...
چهارشنبه 29 فروردین 1403
رژیم و تغذیه

چگونه بدون عوارض جانبی ترک کافئین مصرف روزانه قهوه را کاهش دهیم؟

چگونه بدون عوارض جانبی ترک کافئین مصرف روزانه قهوه را کاهش دهیم

آیا شما نیز به جایی رسیده‌اید که می‌خواهید مصرف روزانه قهوه خود را کاهش دهید؟ چطور می‌توان بدون مصرف کافئین انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه را تامین کرد؟ ترک کافئین یا کاهش مصرف روزانه قهوه و کافئین، چیزی که بدن شما تاکنون به آن عادت کرده است، می‌تواند دشوار باشد. در این مقاله از چرا چند نکته وجود دارد که بتوانید راحت تر در این مسیر قدم بگذارید و با عوارض جانبی ترک قهوه و کافئین آسان تر کنار بیاید. با چرا همراه باشید.

بسیاری از مردم صبح خود را با یک فنجان گرم از چیزی که به آنها انرژی می‌دهد شروع می‌کنند. دست کشیدن از مصرف کافئین کار ساده‌ای نیست. در واقع اگر شما این کار را با عجله و ناگهانی انجام دهید می‌تواند دردناک و ناراحت کننده باشد.

با توجه به اینکه کافئین یک دارو است، (به ویژه، محبوب ترین ماده روانگردان در جهان) اگر شما مصرف کننده منظم چای، قهوه، نوشابه یا نوشیدنی‌های انرژی زا باشید، ممکن است عوارض جانبی یا علائم ترک کافئین را تجربه کنید. بر خلاف ترک سایر مواد اعتیاد آور مانند الکل یا مواد افیونی، طبق گفته سازمان غذا و دارو، ترک کافئین معمولاً خطرناک تلقی نمی‌شود. اما عوارض جانبی ترک کافئین می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد.

اجتناب از علائم ترک یکی از رایج‌ترین دلایلی است که افراد عادت خود را به مصرف کافئین ادامه می‌دهند. این امر باعث می‌شود که تنها پس از اینکه قصد ترک کافئین و قهوه را داشتید، چرخه وابستگی به کافئین را دوباره شروع کنید. اما با چند راهکار و ترفند ساده، ممکن است بتوانید علائم ترک کافئین را کاهش دهید یا از آن جلوگیری کنید.

چند نکته برای مقابله با عوارض جانبی ترک کافئین

چگونه بدون عوارض جانبی ترک کافئین مصرف روزانه قهوه را کاهش دهیم

به یک باره و ناگهانی مصرف کافئین و قهوه را ترک نکنید

به نظر می‌رسد که اتفاق نظر کارشناسان و دانشمندان سلامت این است که بهتر است با کاهش تدریجی میزان مصرف روزانه کافئین، خود را از کافئین و قهوه و یا چای دور کنید. ناگهانی از 100 به صفر نروید.

قطع کامل کافئین در یک روز و به طور ناگهانی مطمئن ترین راه برای شروع علائم ترک است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • سردرد
  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی
  • تحریک پذیری

برای جلوگیری از عوارض جانبی ترک کافئین و تغییر عادت، بهتر است مصرف نوشابه، قهوه، چای یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار را در مدت دو یا سه هفته کاهش دهید. برای انجام این کار، می‌توانید بین نوشیدن قهوه معمولی و بدون کافئین متناوب (مثلاً نصف قهوه معمولی و نیمی بدون کافئین مصرف کنید)، یا از سه فنجان در روز به دو فنجان و سپس یک فنجان کاهش دهید.

اگر نوشابه‌های گازدار انرژی زا مصرف می‌کنید، به جای نوشیدنی‌های کافئین دار معمولی، به جای آن کم کم به مصرف آب یا سایر نوشیدنی های سرد روی بیاورید. اگر اهل چای هستید، چای کم کافئین (که حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه به طور کلی) است را امتحان کنید.

