...
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
سلامتی

چرا خواب سالم بر حفظ رژیم غذایی و اهداف ورزشی تاثیر دارد ؟

تاثیر خواب سالم بر زندگی

یک خواب خوب شبانه می تواند به شما در حفظ رژیم غذایی و اهداف ورزشی کمک کند. خواب کافی برای حفظ سلامت جسمی و روحی انسان ضروری است. از منظر پزشکی و سلامت خواب به اندازه‌ی ورزش منظم و یا رعایت یک رژیم غذایی متعادل حیاتی و مهم است.

تاثیر خواب سالم بر حفظ رژیم غذایی و اهداف ورزشی

  • داشتن خواب سالم کافی با بهبود سلامت جسمی و روانی مرتبط است.
  • به همین ترتیب، عادات خواب ناسالم می تواند بر رفتارها و عادات بیداری شما تأثیر بگذارد.
  • تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که خوب می‌خوابند، بیشتر به سایر اهداف سلامتی خود پایبند هستند.

وقتی به خواب شب و یک خواب سالم فکر کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد قطعا سلامت قلب شما نیست. اما خواب سالم به سلامت قلب شما ربط دارد. شاید فکر کنید که خواب چه ربطی به سلامت قلب شما دارد؟ انجمن قلب آمریکا سال گذشته خواب خوب را به چک لیست سلامت قلب و عروق اضافه کرد. درنتیجه شواهد نشان می‌دهد خواب کافی برای قلب مفید است. تحقیقات گسترده حاکی از این است که کم خوابی و پرخوابی خطر بروز بیماری قلب و عروق، حمله‌ی قلبی و فشار خون بالا را به همراه دارد.

یکی از متخصصان قلب در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، دکتر دانیل لوگر گفته است: وقتی بیماران را از نظر سلامت قلبی عروقی ارزیابی میکنیم، هر داده ای را با ارزیابی خواب آن فرد شروع می‌کنیم. این مسئله به این دلیل است که خواب تاثیرات گسترده ای بر سلامت جسمی و روانی ما دارد.

اخیرا، محققان یافته‌های اولیه‌ای را در نشست سالانه اپیدمیولوژی و پیشگیری، سبک زندگی و انجمن سلامت قلبی درباره فواید خواب و اینکه چگونه می‌تواند به شما در حفظ اهداف دیگر کمک کند، ارائه کردند.

در این مقاله به نظرات و یافته‌های این محققان در این زمینه نگاهی می‌اندازیم.

بیشتر بخوانید

مطالعه فرضیه آفرینی در مورد خواب

در این مطالعه، که هنوز در یک مجله معتبر منتشر نشده است، گروهی از بزرگسالان به مدت یک سال تحت نظر قرار گرفتند. آنها از نظر سلامت خواب، پایبندی به برنامه کاهش وزن و فعالیت بدنی تحت نظر قرار گرفتند.

همه شرکت کنندگان یا اضافه وزن داشتند یا چاق بودند. اما همه آنها به اندازه کافی برای تغییر رژیم غذایی و ورزش سالم بودند.

یافته‌های اولیه حاکی از آن بود که افرادی که خواب سالمی داشتند، بیشتر در جلسات کاهش وزن شرکت می‌کردند، به اهداف کالری خود می‌رسیدند و زمانی را صرف انجام ورزش‌های شدید و متوسط ​​می‌کردند. اگرچه این ارتباط خیلی قوی نبود و آستانه اهمیت آماری را برآورده نمی کرد، اما کارشناسان می گویند این به این معنی نیست که نتایج مفید نیستند.

یک مطالعه مانند این واقعاً فرضیه زایی است. این نشان دهنده ارتباط کلی بین سلامت خواب و رعایت رژیم غذایی و ورزش است.

البته لازم به ذکر است که این یک مطالعه نسبتاً کوچک بود. تنها 125 شرکت‌کننده بودند و این گروه 91 درصد زن و 81 درصد سفیدپوست بودند.

«نداشتن جمعیت‌ متنوع یک محدودیت مهم است. با این حال، نتایج این مطالعه هنوز جالب است و بسیاری از جنبه‌های فیزیولوژی خواب را می‌توان در بین بزرگسالان تعمیم داد.

دکتر الکس دیمیتریو، دارای گواهینامه دوگانه در روانپزشکی و پزشکی خواب و موسس روانپزشکی و پزشکی خواب Menlo Park در کالیفرنیا، خاطرنشان کرد که نظم و انضباط و کنترل تکانه فرد نیز یک عامل است.

ممکن است افرادی که نظم و انضباط خواب خوب را دارند، نظم و انضباط لازم برای پایبندی به برنامه کاهش وزن را نیز داشته باشند. این یک چرخه با فضیلت است که در آن نظم به خواب کمک می کند و به نوبه خود، خواب به نظم (و کاهش وزن) کمک می کند.

