...
جمعه 7 اردیبهشت 1403
رژیم و تغذیه

مهم ترین دلایل برای اینکه چرا همیشه احساس گرسنگی میکنیم؟

احساس گرسنگی

احساس گرسنگی نشانه و واکنش طبیعی این است که بدن شما به مواد غذایی بیشتری احتیاج دارد. هنگامی که گرسنه هستید، ممکن است معده شما «غر غر» و احساس خالی بودن کند، یا ممکن است دچار سردرد شوید، زود رنج و بدخلق شوید و یا نتوانید تمرکز کنید.

بسیاری از مردم می‌توانند تا چندین ساعت بین هر وعده‌ی غذایی خود فاصله بیندازند و احساس گرسنگی نکنند. اگرچه این مورد برای همه صدق نمی‌کند. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که دائم احساس گرسنگی میکنید، شاید با خوتان فکر کرده باشید که دلیل این همه گرسنه بودن چیست. گرسنگی می‌توانند به دلایل گوناگونی رخ دهد که از آن‌ها می‌توان به کمبود پروتئین، چربی یا فیبر، و همچنین کم‌آبی بدن و مشکلات روانی و استرس بالا اشاره کرد.

ما در چرا با توجه به مقالات و مشاهدات علمی و آزمایشگاهی انجام شده، به بررسی کامل دلایل احساس گرسنگی و درمان آن پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید این دلایل را شناسایی کرده و جلوی گرسنگی بیش از حد خود را بگیرید.

1- شما به اندازه کافی پروتئین نمی‌خورید

مصرف پروتئین کافی برای کنترل اشتها مهم است. پروتئین دارای خواص کاهنده گرسنگی است که باعث می‌شود شما در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید. پروتئین با افزایش تولید هورمون‌هایی که فرمان سیری به مغز می‌دهند، و کم کردن سطح هورمو‌ن‌های تحریک کننده گرسنگی، میل به غذا را کاهش می‌دهد.

با توجه به این عوارض، اگر به اندازه کافی پروتئین نمی‌خورید ممکن است احساس گرسنگی کنید.

در یک مطالعه، 14 مرد با وزن اضافی که 25 درصد از کالری خود را از پروتئین به مدت 12 هفته مصرف کردند، در مقایسه با گروهی که پروتئین کمتری مصرف می‌کردند، 50 درصد کاهش در میل خود برای خوردن میان وعده در اواخر شب را تجربه کردند. علاوه بر این، کسانی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کردند، سیری بیشتری در طول روز داشتند و افکار وسواسی کمتر در مورد غذا گزارش شده است.

بسیاری از غذاهای مختلف سرشار از پروتئین هستند، بنابراین دریافت مقدار کافی از آن از طریق رژیم غذایی دشوار نیست. گنجاندن منبع پروتئین در هر وعده غذایی می‌تواند از گرسنگی زیاد جلوگیری کند. محصولات حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند. این ماده‌ی مغذی همچنین در برخی از محصولات لبنی از جمله شیر و ماست و همچنین برخی غذاهای گیاهی مانند حبوبات، آجیل، دانه ها و غلات کامل وجود دارد.

خلاصه

پروتئین با تنظیم هورمون‌های گرسنگی نقش مهمی در کنترل اشتها دارد. به همین دلیل، اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید، ممکن است اغلب احساس گرسنگی کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی و خوراکی ها برای افزایش عملکرد مغز در فصل امتحانات

2- شما به اندازه کافی نمی‌خوابید

داشتن خواب کافی و با کیفیت برای سلامتی بسیار مهم و ضروری است. خواب برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی بدن لازم است و دریافت کافی آن با کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی عروقی و سرطان همراه است.

علاوه بر این، خواب کافی یک عامل کنترل اشتها است، زیرا به تنظیم گرلین، هورمون محرک اشتها، کمک می‌کند. کمبود خواب منجر به افزایش سطح گرلین می‌شود، به همین دلیل ممکن است هنگام کمبود خواب احساس گرسنگی کنید.

در یک مطالعه، 15 نفر که فقط 1 شب از خواب بی خواب بودند، در مقایسه با گروهی که 8 ساعت خوابیده بودند گرسنه‌تر بوده و 14 درصد بیشتر حجم از غذا انتخاب کردند.

