...
جمعه 27 مهر 1403
حافظه و یادگیری

چگونه بر ترس از یادگیری غلبه کنیم؟

یادگیری می‌تواند گاهی چالش‌برانگیز و حتی ترسناک باشد. اما کشف راه‌های مدیریت این ترس منجر به رشد، هم به عنوان یک دانش‌آموز و هم به عنوان یک فرد، می‌شود. اگر به دنبال راه‌هایی برای غلبه بر ترس از یادگیری هستید، جای درستی آمده‌اید.

در دوران کودکی، مقاومت به طور طبیعی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، کودکان خردسال که یاد می‌گیرند راه بروند، صدها بار می‌افتند قبل از اینکه بتوانند راه بروند. با این حال، آن‌ها تسلیم نمی‌شوند و تصمیم نمی‌گیرند که باید دائماً چهار دست و پا راه بروند.

بسیاری از دانش‌آموزان زمانی که شروع به امتحان دادن و آزمون‌های مدرسه می‌کنند، ترس از یادگیری را تجربه می‌کنند. تاکید بر کسب نمرات خوب به جای فرآیند یادگیری می‌تواند اضطراب و استرس در دانش‌آموزان را افزایش دهد.

ممکن است احساس کنند که تلاش ارزشش را ندارد. اینگونه است که ترس از یادگیری می‌تواند مانع از پیگیری اهداف و رویاهای معنادار در دانش‌آموزان شود.

این مقاله به شما نشان خواهد داد که چگونه بر این ترس غلبه کنید. بیایید با بررسی چگونگی توسعه ترس از یادگیری شروع کنیم.

آیا شما از یادگیری می‌ترسید؟

کلمه sophophobia (سوفوفوبیا) از کلمه یونانی Sophia (سوفیا) به معنای “حکمت” یا “دانش” مشتق شده است و به معنای ترس از یادگیری است.

طبق گفته Healthline، یک فوبیا یک واکنش ترس بیش از حد و غیرمنطقی است. وقتی با منبع ترس خود مواجه می‌شوید، ممکن است وارد حالت وحشت شوید و احساس ترس کنید.

اگر از یادگیری می‌ترسید، ممکن است:

قبل از امتحانات و آزمون‌ها احساس ناراحتی کنید هنگام مطالعه تمرکز خود را از دست بدهید احساس ناراحتی از پاسخ دادن به سوالات در کلاس داشته باشید نگران باشید که نتوانید به خوبی عمل کنید. علاوه بر تداخل در مطالعه شما، ترس از یادگیری می‌تواند کیفیت زندگی و چشم‌اندازهای آینده شما را تحت تأثیر قرار دهد.

بیایید این موضوع را کمی بیشتر بررسی کنیم، به ترس از امتحانات و ترس از مطالعه بپردازیم. بیایید با ترس از امتحانات شروع کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه هوشمندانه مطالعه کنیم: 20 روش علمی برای یادگیری سریع

ترس از امتحان

آیا احساس می‌کنید که به محض نشستن برای آزمون دادن، همه چیزهایی که مطالعه کرده‌اید را فراموش می‌کنید؟ یا آیا امتحانات باعث می‌شوند که احساس عصبی بودن یا حتی ناخوشی کنید؟

وقتی صحبت از امتحانات به میان می‌آید، دانش‌آموزان اغلب به جای تمرکز بر فرآیند، بر نمره یا نتیجه بیش از حد تاکید می‌کنند. با افزایش فشار، احساس خفگی ایجاد می‌شود که می‌تواند تمرکز شما را در طول امتحانات خراب کند. همانطور که انتظار می‌رود، این وضعیت مانع از آرامش، حضور ذهن و راحتی شما می‌شود.

کلید غلبه بر ترس از امتحان، تغییر نگرش است. بر انجام کارهایی که در کنترل شماست تمرکز کنید: مطالعه مؤثر، حل سؤالات تمرینی کافی، استراحت کافی و تغذیه مناسب.

همچنین می‌توانید یاد بگیرید که چگونه قبل از آزمون استرس خود را کاهش دهید تا بتوانید دانش‌آموزی آرام‌تر، خوشحال‌تر و موفق‌تر باشید.

