بسیاری از عادتهای اشتباه ما به این دلیل ماندگار هستند که تا کنون نتوانستهایم آنها را تغییر دهیم. این همیشه چیز بدی نیست، به عنوان مثال اگر شما به طور عادی یک فرد رقابتی باشید، این موضوع میتواند منجر به افزایش بهرهوری شما گردد. در ادامه با ۱۰ عادت مفید برای کمک به بهرهوری بیشتر آشنا میشویم.
۱- تمایل به برنامه ریزی
افرادی که برنامه ریزی میکنند بسیار بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمیدهند موفق هستند. هیچ چیزی به اندازه برنامه ریزی برای انجام هر کار به شما کمک نمیکند تا بهرهوری بیشتری داشته باشید. برنامه ریزی قبل از فعالیت ها باعث کارآمدی بیشتر شما میشود.
۲- تحلیل شرایط به صورت کنترل شده
این دلیلی است که به نظر میرسد بسیاری از افراد سیگاری در موقعیت های خاص خوب و کنترل شده عمل میکنند. سیگار کشیدن آنها را برای چند دقیقه از لحظه خارج می کند و به آنها اجازه میدهد تا در مورد آنچه قرار است انجام دهند به صورت صحیح فکر کنند.
۳- مرتب بودن اهمیت دارد
کارمندان ناکارآمد تمایل به زندگی و کار در شرایط نامرتب و غیر سازمان یافته دارند. شما باید تمیزی را به عنوان یک اولویت در نظر بگیرید و عادتهایی ایجاد کنید تا اطراف خود را تمیز نگاه دارید تا در بهرهوری شما تداخل ایجاد نشود.
۴- هدف شما باید افزایش کارایی باشد
هدف شما باید انجام هر چه بیشتر کارها در کمترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت باشد. درست است که کیفیت باید اولویت اصلی شما باشد، اما گاهی اوقات انجام به موقع کار اولویت اصلی است. عادت کنید تعادل خوبی بین کیفیت خروجی، میزان زمان و منابع مصرفی خود برقرار کنید.
۵- از تحقق یک هدف لذت ببرید
عادت کنید که هنگام رسیدن به اهداف خود احساس خوشبختی کنید و دریابید که از انجام این کار لذت بیشتری می برید. این عادت به افزایش انگیزه و روحیه شما کمک می کند.
۶- عادت به پذیرش رقابت داشته باشید
افراد رقابتی تمایل به برتری دارند به همین دلیل ساده که انگیزه زیادی دارند. انگیزه آنها اول بودن یا برنده شدن است. این اصول ابتدایی قدرت زیادی دارند: اگر عادت به رقابت پذیری دارید آن عادت را به ابزاری قدرتمند تبدیل کنید. شخص دیگر یا افرادی که با آنها رقابت می کنید حتی لازم نیست بدانند با آنها رقابت می کنید. این یک فرآیند درونی است که به شما برای بهرهوری و کارآیی بیشتر کمک خواهد کرد.
۷- مدیریت زمان
استفاده بهینه از زمان لزوما گذراندن زمان در محل کار نیست. حتی اگر روز کاری شما بسیار پربار باشد. زمان یک منبع ارزشمند است و اگر میخواهید نتیجه بخش باشد، وقت شما باید با احتیاط صرف و خردمندانه مدیریت شود.
۸- توانایی کار گروهی با دیگران
مثمر ثمرترین افراد کسانی هستند که به صورت تیمی کار میکنند. کار گروهی باعث افزایش بهرهوری می شود، تلاش کنید با کار گروهی و تقسیم صحیح وظایف، بهره وری خود و گروهتان را افزایش دهید.
۹- مدیریت بودجه
فرد مفید و کارآمد شخصی است که قادر است با کمترین زمان ممکن و صرف شده منابع موجود را به دست آورده و با کمترین هزینه ممکن کار را به نتیجه برساند. اگر قادر به مدیریت و نگهداری بودجه نیستید، ایجاد یک عادت خوب برای بودجه بندی ممکن است ایده خوبی باشد.
بیشتر بخوانید : بهترین روش های پسانداز برای تعطیلات
۱۰- تمایل به بهبود مداوم
حفظ عادت تلاش برای بهبود دارای قدرتی بی حد و حصر است. این تلاش ها با گذشت زمان تبدیل به عادات شما خواهند شد و باعث می شود که شما با افزایش سن فرد قوی تر و سازندهتری باشید.