خواب کافی همچنین به اطمینان از سطح کافی لپتین، هورمونی که باعث احساس سیری می‌شود، کمک می‌کند. برای اینکه بتوانید سطح گرسنگی خود را به خوبی مدیریت کنید، به طور کلی توصیه می‌شود که هر شب حداقل 8 ساعت بدون وقفه بخوابید.

خلاصه

مشخص است که کم‌خوابی باعث نوسان در سطح هورمون‎‌های گرسنگی می‌شود و ممکن است باعث احساس گرسنگی بیشتر شود. بنابراین برای اینکه کمتر احساس گرسنگی مزمن داشته باشید در طول روز، حتما حواستان به خوابتان باشد.

بیشتر بخوانید: خواب خوب چه تاثیری بر بدن دارد؟

3- شما بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده مصرف می‌کنید

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده بسیار پردازش شده و فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن‌ها از بین رفته است.

یکی از محبوب‌ترین منابع کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، آرد سفید است که در بسیاری از غذاهای حاوی غلات مانند نان و ماکارونی یافت می‌شود. غذاهایی مانند نوشابه، آب نبات و محصولات پخته‌شده که از قندهای فرآوری‌شده تهیه می‌شوند نیز کربوهیدرات تصفیه‌شده محسوب می‌شوند.

از آنجا که کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده فاقد فیبر پرکننده هستند، بدن شما آن‌ها را به سرعت هضم می‌کند. این دلیل اصلی این است که اگر زیاد کربوهیدرات تصفیه‌شده بخورید ممکن است گرسنه باشید، زیرا احساس سیری قابل ملاحظه‌ای ایجاد نمی‌کند

علاوه بر این، خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده ممکن است منجر به افزایش سریع قند خون شود. این عمل منجر افزایش سطح انسولین، هورمونی که مسئول انتقال قند به سلول های شما است، می‌شود.

هنگامی که مقدار زیادی انسولین در پاسخ به افزایش قند خون به طور همزمان ترشح می‌شود، به سرعت قند را از خون شما خارج می‌کند، که ممکن است منجر به کاهش ناگهانی سطح قند خون شود، وضعیتی که به هیپوگلیسمی معروف است.

سطح پایین قند خون به بدن شما نشان می‌دهد که به غذای بیشتری احتیاج دارد، این دلیل دیگری است که اگر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده جزء منظم رژیم غذایی شما باشند، ممکن است اغلب احساس گرسنگی کنید.

برای کاهش مصرف کربوهیدرات تصفیه‌شده، کافی است غذاهای غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل را جایگزین آن‌ها کنید. این غذاها هنوز سرشار از کربوهیدرات هستند، اما کربوهیدراتی که مغنی از فیبر هست که به کنترل گرسنگی کمک می‌کند.

خلاصه

کربوهیدرات‌های تصفیه‎‌شده فاقد فیبر هستند و باعث نوسانات قند خون می‌شوند، این‌ها دلایل اصلی این است که خوردن بیش از حد آن‌ها باعث احساس گرسنگی می‌شود.

4- رژیم غذایی شما کم چرب است

چربی نقش کلیدی در سیر نگه‌داشتن شما دارد.

این امر تا حدی به دلیل کند بودن زمان انتقال دستگاه گوارش است، به این معنی که هضم آن بیشتر طول می‌کشد و برای مدت طولانی در معده شما باقی می‌ماند. علاوه بر این، خوردن چربی ممکن است منجر به ترشح هورمون‌های مختلف افزایش دهنده سیری شود.

به این دلایل، اگر رژیم غذایی شما کم چرب باشد، ممکن است احساس گرسنگی مکرر کنید.

یک مطالعه شامل 270 بزرگسال مبتلا به چاقی نشان داد کسانی که رژیم کم چربی را دنبال می‌کردند، در مقایسه با گروهی که رژیم کم کربوهیدرات مصرف می‌کردند، هوس کربوهیدرات بیشتر و ترجیح بیشتری به غذاهای پر قند را نشان دادند.

علاوه بر این، افراد در گروه کم چرب احساس گرسنگی بیشتری نسبت به گروهی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی کردند، گزارش کردند.

غذاهایی غنی از مواد مغذی و پرچرب وجود دارد که می‌توانید برای افزایش مصرف چربی در رژیم غذایی خود بگنجانید. انواع خاصی از چربی‌ها مانند تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCTs) و اسیدهای چرب امگا 3 بیشترین توانایی را در کاهش اشتها دارا هستند.