روی یادگیری اطلاعات لازم و تسلط بر مفاهیم کلیدی تمرکز کنید. هر نتیجه‌ای که به دست آید، شما می‌دانید که تلاشی عالی کرده‌اید. از آنجا می‌توانید روش‌های مطالعه خود را برای کاهش اضطراب تنظیم کنید.

ترس از مطالعه

با نزدیک شدن به امتحانات، دانش‌آموزان به خوبی آگاه می‌شوند که باید مطالعه کنند. برای بسیاری از دانش‌آموزان، این زمانی است که ترس شروع به افزایش می‌کند.

مشکلات خواب، انتخاب‌های ناسالم غذایی و استرس می‌توانند بر تمرکز شما هنگام مطالعه تأثیر بگذارند. این عوامل همچنین می‌توانند تداعی‌های منفی احساسی شما با مطالعه را افزایش دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تجربیات استرس‌زا بر فرآیندهای یادگیری و حافظه تأثیر می‌گذارند. معمول است که کورتیزول (هورمون استرس) زمانی که امتحان یا مهلت مهمی در پیش دارید، فعال شود.

بسیاری از دانش‌آموزان به عنوان مکانیسم مقابله، به اجتناب روی می‌آورند. اما روش بهتر این است که با اعمال استراتژی‌های مؤثر مطالعه، احساسات منفی را کنترل کنید.

با شناسایی عادات مطالعه بد خود شروع کنید و آنها را یک به یک تغییر دهید.

چگونه بر ترس از یادگیری غلبه کنیم؟

چگونه بر ترس از یادگیری غلبه کنیم؟

ترس می‌تواند محرکی برای موفقیت باشد، اما کلید کار این است که هرگز نگذارید ترس کنترل شما را به دست بگیرد. باید با وجود ترس اقدام سازنده انجام دهید. در اینجا پنج مرحله برای غلبه بر ترس از یادگیری آورده شده است. با ما همراه باشید.

1. شناسایی و درک ترس

برای غلبه بر ترس از یادگیری، باید به طور خاص شناسایی کنید که چه چیزی باعث می‌شود احساس ترس کنید. دانش‌آموزان اغلب ترس از شکست، ترس از فراموشی در امتحانات، یا ترس از نتوانستن به تحقق مهلت‌ها یا انتظارات را تجربه می‌کنند.

یک قدم به عقب بردارید تا بتوانید ترس را شناسایی کنید، آن را ارزیابی کنید و بفهمید ریشه آن چیست.

2.ایجاد یک برنامه پس از درک ترس

پس از درک ترس یک برنامه برای مقابله با آن ایجاد کنید. این برنامه باید عملی و قابل انجام باشد. می‌توانید با یک مربی یا معلم همکاری کنید تا اعتماد به نفس و مهارت‌های تحصیلی خود را بهبود بخشید. استراتژی‌های آزمون نیز می‌توانند به کاهش اضطراب شما کمک کنند.

فهرستی از اقدامات مشخصی که قصد انجام آنها را دارید، بنویسید. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که:

  • هر روز پس از بازگشت از مدرسه، یادداشت‌های کلاسی خود را مرور کنید
  • قبل از هر آزمون حداقل سه آزمون تمرینی انجام دهید
  • تمام تکالیف نمره‌دار خود را بررسی کنید
  • برای موضوعات خاص کارت‌های فلش بسازید

وقتی بر آنچه می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید، احساس ترس کمتری خواهید داشت.

3. اجرای برنامه و بهبود آن

وقتی صحبت از مقابله با ترس از یادگیری می‌شود، باید برنامه خود را اجرا کرده و آن را به بخش‌های قابل مدیریت تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر یک امتحان زیست‌شناسی در پیش دارید، می‌توانید تصمیم بگیرید که تمامی یادداشت‌های کلاسی خود را دو بار مرور کنید و سه آزمون تمرینی زمان‌بندی شده انجام دهید.