برای آسان تر بودن ترک کافئین هیدراته بمانید

این یک امر ساده است، اما با این وجود بسیار مهم است. اگر در آستانه سردرد بدی هستید که فکر می‌کنید ممکن است به دلیل کاهش کافئین باشد، سعی کنید یک لیوان آب بنوشید. سپس عادات آبرسانی به بدنتان را به طور کلی در اولویت قرار دهید، زیرا کم‌آبی بدن نیز می‌تواند باعث سردرد، خستگی یا علائم مشابه ترک کافئین شود. برای مثال، نوشیدن آب با هر وعده غذایی و میان وعده یا نوشیدن جرعه جرعه در حین کار از روی میزتان، راه‌های ساده‌ای هستند که می‌توانید با استفاده از آن، عادت قهوه خوردن را به عادت نوشیدن آب تبدیل کنید.

نوشیدن آب ممکن است به ویژه در صبح‌ها که عادت دارید به دنبال یک فنجان قهوه بروید، مهم باشد. اما بدن شما به دلیل استراحت و خواب شب گذشته کم آب شده است. حتی اگر مصرف قهوه را کاهش نمی‌دهید، اولین چیزی که هر روز صبح باید برای شما باشد، نوشیدن آب است. نوشیدن آب راهی آسان برای شروع روزتان در مسیر درست است.

انرژی خود را از طریق خوردن غذای سالم و خواب بهتر تامین کنید

کافئین با هوشیاری و بیدار نگه داشتن ما را اغوا به مصرف آن می‌کند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر میزان هوشیار بودن و سطح انرژی ما تاثیر می‌گذارند. علاوه بر نوشیدن آب بیشتر، انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی بیشتر و خواب بیشتر و با کیفیت تر (به طور متوسط یک فرد بزرگسال به 7 تا 9 ساعت در شب نیاز دارد) به شما احساس هوشیاری و انرژی بیشتری می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای داشتن خواب بهتر شبانه

همه غذاها دارای کالری هستند که به ما انرژی لازم برای زندگی را می‌دهد، اما برخی از غذاها باعث می‌شوند احساس انرژی بیشتری نسبت به بقیه داشته باشیم. برخی از غذاهای محبوب صبحگاهی که باعث می‌شوند صبح‌ها احساس انرژی بیشتری بدون کافئین داشته باشید، شامل دانه‌های چیا و کاکائو خام هستند.

خوردن کربوهیدرات‌های پیچیده‌تر (مثلاً غلات کامل، جو و سبزیجات نشاسته‌ای) به جای کربوهیدرات‌های ساده، احساس پایداری انرژی بیشتری در طول روز به شما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین صبحانه برای قبل و بعد از ورزش صبحگاهی

بدانید که چقدر کافئین مصرف می‌کنید

علاوه بر نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای یا نوشابه، سایر غذاها مانند شکلات، مکمل های قبل از تمرین یا سایر مکمل ها یا حتی داروهای مسکن نیز می‌توانند حاوی کافئین باشند. قبل از اینکه رسماً کافئین را ترک کنید، خوب است فهرستی از رژیم غذایی هفتگی خود تهیه کنید و ببینید دقیقاً چه مقدار کافئین مصرف کرده‌اید و قبل از شروع محاسبه بهترین روش کاهش مصرف کافئین، از همان جا به هدفتان نزدیک شوید.


بیشتر بخوانید

بهترین مواد غذایی و خوراکی ها برای افزایش عملکرد مغز در فصل امتحانات

صحرا

افزایش مقاومت به کافئین: چرا یک فنجان قهوه دیگر کافی نیست؟

صحرا

آیا قلب سالم‌ تری می‌خواهید؟ معرفی بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب

صحرا

قرار دادن میوه‌ها در رژیم غذایی روزانه با چند روش خلاقانه

صحرا

چرا ترک نوشابه سخت است؟ چگونه نوشابه خوردن را ترک کنیم؟

صحرا

آیا خوردن قهوه قبل از تمرین ورزشی مفید است؟

صحرا

ارسال دیدگاه