غنی‌ترین منبع غذایی MCT روغن نارگیل است. و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین یافت می‌شود. همینطور می‌توانید امگا 3 را از غذاهای گیاهی مانند گردو و دانه کتان دریافت کنید.

سایر منابع غذاهای غنی از مواد مغذی و پرچرب شامل آووکادو، روغن زیتون، تخم مرغ و ماست پرچرب است.

خلاصه

اگر چربی کافی نخورید ممکن است اغلب احساس گرسنگی کنید. این به این دلیل است که چربی در کند شدن هضم و افزایش تولید هورمون‌های تقویت کننده سیری نقش دارد.

5- شما به اندازه کافی آب نمی نوشید

آب‌رسانی مناسب به بدن برای سلامت کلی شما فوق العاده مهم است.

نوشیدن آب کافی دارای چندین مزایای سلامتی است از جمله ارتقاء سلامت مغز، قلب و بهینه سازی عملکرد ورزش. علاوه بر این آب، پوست و سیستم گوارش شما را سالم نگه می‌دارد. آب همچنین بسیار سیر کننده است و می‌تواند هنگام مصرف قبل از غذا اشتها را کاهش دهد.

در یک مطالعه، 14 نفر که 2 فنجان آب قبل از غذا نوشیدند، تقریباً 600 کالری کمتر از افرادی که هیچ آبی نمی‌نوشیدند دریافت کردند.

با توجه به نقش آب در سیر نگه‌داشتن شما، ممکن است در صورت عدم نوشیدن کافی از آن احساس گرسنگی مکرر کنید.

احساس تشنگی را می‌توان با احساس گرسنگی اشتباه گرفت. اگر همیشه گرسنه هستید، ممکن است یک یا دو لیوان آب بنوشید تا بفهمید آیا فقط تشنه هستید یا نه.

برای اطمینان از آب رسانی مناسب به بدن، به سادگی هنگام احساس تشنگی آب بنوشید. خوردن مقدار زیادی غذاهای غنی از آب از جمله میوه‌ها و سبزیجات، نیز به نیازهای آبرسانی شما کمک می‌کند.

خلاصه

اگر آب کافی نخورید ممکن است همیشه گرسنه باشید. دلیل آن این است که آب خاصیت کاهش اشتها دارد. علاوه بر این، ممکن است احساس تشنگی را با احساس گرسنگی اشتباه بگیرید.

6- رژیم غذایی شما فاقد فیبر است

اگر رژیم غذایی شما فاقد فیبر است، ممکن است اغلب احساس گرسنگی کنید.

مصرف مقدار زیادی غذاهای سرشار از فیبر به مدیریت مناسب گرسنگی کمک می‌کند. غذاهای سرشار از فیبر میزان تخلیه معده را کند کرده و هضم آن بیشتر از غذاهای کم فیبر طول می‌کشد.

علاوه بر این، مصرف زیاد فیبر بر آزادسازی هورمون‌های کاهش دهنده اشتها و تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تأثیر می‌گذارد، که نشان داده شده است دارای اثرات افزایش دهنده سیری هستند.

ذکر این نکته ضروری است که انواع مختلفی از فیبر وجود دارد و برخی از آن‌ها در سیر نگه داشتن شما و جلوگیری از گرسنگی بهتر از دیگران هستند. چندین مطالعه نشان داده است که فیبر محلول یا فیبر محلول در آب، بیشتر از فیبر نامحلول پر کننده و سیر کننده است.

بسیاری از غذاهای مختلف مانند بلغور جو دوسر، تخم کتان، سیب زمینی شیرین، پرتقال و کلم بروکلی منابع عالی فیبر محلول هستند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر نه تنها به کاهش گرسنگی کمک می‎‌کند، بلکه با چندین فایده دیگر برای سلامتی مانند کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی نیز مرتبط است.

برای اطمینان از دریافت فیبر کافی، رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، حبوبات و غلات کامل را انتخاب کنید.

خلاصه

اگر رژیم غذایی شما فاقد فیبر است، ممکن است متوجه شوید که همیشه گرسنه هستید. این به این دلیل است که فیبر در کاهش اشتها و سیر نگه داشتن شما نقش دارد.

7- هنگام غذا خوردن حواس شما پرت است

اگر شیوه زندگی شلوغی دارید، اغلب ممکن است در حالی که حواس شما پرت است، غذا بخورید.

