز یک رژیم غذایی سالم برای قلب که التهاب را کاهش می‌دهد، نخواهد داشت، صرف‌نظر از نوع گروه خونی فرد.

اما او اشاره می‌کند که تحقیقات آینده ممکن است راه‌های قطعی‌تری برای درمان بیماران بر اساس گروه خونی‌شان ارائه دهد. با در نظر گرفتن تمام عوامل به صورت برابر، بیماری با سطوح کلسترول سالم و گروه خونی A ممکن است از مصرف روزانه آسپیرین بهره‌مند شود در حالی که این ممکن است برای فردی با شرایط مشابه و گروه خونی O ضروری نباشد.

بیشتر بخوانید: آیا قلب سالم‌ تری می‌خواهید؟ معرفی بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب

گوگنهایم گفت: “یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای قلب، به طور کلی چیزی است که هر پزشکی توصیه می‌کند، و من می‌گویم که گروه خونی ABO این را تغییر نمی‌دهد.”
او افزود: “من فکر نمی‌کنم داشتن گروه خونی O به تنهایی مزیت محافظتی داشته باشد که موجب شود کاملاً از مشکلات قلبی در امان باشید.”

بیشتر بخوانید

افزایش طبیعی تولید هورمون‌های شادی و معرفی آن‌ها

صحرا

با ترک سیگار چه اتفاقی برای پوست شما می افتد؟ اثرات ترک سیگار بر پوست

صحرا

عادت هایی که می‌توانید جایگزین سیگار کشیدن کنید

صحرا

فواید دویدن: چگونه دویدن سلامت شما را بهبود می‌بخشد؟

صحرا

بهبود سلامت روان با ورزش

صحرا

بهترین روش ها برای تقویت عضلات در سنین بالا

صحرا

ارسال دیدگاه