فواید خواب سالم

یافته های اولیه از این مطالعه بر روی مجموعه ای از تحقیقات موجود است که به طور قوی تری خواب سالم را با فواید متعدد مرتبط می کند.

از دیدگاه روانشناسی رفتاری، تغییرات سبک زندگی اغلب بر روی یکدیگر ایجاد می شود. شروع با یک روال خواب سالم با زمان خواب و بیداری ثابت به افراد این امکان را می دهد تا رفتارهای بهداشتی بیشتری را به پایه ای محکم از خواب تثبیت کنند.

همچنین شواهدی وجود دارد که خواب کم می تواند اثرات مضری بر سلامت شما داشته باشد.

تقریباً هر وضعیت پزشکی و روانپزشکی با خواب نامناسب بدتر می شود. ما می دانیم که خواب با سلامت قلب و عروق، عملکرد سیستم ایمنی، خلق و خو، توجه و سطح انرژی مرتبط است.

در رابطه با این مطالعه، کانساگرا افزود: ‘ما می دانیم که محرومیت از خواب باعث خستگی و تغییرات خلقی می شود که ممکن است بر تمایل شما به ورزش تأثیر منفی بگذارد.’

وقتی سلامت خواب ما بهینه باشد، بدن ما در سطح بالاتری از جمله سلامت روانی و هورمونی عمل می‌کند. اینها تأثیرات زیادی بر کاهش وزن و همچنین نحوه بهبودی و بازیابی بدن ما از فعالیت‌های روزانه و ورزش دارند.

روال خواب در تعادل با سایر اعمال روزانه عمل می کند. خواب منظم به ما این امکان را می دهد که زودتر بخوابیم، راحت تر از خواب بیدار شویم و در طول روز هوشیاری خود را حفظ کنیم. همچنین به افراد اجازه می‌دهد تا به وعده‌های غذایی منظم و روتین‌ها پایبند باشند، که می‌تواند به عنوان سیگنالی برای بدن ما در مورد زمان روز عمل کند.

بیشتر بخوانید: اگر نخوابیم چه می شود؟ بررسی عوارض بی خوابی

چگونه بهتر بخوابیم

دانستن اینکه به خواب سالم نیاز دارید و در واقع داشتن آن دو چیز متفاوت هستند. برای اکثر مردم، چند تنظیم کوچک می تواند آنها را در مسیر یک روال سالم قرار دهد.

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کند. برخی مکمل ها و درمان های طبیعی نیز می توانند مفید باشند.

خواب خوب شبانه به اندازه ورزش منظم و رژیم غذایی سالم مهم است. تحقیقات نشان می دهد که کم خوابی اثرات منفی فوری بر هورمون ها، عملکرد ورزش و عملکرد مغز دارد.

همچنین می تواند باعث افزایش وزن و افزایش خطر بیماری در بزرگسالان و کودکان شود. در مقابل، خواب خوب می تواند به شما کمک کند کمتر غذا بخورید، بهتر ورزش کنید و سالم تر باشید.

در طول چند دهه گذشته، هم کیفیت و هم کمیت خواب کاهش یافته است. در واقع، بسیاری از مردم به طور منظم خواب ضعیفی دارند.

بیشتر بخوانید

اگر می خواهید سلامتی خود را بهینه کنید یا وزن خود را کاهش دهید، خواب خوب شبانه یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید.

  • خواب عاشق ریتم و فضا است. اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما ساکت، تاریک، آرامش بخش و در دمایی راحت است.
  • وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، کامپیوتر و تلفن های هوشمند را از اتاق خواب خارج کنید. زیرا نور بر تولید ملاتونین تأثیر می گذارد و باعث برانگیختگی در طول خواب، همچنین مدت زمان خواب، شروع خواب و کمبود خواب بیشتر می شود
  • قبل از خواب از خوردن وعده های غذایی زیاد، کافئین و الکل خودداری کنید.
  • متاسفانه هرچه افراد بیشتر بخوابند یا «اجباری» بخوابند، خواب بدتر می‌شود.
  • داشتن روتین شبانه بسیار آرام‌بخش و ثابتی مانند ورزش چند ساعت قبل از خواب، دوش گرفتن یا حمام آرام‌بخش و مطالعه می‌تواند به شما کمک کند.
  • در طول هفته، از جمله آخر هفته‌ها، ساعت خواب و بیداری یکسانی را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید

درمان های طبیعی برای بی خوابی جایگزین مکمل های ملاتونین

صحرا

چگونه سریع بخوابیم؟ بهترین روش‌های مدیتیشن برای خوابیدن در کمتر از 10 دقیقه

صحرا

روش‌های استفاده از کراتین برای درمان مو و معرفی 10 ماده غذایی حاوی کراتین

صحرا

آیا کافئین واقعا برای شما مضر است؟

صحرا

بهبود سلامت روان با ورزش

صحرا

میکروبیوم روده سالم تر با 4 راهکار مفید

صحرا

ارسال دیدگاه