اگرچه ممکن است در وقت شما صرفه جویی کند، اما غذا خوردن با حواس پرتی می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. این امر با اشتهای بیشتر، افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن همراه است.

دلیل اصلی این امر این است که حواس‌پرتی باعث کاهش آگاهی شما از میزان مصرف شما می‌شود. این امر از تشخیص سیگنال‌های سیری بدن به همان اندازه موثر است که در حواس‌پرتی شما نیست.

چندین مطالعه نشان داده است کسانی که مشغول غذا خوردن با حواس‌پرت هستند، گرسنه تر از کسانی هستند که در هنگام غذا از حواس‌پرتی پرهیز می‌کنند.

در یک مطالعه، به 88 زن دستور داده شد که هنگام حواس‌پرتی غذا بخورند یا در سکوت بنشینند. کسانی که حواسشان پرت شده بود، در مقایسه با افرادی که حواسشان پرت نمی‌شد، سیری کمتری داشتند و تمایل بیشتری برای خوردن بیشتر در طول روز داشتند.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که هنگام ناهار با یک بازی رایانه‌ای حواس خود را پرت می‌کنند نسبت به افرادی که بازی نمی‌کنند سیر کمتری دارند. علاوه بر این، کسانی که با حواس‌پرتی غذا می‌خورند 48 درصد غذای بیشتری در آزمایشی که بعداً در همان روز انجام شد، مصرف کردند.

برای جلوگیری از غذا خوردن، می‌توانید تمرکز کنید، زمان دیدن تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی را به حداقل برسانید و دستگاه‌های الکترونیکی خود را خاموش کنید. این به شما امکان می‌دهد بنشینید و غذای خود را بچشید و به شما کمک می‌کند تا سیگنال‌های سیری بدن خود را بهتر بشناسید.

خلاصه

حواس‌پرتی ممکن است دلیلی برای گرسنگی شما باشد، زیرا تشخیص احساس سیری را برای شما دشوار می‌کند.

8- شما زیاد ورزش میکنید

افرادی که مرتباً ورزش می‌کنند کالری زیادی می‌سوزانند.

این امر به ویژه هنگامی صادق است که شما به طور مرتب در تمرینات با شدت بالا شرکت می‌کنید یا برای مدت طولانی به فعالیت بدنی می‌پردازید، مانند تمرینات دو ماراتن.

تحقیقات نشان داده است کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند متابولیسم سریع‌تری دارند، به این معنی که در حال استراحت کالری بیشتری نسبت به افرادی که به طور متوسط ورزش می‌کنند یا سبک زندگی کم تحرکی دارند، می‌سوزانند.

با این حال، اخیراً مرور سیستماتیک 103 مطالعه در سال 2014 هیچ شواهد ثابتی برای حمایت از افزایش مصرف انرژی در هنگام ورزش پیدا نکرد. مطالعات تصادفی اضافی و بیشتری مورد نیاز است.

در یک مطالعه، 10 مردی که 45 دقیقه تمرین شدید داشتند، میزان متابولیسم کلی خود را در طول روز 37 درصد در مقایسه با روز دیگر که ورزش نمی‌کردند، افزایش دادند.

یک مطالعه دیگر نشان داد هر روز زنانی که به مدت 16 روز با شدت بالا ورزش می‌کردند، 33 درصد بیشتر از گروهی که ورزش نمی‌کردند و 15 درصد بیشتر از ورزشکاران میانه‌رو در طول روز کالری می‌سوزاندند. نتایج برای مردان نیز مشابه بود.

اگرچه چندین مطالعه نشان داده است که ورزش برای سرکوب اشتها مفید است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزشکاران قوی‌ای که به‌طور متوالی ورش می‌کنند، تمایل بیشتری برای سرکوب کردن اشتها نسبت به کسانی که ورزش نمی‌‌کنند، دارند.

شما می‌توانید صرفاً با خوردن غذای بیشتر برای تقویت تمرینات خود از گرسنگی بیش از حد ناشی از ورزش جلوگیری کنید. افزایش مصرف غذاهای دارای فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم بسیار مفید است.

راه حل دیگر این است که زمان ورزش را کاهش دهید یا شدت تمرینات خود را کاهش دهید.