هنگام مطالعه، هر چیزی را که درباره‌اش سوال دارید یا نیاز به توضیح بیشتری از معلم دارید، برجسته کنید. روش‌های حفظی خود را نیز تغییر دهید. این استراتژی‌ها را به تدریج پیاده‌سازی کنید تا احساس فشار نکنید. انجام کارها در بخش‌های کوچک‌تر نیز کمک می‌کند تا از احساس فشار جلوگیری کنید.

به عنوان مثال، اگر امتحان ریاضی در پیش دارید، می‌توانید با انتخاب ۱۵ سوال تمرینی برای هر مبحثی که آزمون دارید، شروع کنید. هر بار که به مطالعه می‌پردازید، تنها پنج سوال تمرینی را انتخاب کرده و روی تکمیل آنها تمرکز کنید، نگران بقیه سوالات نباشید. در جلسات آینده مطالعه به آنها خواهید رسید.

4. عجله نکنید

اگر احساس فشار می‌کنید که باید تغییرات بزرگی را اکنون ایجاد کنید، این موضوع به عملکرد ضعیف منجر می‌شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که ترس شما از یادگیری افزایش یافته است!

به خودتان زمان بدهید تا برنامه‌تان را عملی کنید و با یک سرعت مناسب پیشرفت کنید. هر روز زمانی را برای مطالعه، مرور یادداشت‌ها و تصور کردن خودتان در حال آرام انجام دادن آزمون اختصاص دهید.

به یاد داشته باشید که مدرسه و زندگی مسابقه نیستند. قدم به قدم پیش بروید و در نهایت بدون از دست دادن انرژی به مقصد خواهید رسید.

5. ایجاد یک ذهنیت فرآیند محور

همه‌ی ما دوست داریم پاداش بگیریم. در واقع، ممکن است یک روال داشته باشید که پس از انجام هر وظیفه، به خودتان پاداش بدهید. استفاده از این رویکرد زمانی که به میزان متعارف باشد، مشکلی ندارد. اما اگر این رویکرد را بیش از حد انجام دهید، انگیزه‌ی درونی شما کاهش خواهد یافت زیرا شما بیش از حد بر روی پاداش و نتیجه تمرکز خواهید کرد.

رویکرد خود را به جای تمرکز بر روی نتیجه، بر روی فرآیند بازنگری کنید. شادی را در فرآیند یادگیری و به دست آوردن مهارت پیدا کنید. وقتی دانش را به دست می‌آورید و مفاهیم را درک می‌کنید، با پیشرفتی که در مسیر آموزشی خود دارید، راضی باشید.

این کار گفتنی است اما ارزش آن به مراتب بیشتر است، به طوری که در نهایت بهترین نمرات و رضایت بیشتری را بدست خواهید آورد.

برای تبدیل شدن به یک فرد با ذهنیت فرآیند محور، به خود نگویید که یک چیز “خیلی سخت” است. به جای آن، به خود بگویید که این یک فرصت برای چالش دادن خود و رشد است. همانطور که تفکر و دیدگاه خود را تغییر می‌دهید، ترس از یادگیری کاهش خواهد یافت.

سخن پایانی

ترس بخش طبیعی و معمولیی از زندگی است. اما همانطور که عنوان کتاب پرفروش سوزان جفرز پیشنهاد می‌دهد، ما باید احساس ترس کنیم و در هر صورت اقدام کنیم. اگر پنج مرحله‌ای که در این مقاله بیان شده را دنبال کنید، به سمت مدیریت و غلبه بر ترس از یادگیری خود خواهید رفت.

از همین امروز شروع کنید!

بیشتر بخوانید

یادگیری سریع یک زبان جدید با 8 روش کاربردی

نفیسه محمدی

بهترین تکنیک‌های حافظه و یادگیری برای دانش آموزان

صحرا

راز ذهن همیشه جوان : فلسفه کریشنامورتی در مورد پرسیدن سوال

صحرا

آیا با افزایش سن خردمندتر می‌شویم؟

صحرا

چرا باید انگلیسی یاد بگیریم؟ مزایای دانستن زبان انگلیسی

صحرا

9 تمرین مغزی برای تقویت حافظه و تمرکز

صحرا

ارسال دیدگاه