...
پنجشنبه 26 مهر 1403
مثبت اندیشی

مقابله با زمانی که زندگی برایتان بی معنی است

مقابله با زمانی که زندگی برایتان بی معنی است

اگر زندگی به نظرتان بی‌معنی است، تنها نیستید. نکاتی مانند تقویت روابط سالم و مشاهده آنچه به شما شادی می‌بخشد، می‌تواند به شما کمک کند هدف و رضایت را پیدا کنید.

زندگی زیباست، اما گاهی ممکن است احساس کنید در چرخه‌ای یکنواخت قرار دارید؛ احساسی که هر روز کارهای یکسانی را انجام می‌دهید و دچار روزمرگی شده‌اید، یا زندگی برایتان بی معنی است.

دلایل احساس بی‌معنایی در زندگی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، مشکلات روانی مانند افسردگی یا سایر اختلالات خلقی ممکن است منجر به احساس غم یا ناامیدی شود و علاقه فرد به فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌برد، کاهش یابد.

علاوه بر این، عدم رضایت در کار، خانه یا اجتماع ممکن است فرد را به جستجوی معنای عمیق‌تر در زندگی سوق دهد. اما کمک‌هایی برای بهبود رضایت از زندگی و هدفمندی در دسترس است. شما تنها نیستید.

برخی از روش‌های مقابله با احساس بی‌معنایی زندگی عبارتند از:

1. با هدف زندگی کنید

زمانی که با هدف زندگی می‌کنید، متوجه می‌شوید چرا هر کاری را انجام می‌دهید. شما به هر جنبه‌ای از زندگی خود توجه می‌کنید تا ببینید آیا با دیدگاه‌ها یا اهداف شما همخوانی دارد یا خیر. زندگی با هدف، تمرین ساختاردهی روزمره بر اساس باورها و ارزش‌های اصلی شماست.

سفر به سمت زندگی با هدف می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، زیرا شروع به تعریف ارزش‌ها و باورهای شخصی خود می‌کنید. ممکن است مفید باشد که تمرین مثبت‌اندیشی و جدا شدن از عوامل مزاحم مانند رسانه‌های اجتماعی را در این زمان انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ایجاد تغییرات مثبت در زندگی با مثبت اندیشی

احساسات خود را بررسی کنید تا بدانید چه می‌خواهید و نیاز دارید تا با هدف زندگی کنید. سوالات زیر ممکن است به شما کمک کند:

  • چه چیزی به من احساس شادی می‌دهد؟
  • چه علاقه‌ها و اشتیاق‌هایی را می‌خواهم بیشتر بررسی کنم؟
  • چه چیزی مرا به موفقیت هدایت می‌کند؟
  • موفقیت برای من به چه معناست؟

2. تمرین شکرگزاری

تحقیقات سال 2017 نشان می‌دهد که احساس و نشان دادن قدردانی از آنچه در زندگی دارید، راهی برای پذیرش خوبی‌های اطرافتان است. این می‌تواند شما را به سمت زندگی آرمانی‌تان هدایت کند و به شما کمک کند هدفی در روز خود پیدا کنید.

تحقیقات سال 2022 نشان می‌دهد که نوشتن شکرگزاری می‌تواند به افراد کمک کند تا شرایط خود را مثبت‌تر بازنمایی کنند، استرس را کاهش دهند و خلق و خو را بهبود بخشند.

می‌توانید شکرگزاری را در زندگی روزمره خود ادغام کنید:

  • نوشتن نامه به کسی که تأثیر مثبتی بر شما داشته است
  • ایجاد فهرستی از چیزهایی که بابت آنها شکرگزار هستید
  • صرف وقت برای مکث در لحظاتی که احساس سپاسگزاری می‌کنید
  • ابراز شکرگزاری در دعا

بیشتر بخوانید: چرا باید مثبت فکر کنیم؟ 5 دلیل برای داشتن تفکر مثبت

3. کشف چیزهایی که به زندگی معنا می‌بخشند

مشاهده چیزهایی که به زندگی‌تان معنا می‌دهند، می‌تواند به شما کمک کند جنبه‌های مثبت را پیدا کنید. گاهی اوقات، این چیزهایی که به نظر روزمره می‌رسند، بیشترین معنا را دارند، مانند یک منظره طبیعی زیبا یا یک برکت غیرمنتظره.