توجه به این نکته ضروری است که این امر بیشتر در مورد کسانی که ورزشکار مشتاق هستند و مکرراً با شدت زیاد یا برای مدت طولانی تمرین می‌کنند، صدق می‌کند. اگر به طور متوسط ورزش می‌کنید، احتمالاً نیازی به افزایش کالری دریافتی خود ندارید.

خلاصه

افرادی که به طور منظم با شدت زیاد یا برای مدت طولانی ورزش می‌کنند، اشتهای بیشتری و متابولیسم سریعتر دارند. بنابراین، آن‌ها ممکن است گرسنگی مکرر را تجربه کنند.

9. مصرف بیش از حد الکل یکی از عوامل احساس گرسنگی است

الکل به دلیل اثرات تحریک کننده اشتها، به خوبی شناخته شده است.

مطالعات نشان داده است که الکل ممکن است هورمون‌هایی را کاهش دهد که اشتها را کاهش می‌دهند، مانند لپتین، به ویژه هنگامی که قبل یا همراه با غذا مصرف می‌شود. به همین دلیل، ممکن است در صورت نوشیدن الکل زیاد احساس گرسنگی کنید.

در یک مطالعه، 12 مردی که 1.5 اونس (40 میلی‌لیتر) الکل قبل از ناهار نوشیدند، در مقایسه با گروهی که فقط 0.3 اونس (10 میلی‌لیتر) نوشیدند، 300 کالری بیشتر در وعده غذایی مصرف کردند.

علاوه بر این، کسانی که الکل بیشتری مصرف می‌کردند، 10٪ کالری بیشتری در طول روز، در مقایسه با گروهی که کمتر مصرف می‌کردند، دریافت می‌کردند. آن‌ها همچنین بیشتر از غذاهای پرچرب و شور استفاده می‌کردند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که 26 نفر که 1 اونس (30 میلی‌لیتر) الکل در وعده غذایی مصرف می‌کردند، 30 درصد کالری بیشتری در مقایسه با گروهی که از الکل اجتناب می‌کردند، دریافت کردند.

مشروبات الکلی نه تنها شما را گرسنه می‌کند، بلکه بخشی از مغز شما را که قضاوت و خودداری، خود را کنترل می‌کند، مختل می‌کند. این ممکن است شما را وادار به خوردن بیشتر کند، صرف نظر از میزان گرسنگی شما.

برای کاهش اثرات گرسنگی ناشی از الکل، بهتر است آن را به طور متوسط مصرف کنید یا به طور کامل از آن اجتناب کنید.

خلاصه

نوشیدن بیش از حد الکل ممکن است به دلیل نقش آن در کاهش تولید هورمون‌هایی که باعث سیری می‌شوند، باعث گرسنگی مکرر شما شود.

10. شما کالری خود را می‌نوشید

غذاهای مایع و جامد به طرز مختلف بر اشتهای شما تأثیر می‌گذارند.

اگر از غذاهای مایع زیادی مانند اسموتی، غذاهای جایگزین و سوپ استفاده می‌کنید، ممکن است بیشتر از مصرف غذاهای جامد گرسنه شوید. یکی از دلایل اصلی این امر این است که مایعات سریعتر از غذاهای جامد از معده شما عبور می‌کنند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که غذاهای مایع در مقایسه با غذاهای جامد، تاثیری چندانی بر سرکوب هورمون‌های تحریک کننده گرسنگی ندارند.

خوردن غذاهای مایع نیز زمان کمتری نسبت به خوردن غذاهای جامد دارد. این ممکن است شما را وادار به خوردن بیشتر کند، فقط به این دلیل که مغز شما زمان کافی برای پردازش سیگنال‌های سیری نداشته است.

در یک مطالعه ، افرادی که یک میان وعده مایع مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که یک میان وعده جامد مصرف می‌کردند، احساس سیری کمتری و احساس گرسنگی بیشتری داشتند. آن‌ها همچنین 400 کالری بیشتری در طول روز نسبت به گروه غذاهای جامد مصرف کردند.

برای جلوگیری از گرسنگی مکرر، ممکن است تمرکز بر گنجاندن غذاهای جامد و کامل در رژیم غذایی شما کمک کند.

خلاصه

غذاهای مایع به اندازه مصرف غذاهای جامد، بر سیری شما تأثیر نمی‌گذارند. به همین دلیل، اگر مایعات بخش مهمی از رژیم غذایی شما باشند، ممکن است اغلب احساس گرسنگی کنید.

۱۱- بیش از حد استرس دارید

استرس زیاد باعث افزایش اشتها می‌شود.

این بیشتر به دلیل اثرات آن بر افزایش سطح کورتیزول است. هورمونی که گرسنگی و میل به غذا را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، اگر استرس مکرر را تجربه کنید، ممکن است متوجه شوید که همیشه گرسنه هستید.

در یک مطالعه، 59 زنی که در معرض استرس بودند در طول روز کالری بیشتری مصرف کردند و غذاهای شیرین‌تری نسبت به زنانی که استرس نداشتند، مصرف کردند.

مطالعه دیگری از عادات غذایی 350 دختر جوان را مقایسه کرد. افرادی که سطح استرس بالاتری داشتند بیشتر از افرادی که استرس کمتری داشتند پرخوری می‌کردند. همچنین گزارش شد که دختران با سطح استرس بالا میزان بیشتری از تنقلات کم مواد مغذی مانند چیپس و کوکی‌ها را مصرف کردند.

بسیاری از راهکارها می‌توانند به شما در کاهش سطح استرس کمک کنند. برخی از گزینه‌ها شامل ورزش و تنفس عمیق است.

خلاصه

توجه به توانایی استرس در افزایش سطح کورتیزول در بدن، استرس بیش از حد دلیل گرسنگی مکرر شماست.

بیشتر بخوانید: کاهش استرس با 5 روش تنفسی

12. داروهای خاصی مصرف می‌کنید

چندین دارو ممکن است اشتهای شما را به عنوان یک عارضه جانبی افزایش دهند.

رایج ترین داروهای تحریک کننده اشتها شامل داروهای ضد روان‌پریشی مانند کلوزاپین و اولانزاپین و همچنین داروهای ضد افسردگی، تثبیت کننده خلق و خو، کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد تشنج هستند.

علاوه بر این، برخی از داروهای دیابت مانند انسولین، داروهای ترشح کننده انسولین و تیازولیدیندیون‌ها گرسنگی و اشتهای شما را افزایش می‌دهند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرص‌های ضد بارداری دارای خواص تحریک کننده اشتها هستند، اما این فرضیه توسط تحقیقات علمی قوی پشتیبانی نمی‌شود.

اگر مشکوک هستید که داروها عامل گرسنگی مکرر شما هستند، ممکن است در مورد سایر گزینه‌های درمانی با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است داروهای جایگزینی وجود داشته باشد که شما را گرسنه نمی‌کند.

خلاصه

برخی از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث افزایش اشتها می‌شوند. به نوبه خود، ممکن است باعث ایجاد گرسنگی مکرر در شما شوند.

13. خیلی سریع غذا می‌خورید

میزان خوردن غذا ممکن است در میزان گرسنگی شما نقش داشته باشد.

مطالعات متعددی نشان داده است که کسانی که تند غذا می‌خورند در مقایسه با افرادی که به آرامی غذا می‌خورند. اشتهای بیشتری دارند و تمایل به پرخوری در وعده‌های غذایی دارند. همچنین احتمال چاقی یا اضافه وزنی آنها بیشتر است.

در تحقیقی که بر روی 30 زن انجام شد، کسانی که تند غذا می‌خوردند 10 درصد کالری بیشتری در وعده غذایی مصرف کردند. و در مقایسه با افرادی که به آرامی غذا می‌خورند سیری بسیار کمتری گزارش کردند.

مطالعه دیگری تأثیر میزان غذا خوردن را در مبتلایان به دیابت مقایسه کرد. کسانی که یک وعده غذایی را به آرامی خوردند، سریعتر سیر شدند و 30 دقیقه بعد از غذا، گرسنگی کمتری را در مقایسه با کسانی که تند غذا می‌خوردند، گزارش کردند.

این تأثیرات تا حدی ناشی از عدم جویدن و کاهش آگاهی است که هنگام خوردن سریع غذا رخ می‌دهد. که هر دو برای کاهش احساس گرسنگی ضروری هستند.

علاوه بر این، آهسته غذا خوردن و جویدن کامل زمان بیشتری به بدن و مغز شما می‌دهد. تا هورمون‌های ضد گرسنگی را آزاد کرده و سیگنال‌های سیری را منتقل کند.

این تکنیک ها بخشی از تغذیه آگاهانه هستند.