دکتر نوئل نلسون، روانشناس بالینی و نویسنده، توضیح می‌دهد که “انجام کاری با معنا شامل دادن اهمیت و ارزش به آن عمل است.”

نلسون مثال‌های زیر را در مورد چگونگی پیدا کردن معنا در زندگی روزمره ارائه می‌دهد:

  • تنظیم زنگ هشدار صبحگاهی به طوری که وقت کافی برای آماده شدن بدون عجله داشته باشید
  • در آغوش گرفتن همسر، نه به خاطر عادت، بلکه به خاطر این که می‌خواهید نشان دهید چقدر از او قدردانی می‌کنید

همچنین می‌توانید تمرین “آگاهی از قهوه” را امتحان کنید که شامل توجه به پنج حس خود هنگام نوشیدن یک نوشیدنی مورد علاقه، مانند قهوه، چای یا آب است.

بیشتر بخوانید: چگونه مهربانی به خود را تمرین کنیم و با خود مهربان تر باشیم؟

4. تمرکز بر روابط مثبت

وقت گذراندن با افراد مثبت راه مطمئنی برای یافتن معنا در زندگی است. بهترین روابط، آنهایی هستند که حمایت و مثبت‌اندیشی را ارائه می‌دهند و شما را در مسیرتان تشویق می‌کنند.

همچنین می‌توانید با بازنگری خاطرات گذشته با خانواده و دوستان، گوش دادن به موسیقی که یادآور لحظات شاد است یا ساختن یک آلبوم خاطرات از رویدادهای مهم زندگی، فضایی برای نوستالژی ایجاد کنید.

بر اساس تحقیقات سال 2022، گذراندن لحظاتی در نوستالژی می‌تواند به افراد کمک کند تا معنا در زندگی را پیدا کنند، حفظ کنند و بازگردانند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که نوستالژی می‌تواند حس تعلق و پذیرش شما را افزایش دهد، حتی زمانی که با چالش‌های زندگی روبرو هستید.

مهم است توجه داشته باشید که همه افراد گذشته‌ای مثبت برای بازنگری ندارند. اگر تجربه مثبتی با نوستالژی ندارید، سعی کنید فرد یا تجربه‌ای را شناسایی کنید که برای شما خاطرات مثبت یا لذت‌بخش‌تری دارد.

5. جستجوی کمک حرفه‌ای

مسیر یافتن معنا در زندگی می‌تواند دشوار باشد، اما لازم نیست به تنهایی این کار را انجام دهید. با یک درمانگر یا روان‌شناس صحبت کنید تا به شما در مقابله و یافتن معنا در زندگی کمک کند.

اگر با یک وضعیت روانی زندگی می‌کنید، آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا علائمی که ممکن است به احساسات شما دامن بزند را مدیریت کنید.

سخن پایانی

دلایل احساس بی‌معنایی در زندگی شما ممکن است با دیگران متفاوت باشد و روش‌های مقابله شما نیز متفاوت خواهد بود. اما شما تنها نیستید. استفاده از نکات خودیاری، مانند تمرین هدفمند روزانه و شکرگزاری، ساختن روابط سالم یا افزودن ارزش به لحظات روزمره می‌تواند به شما کمک کند.

اگر به دنبال حمایت هستید، صحبت با یک متخصص سلامت روان را برای راهنمایی در این زمان در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید

مشکلات موقتی هستند

میهمان

چرا باید مثبت فکر کنیم؟ 5 دلیل برای داشتن تفکر مثبت

admin

آیا واقعاً ذهن شما می‌تواند بدن شما را درمان کند؟

صحرا

چگونه مهربانی به خود را تمرین کنیم و با خود مهربان تر باشیم؟

نفیسه محمدی

چگونه انسان شادتری باشم؟ اهمیت شادی در زندگی

نفیسه محمدی

پرورش وتقویت ذهنیت رشد با چند راهکار ساده

نفیسه محمدی

ارسال دیدگاه