اگر اغلب گرسنه هستید، ممکن است آهسته غذا خوردن به آن کمک کند. شما می‌توانید این کار را با :

  • قبل از غذا خوردن چند نفس عمیق بکشید
  • چنگال خود را بین هر لقمه پایین بیاورید
  • میزان جویدن غذای خود را افزایش دهید

خلاصه

خوردن سریع غذا به بدن شما زمان کافی برای تشخیص سیری را نمی‌دهد. این امر ممکن است باعث گرسنگی بیش از حد شود.

14- شما یک بیماری دارید

گرسنگی مکرر ممکن است یکی از علائم بیماری باشد.

اول، گرسنگی مکرر یک نشانه کلاسیک دیابت است. این در نتیجه سطوح بسیار بالای قند خون رخ می‌دهد و معمولاً با علائم دیگری از جمله تشنگی زیاد، کاهش وزن و خستگی همراه است.

پرکاری تیروئید، وضعیتی که با تیروئید پرکار مشخص می‌شود، همچنین با افزایش گرسنگی همراه است. این به این دلیل است که باعث تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئید می‌شود که به عنوان اشتها آور شناخته می‌شود.

افت قند خون یا سطح قند خون پایین نیز ممکن است سطح گرسنگی شما را افزایش دهد. اگر مدتی غذا نخورده باشید، ممکن است سطح قند خون شما کاهش یابد. تاثیری که ممکن است با رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ها و قند تصفیه‌شده تشدید شود.

با این حال، هیپوگلیسمی همچنین با شرایط پزشکی مانند دیابت نوع 2، پرکاری تیروئید و نارسایی کلیه همراه است. علاوه بر این، گرسنگی زیاد اغلب علامت چند بیماری دیگر مانند افسردگی، اضطراب و سندرم پیش از قاعدگی است.

اگر مشکوک هستید که ممکن است یکی از این شرایط را داشته باشید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص صحیح دریافت کرده و گزینه‌های درمانی را مورد بحث قرار دهید.

خلاصه

گرسنگی بیش از حد، علامت چند بیماری خاص است که در صورت گرسنگی مکرر باید از بین برود.

نتیجه نهایی

گرسنگی زیاد نشانه این است که بدن شما به غذای بیشتری احتیاج دارد.

این اغلب در نتیجه عدم تعادل هورمون‌های گرسنگی است، که ممکن است به دلایل مختلف از جمله رژیم غذایی ناکافی و عادات سبک زندگی خاص ایجاد شود.

پروتئین فیبر و چربی باعث احساس سیری و کاهش اشتها می شوند. اگر رژیم غذایی شما فاقد پروتئین، فیبر یا چربی باشد، ممکن است اغلب احساس گرسنگی کنید. گرسنگی شدید همچنین نشانه خواب ناکافی و استرس مزمن است.

علاوه بر این، برخی از داروها و بیماریها باعث گرسنگی مکرر می‌شوند.

اگر اغلب احساس گرسنگی می‌کنید، ممکن است رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را ارزیابی کنید. تا مشخص شود آیا تغییراتی وجود دارد که می‌تواند به احساس سیری شما کمک کند یا خیر.

گرسنگی شما همچنین می‌تواند نشانه ای باشد که شما به اندازه کافی غذا نمی‌خورید. که با افزایش مصرف غذای شما برطرف می‌شود.

در صورت خوردن سریع غذا یا حواس پرتی شما هنگام وعده‌های غذایی، ممکن است احساس گرسنگی کنید. همچنین می‌توانید خوردن آگاهانه را تمرین کنید. هدف آن کاهش حواس پرتی، افزایش تمرکز و کند شدن جویدن است تا به شما در رسیدن به زمان سیری کمک کند.


بیشتر بخوانید

چگونه بدون عوارض جانبی ترک کافئین مصرف روزانه قهوه را کاهش دهیم؟

صحرا

بهترین مواد غذایی برای داشتن خواب بهتر شبانه

صحرا

آیا خوردن قهوه قبل از تمرین ورزشی مفید است؟

صحرا

چگونه قهوه را ترک کنیم؟ بهترین روش‌ها برای ترک قهوه

صحرا

نکات و رسپی‌هایی برای رژیم غذایی مدیترانه‌ای

صحرا

بهترین صبحانه برای قبل و بعد از ورزش صبحگاهی

صحرا

ارسال دیدگاه